De grens tussen werk en privé verwatert – 5 tips

07 juli 2020

De grens tussen werk en privé verwatert steeds meer. Herken jij dat? Veel deelnemers aan onze training time management wel. Op zich niet gek in deze tijd. Er is immers veel veranderd.

Voor Corona was het helder. Werk speelde zich (vooral) af op kantoor. En thuis was privé. Lekker duidelijk. Nu werk is veranderd in thuiswerk ziet de werkelijkheid er anders uit. Ineens spelen werk en privé zich af binnen de vier muren van je eigen huis of appartement. En dat kan hier en daar kortsluiting geven.

Ook is onze reistijd ineens verdwenen. Heerlijk aan de ene kant. Bespaart immers veel tijd. Aan de andere kant ook lastig. Dat half uurtje reistijd werkt immers ook als natuurlijk afdraai-moment tussen werk en privé. Even rustig de tijd om af te schakelen van je werk. En weer  aan te schakelen in jouw rol als partner, vader, moeder, kok en ga maar door.

Kortom, je werk op je werk laten kan best uitdagend zijn. Hoe zorg je nu dat de grens tussen werk en privé weer duidelijk wordt?

Hierbij 5 tips die je kunnen helpen.

TIP 1  |  Sluit je werkdag af met een einde-werkdag-routine
Bewust afronden van je werkdag maakt het gemakkelijker om over te schakelen van jouw werk-rol naar een privé-rol. Reserveer aan het einde van de dag daarvoor een kwartiertje. En neem de tijd voor een korte review en preview. Sta bewust stil bij ….
>> Wat heb ik vandaag allemaal afgerond?
>> Hoe ziet mijn agenda voor morgen er uit?
>> Met welke taken wil ik morgen de dag beginnen?
Het idee is dat je jouw werkdag eindigt met een ‘plan voor morgen’. Door bewust te beslissen welke acties jij morgen op wilt pakken en met welke acties jij morgen wilt starten, kun je met een voorbereid en ’in control’ gevoel de avond in. Dat geeft rust.

TIP 2  |  Houd jouw reistijd voor jezelf
Thuiswerken bespaart veel reistijd. Maar wat doe je met die tijd? Voor Corona gebruikte je die tijd bewust of onbewust om aan- en uit te schakelen van jou werk. Lekker in je eentje in de auto, het openbaar vervoer of op de fiets. Even rustig de ruimte nemen om je mind te switchen van werk naar privé en omgekeerd. En nu? Veel kenniswerkers missen deze omschakeltijd. Een oplossing daarvoor is om je reistijd voor jezelf te houden. Maak bijvoorbeeld een lijstje met activiteiten die je zonder nadenken kunt doen, zodat jij jouw werkdag kunt verwerken. Ter inspiratie hierbij een aantal voorbeelden die deelnemers aan onze training noemen om af te schakelen na een ‘thuiswerk-dag’.

>> een rondje met de hond
>> even de tuin in – onkruid, dode bloempjes
>> half uurtje hardlopen
>> was vouwen
>> 10 minuutjes languit op de bank
>> ik eindig altijd met een lekker kopje koffie onder de overkapping
>> paar nummers op mijn gitaar
>> meditatiemomentje

Wat je ook doet. Het idee is om aan het einde van je werkdag even de tijd te nemen om af te schakelen. Net als ‘vroeger’ op de fiets, in de auto of het openbaar vervoer.

TIP 3  |  Veel verstoringen of al jouw werk niet af? Zorg voor een escape-scenario
Heb je sommige dagen van de week te veel verstoringen thuis? Ontwikkel dan een escape-scenario. Een soort werkafspraak met jezelf. Om te voorkomen dat je jezelf slecht voelt doordat ‘je voor geen meter opschiet’ of geïrriteerd raakt omdat ‘jouw kinderen je niet met rust laten’. Hierbij een tweetal voorbeelden ter inspiratie:

Op dagen waarop onze kinderen vriendjes en vriendinnetjes mee naar huis nemen, klap ik om 15.00 uur de laptop dicht en werk ik ’s avonds na 20.00 uur nog even bij.

In de ochtend ben ik het meest productief. In plaats van ’s avonds langer door te werken, sta ik morgen een uurtje eerder op om even bij te werken.

TIP 4  |  Zorg voor voldoende energiegevers tijdens thuiswerken
Een praatje bij de koffie-automaat, een collega met een goed verhaal, een grappig voorval met een klant. Een normale werkdag op kantoor zit automatisch vol met energiemomenten. Fijn is dat. Thuis blijkt dat minder vanzelfsprekend. Terwijl het behouden van voldoende energie-momenten belangrijk is om de motivatie er in te houden. Wat daarin kan helpen is een lijst van 40 energie-gevers. 40 activiteiten die jou goede energie geven. Waarom 40 denk je vast? Door jezelf te dwingen tot 40 door te gaan kom je uit bij ‘het kleine geluk’. Een onverwacht praatje met de buurvrouw, een kopje thee met een heerlijk bonbonnetje, de 10 mooiste doelpunten van afgelopen weekend, even gitaar spelen, etc. En dat is het idee. Kleine energiemomenten toevoegen aan jouw werkdag. Zodat ze niet te veel werktijd opeten. En toch helpen om energie te behouden. Heb je een stevige taak afgerond. Pak je lijst. En kies een activiteit die jou op dat moment energie geeft.

TIP 5  |  Doe beloftes aan jouw huisgenoten en help elkaar
Het onderscheid tussen tijdsblokken waarop je werkt en tijdsblokken waarin je niet werkt en tot ontspanning komt zijn er niet voor niets. Merk jij dat jij de neiging hebt om thuis voortdurend aan het werk te blijven? Lastig om te stoppen? Doe dan een belofte over jouw ‘einde werktijd’ aan jouw kinderen of partner. En vraag hen jou daaraan te houden. Simpele manier. Zeer doeltreffend. En ook nog eens goed voor de sfeer.

Ik wens je alle goeds thuis.

Arjan Bloemendaal
arjan.bloemendaal@heteffectievewerken.nl