Het Effectieve Werken
Advies op maat? Bel ons:
088 - 2580 100
Het Effectieve Werken

Time management: word een slimme kenniswerker met lifehacking!

Time management en lifehacking gaan vaak hand in hand. Uiteindelijk draait het er vooral om dat je slimmer gaat werken in plaats van harder. Hard werken is goed, maar als je dit niet slim doet krijg je eigenlijk helemaal niet zo veel gedaan op een dag. Met lifehacking kun je een echt slimme kenniswerker worden! Slimmer werken is zeker niet hetzelfde als harder werken.

 

Lifehacking kan zo simpel zijn!

Lifehacking is voor velen nog een mysterie, maar in werkelijkheid is het heel eenvoudig. In de basis is lifehacking niets anders dan ‘het nieuwe werken’ en dat staat dan weer gelijk aan ‘het effectieve werken’. Een lifehacker op de werkvloer is een slimme kenniswerker. Iemand die het hard werken heeft ingeruild voor het slimmer werken. Denk je nu nog steeds ‘waar gáát dit over?’, dan hebben we een korte en heldere uitleg voor je van wat lifehacking nu eigenlijk is. Lifehacking is het vinden van manieren om méér te doen in minder tijd. Juist daarom heeft het ook zo veel te maken met time management. Wij geven je 5 interessante weetjes die met zowel lifehacking als time management te maken hebben.

 

1. Word een kenniswerker met lifehacking

Een slimme kenniswerker is iemand die slimmer werkt in plaats van harder werkt. Dit maak je voor jezelf mogelijk door middel van lifehacking. Je zoekt op het werk naar manieren om je taken sneller gedaan te krijgen. Hierdoor krijg je meer gedaan op een dag, terwijl je toch minder stress ervaart. Simpelweg omdat je in jouw praktijk manieren verzint om die vervelende of langdurige klussen makkelijker en slimmer uit te voeren. Neem iets simpels als 1.000 kleine capsules in een potje met een smalle opening doen. Je pakt er vijf tegelijk vast en standaard valt er eentje buiten het potje. Frustrerend! Je vouwt een A4-tje tot een trechter en je schuift de pilletjes van je werkblad zo via je trechtertje het potje in. Een simpele lifehack die je veel tijd en frustratie bespaart!

 

2. Van hard werken ga je nooit slimmer werken

Eén van de grootste misverstanden is wel dat je harder moet werken om meer gedaan te krijgen. Wie harder werkt doet juist minder! Als je met hard werken niet ver genoeg komt, dan ga je té hard werken. De stress wordt nog verder verhoogd, waardoor de productiviteit en concentratie enkel verder verlaagd worden. Hierdoor geef je jezelf geen ruimte om na te denken of je dit (te) hard werken om kunt zetten naar slimmer werken. Van (te) hard werken ga je dus nooit slimmer werken. Je geeft jezelf de kans niet om even wat minder hard te werken en na te denken over hoe het sneller, makkelijker en effectiever kan. Slim werken, dáár word je beter van! Time management en slim werken zorgen samen voor minder stress en meer voldoening. Dus, ga slimmer werken, niet harder!

 

 

3. Doelgericht werken door omdenken

Soms is omdenken alles wat je nodig hebt als het om time management gaat. Een kleine wijziging in je denkwijze zorgt voor meer focus, met doelgericht werken tot gevolg. Leuk, maar hoe werkt dat dan? Heel simpel! Lees de volgende twee gedachten eens over een taak die 3 uur kost:

 

‘Ik blijf doorgaan tot het af is. Eerder verlaat ik mijn werkplek niet!’

 

‘Het is nu 08.45 uur. Ik ga hier 3 uur doelgericht aan werken en ben voor de lunch klaar.’

 

Wie zou er daadwerkelijk voor de lunch klaar zijn, denk je? Juist, de persoon met de tweede gedachte. Hij gaat doelgericht werken en zit met de lunch lekker aan de boterham. De persoon die start met de eerste gedachte benauwt zichzelf met de waarschuwing dat hij niet weg mag stappen van het bureau voor het klaar is. Na een uur moet hij naar het toilet..

  

4. Gestructureerd werken met een buffertijd

Gestructureerd werken is belangrijk. Je moet doelgericht werken en prioriteiten stellen. Helaas is het zo dat gestructureerd werken niet zomaar aan komt vliegen. Je moet er effectief naar toe werken. Dit betekent ook dat je in staat moet zijn om ‘nee’ te zeggen als het nodig is en dat kun je leren. Een andere methode die helpt bij het leren gestructureerd werken is het ‘haasten’ los te laten. Het gaat je tegenwerken als je van taak naar taak blijft haasten om alles klaar te krijgen. Dit gaat ten koste van je productiviteit. Een buffertijd kan je helpen. Gun je brein even wat frisse lucht, een momentje van ‘niks’, tussen twee taken in. Je zult zien dat je de taken veel sneller gedaan krijgt én dat je werktevredenheid omhoog schiet.  

 

5. Time management met je takenlijst in de la

Time management en takenlijsten kunnen heel goed samengaan, maar dit is wel afhankelijk van hoe je ermee omgaat. Heb je een takenlijst met 20 dagtaken op je bureau liggen? Dan worden je ogen steeds naar je takenlijst getrokken. Hierdoor duurt de taak waar je mee bezig bent langer. Naar mate de dag vordert wordt het risico ook steeds groter dat je niet alle taken van je takenlijstje af kunt strepen. Eén van de meest gehoorde verzoeken bij een cursus time management is dat mensen rust in het hoofd willen. Logisch, want dan werk je veel lekkerder! Eén van de belangrijkste stappen naar rust in je hoofd is het duidelijk maken aan de hersenen waar je op dit moment op moet focussen. Je brengt je brein in de war door je takenlijstje in het zicht te leggen. Leg je takenlijst in de la tot je een taak af kunt strepen!

  

 

Tip:

Slimmer werken? Volg onze cursus time management.

> Meer weten?

Tijd voor een time management cursus?

Lifehacking helpt je verder als het om time management gaat, maar er zijn natuurlijk nog veel meer manieren om je tijd beter, effectiever en slimmer in te delen. Een time management cursus van Het Effectieve Werken leert jou hoe jij hard werken omzet in slim werken en een prof in time management kunt worden. Kies de ideale time management cursus voor jou of voor een heel team. Natuurlijk kun je ook altijd online onze brochure gratis aanvragen over onze time management cursussen.

Andere lazen ook

De 60 beste time management tips

17-07-2017

We hebben de 60 beste time management tips voor je verzameld. Tips voor op kantoor, thuis, je studie en drukbezette ouders.

Lees meer

Prioriteiten stellen in 2019!

4-04-2018

Prioriteiten stellen en realiseren gaat over je tijd goed benutten. Het lezen van deze blog is een waardevolle tijdsbesteding als de volgende opbrengsten jouw aanspreken.

Lees meer

Concentratieproblemen de baas - 15 praktische tips

18-03-2019

Last van concentratieproblemen? In deze blog lees je 15 nuttige tips voor een optimale concentratie als je werk daarom vraagt

Lees meer