Hoe jij met 10.000 stappen per dag in recordtijd jouw werk afrondt.

27 april 2021

De afgelopen maanden zijn we er onder bedolven. Talloze stichtingen en wetenschappers hebben ons (tot vervelens toe) bedolven onder de voordelen van 10.00 stappen per dag. Of beter gezegd ….. ze hebben ons bedreigd met de enorme narigheid die jou en mij te wachten staat als wij niet iedere dag die 10.000 stappen aantikken. En? Heeft het jou geholpen? Ben jij nu iedere dag stevig aan de wandel? En haal jij die 10.000 stappen? Ik hoop het van harte. Want …..

Die 10.000 stappen per dag kunnen jou VANDAAG al helpen om jouw werkdag energiek en productief door te komen, zodat jij jouw laptop rond een uurtje of 5 met een goed gevoel dicht kunt klappen.

Dit is wat 10.000 stappen jou VANDAAG al op kan leveren tijdens een werkdag.

Voordeel 1 | Je vindt sneller een oplossing
Wandelen maakt je creatiever. Voor waar het gaat om het oplossen van een vraagstuk of probleem. Dat komt doordat een korte wandeling maakt dat jouw brein letterlijk tijd krijgt om de indrukken en informatie te verhuizen naar jouw archiefbrein. Simpel gezegd. Jouw werkgeheugen wordt tijdens een wandeling weer leeggemaakt. Hierdoor ontstaat er ruimte, en genereert jouw brein gemakkelijker de oplossing waar jij naar op zoek bent. Dus …. Ben je aan het piekeren over een probleem? Zit je even vast in een bepaalde klus? Zie je niet meer hoe je verder moet? Op zoek naar nieuwe inspiratie? Maak een wandeling en je brein lost het voor je op.

Voordeel 2 | Je blijft gemakkelijker in focus
Concentratie en focus is cruciaal voor een goede werkdag. Bedenk maar eens wat er gebeurt als jij tijdens een stevige taak die de nodige denkkracht vraagt wordt afgeleid. Door een ander. Door omgevingsgeluid. Of doordat jouw brein midden in die taak ineens bedekt dat je nu toch echt even het laatste nieuws moet checken op je mobiel. De schade is enorm. Veel tijdverlies doordat je uit de taak gaat en daarna weer in de taak moet komen. En de foutkans verdubbelt met alle consequenties van dien. Wat je nodig hebt is focus. En laat nu net het deel van je brein dat zorgt voor ‘impulsbeheersing en focus’ enorm geactiveerd worden door een stukje te wandelen. Kortom, wil je vanmiddag nog een flinke concentratie-taak afronden? Maak een ommetje. En ga daarna aan de slag.

Voordeel 3 | Je gaat positiever denken en ervaart minder stress
Zit je er even niet zo lekker in. Kom je lastig in actie. Maak je jezelf zorgen. Een wandeling zorgt dat je wat afstand neemt. Bovendien zorgt een wandeling voor allerlei ‘stofjes’ die jouw humeur verbeteren, je geluksgevoel versterken en maken dat je wat luchtiger en met meer positiviteit naar jouw werk kijkt. Ook verlaag je tijdens het wandelen de aanmaak van cortisol, het stresshormoon. En dat helpt zeker als het even niet zo lekker loopt …

Hoe dan ….?


Hoe gun ik mezelf nu de tijd en rust om tijdens mijn werkdag regelmatig te wandelen?
>> Verander je kijk op wandelen. Je bent niet ‘niets aan het doen’. Je bent je ‘brein aan het opladen voor de volgende sprint’. Klinkt heel anders toch?
>> Probeer 5 wandelingen te doen op een werkdag. Zonder telefoon. Hierdoor gun jij jezelf (en jouw brein) volop tijd om op te laden en ervaar je alle voordelen die ik eerder heb benoemd. Voor mij geldt dat ik in 10 minuten ongeveer 1200 – 1500 stappen kan zetten. Dus 5 keer 10 minuten schiet al lekker op naar de 10.000 stappen.
>> Begin je werkdag met een wandeling – Of je nu thuiswerkt of op kantoor, begin met een korte wandeling. Parkeer je auto eens wat verder weg. Of maak een ommetje voordat je direct na je ontbijt de trap op loopt naar je thuiskantoor.
>> Houd je reistijd intact – gebruik nu je thuiswerkt de tijd die je normaal op de fiets, in de auto of openbaar vervoer zat nu voor een flinke wandeling. Voor je werk dus. En ook aan het einde van je werkdag.
>> Heb je een 1op1 overlegje met een collega? Combineer dit met een wandeling.
>> Een teams- of zoom-meeting. Maak buiten een klein ommetje waar je vroeger naar de vergaderruimte liep.
Kortom, mogelijkheden genoeg. Ik wens je veel plezier van je nieuwe wandelroutines.
En inderdaad …. Het is nog goed voor je gezondheid ook.

Arjan Bloemendaal

Oprichter, ondernemer en trainer

Arjan Bloemendaal (1969) is een veelgevraagd trainer in effectief werken, teameffectiviteit en modern timemanagement. Als ondernemer ondersteunt hij sinds 1996 medewerkers, managers, teams en organisaties in doelrealisatie en effectief werken. Met Arjan heeft u een betrokken trainer met een sterke focus op resultaat. Hij werkt vanuit de visie ‘Meer plezier. Meer effect.’ En gelooft dat werkplezier en resultaatverbetering altijd samen gaan.

Lees meer over Arjan Bloemendaal