Het Effectieve Werken
Advies op maat? Bel ons:
088 - 2580 100

Winter time management: een stapje terug als het glad wordt!

Op 11 december 2017 kregen we te maken met code rood door sneeuwval in Nederland. Dat was al weer een tijd geleden! Veel mensen houden wel van sneeuw, zolang ze binnen kunnen blijven. Helaas, het werk gaat ook door en met al dat glibberen en glijden kom je er al snel achter dat de alledaagse dingen, zoals het in de auto stappen om naar je werk te gaan, ineens belachelijk veel tijd kunnen kosten! Tijd voor wat winter time management van Het Effectieve Werken!

 

 

Een stapje terug doen als het glad wordt

Je kent vast de uitspraak ‘twee stappen vooruit en één stap terug’ wel. Uiteindelijk ga je vooruit, maar je moet er ook rekening mee houden dat je soms een stap terug moet doen om er weer twee naar voren te kunnen zetten. Het winterse weer kan hier als mooi voorbeeld dienen. Je kunt eindeloos rennen, maar als het ineens glad wordt ga je toch op je snuit! Dan heb je tijd nodig om op te krabbelen en het weer op een lopen te zetten. Dat lopen op ijs (of sneeuw) valt nog niet mee. Het maakt een vrij eenvoudige wandeling ‘interessant’.

 

Werken in de winter valt niet mee

Werken in de winter is voor velen al een behoorlijke opgave. Het sombere weer buiten zorgt er bijvoorbeeld voor dat we in de winter sneller last hebben van een after lunch dip dan in de zomer. De dagen duren langer, ondanks dat het vroeger donker wordt. Als het dan ook nog glad wordt onder je voeten, waardoor productief zijn niet meevalt, dan wil je eigenlijk niets liever dan gewoon in bed blijven liggen. Dat is wat de winter met je kan doen! Natuurlijk is het aan jou om ervoor te zorgen dat je je niet tegen laat houden door het winterweer – letterlijk en figuurlijk – en dat je zorgt voor een betere tijdindeling om de zaken toch gedaan te krijgen.

 

Waarom heb je niet genoeg tijd?

Waarom kun je niet zo snel in de auto stappen als gewoonlijk wanneer de straten glad en besneeuwd zijn? Simpel, je glijdt uit! Deze uitglijders vind je ook op het werk. Er zijn zaken op het werk die ervoor zorgen dat jij niet genoeg tijd hebt om alles goed af te ronden op een werkdag. Dit zijn jouw ‘uitglijders’ van de dag, dé zaken die ervoor zorgen dat je nooit genoeg tijd hebt. Wat zijn dit dan voor uitglijders? Dit zijn de 5 meest voorkomende oorzaken:

 

  • Je krijgt te maken met onverwachte problemen.
  • Je krijgt veel andere taken toegeschoven.
  • De telefoon gaat steeds, waardoor je geen concentratie hebt.
  • Je moet direct reageren op mails die binnenkomen.
  • Collega’s komen voortdurend vragen stellen.

 

Winter time management: de juiste oplossingen

Productief zijn lukt eenvoudigweg niet altijd, maar voor bovenstaande oorzaken zijn heel makkelijke oplossingen. Soms is het al voldoende om slimmer te werken. Het heeft allemaal te maken met ‘actie ondernemen’. Een betere tijdindeling is niet moeilijk om aan te houden, maar dan moet je wel actie ondernemen op de juiste manier. Met het juiste winter time management kun je uitglijders vermijden door je taken uit te voeren:

 

  • Op de juiste manier, door georganiseerd te zijn.
  • Op het juiste moment, door prioriteiten te stellen.
  • Om de juiste redenen, door er een doel aan te koppelen.

 

Door je aan deze drie zaken te houden merk je dat de bovenstaande 5 meest voorkomende oorzaken van een tekort aan tijd wegvallen. Onverwachte problemen hoeven niet (altijd) door jou opgelost te worden. Taken die niet van jou zijn hoeven ook niet door jou te worden uitgevoerd. De telefoon kan best eens uit staan en de mail hoeft echt niet a-la-minute gelezen en beantwoord te worden. Tot slot, het is geen schande om je collega’s te verzoeken je de komende paar uur niet lastig te vallen.

 

Zo zie je dat je met een goede organisatie, met prioriteiten stellen en het voor ogen houden van de juiste doelen eigenlijk geen uitglijders kunt maken. Je krijgt direct meer energie en je zult merken dat je geen tijd meer tekort komt om je eigen taken goed af te ronden.

  

Tip:

Wil je graag meer informatie over time management? Schrijf je in voor onze cursus time management.

> Meer weten?

Tijdmanagement: controle over jouw tijd

Er is maar één iemand die bewust kan kiezen voor een betere tijdindeling en dat ben jij. Het is immers jouw tijd en van niemand anders. Begin je te glibberen en te glijden? Neem dan een stapje terug en kijk waar het verkeerd gaat. Natuurlijk kunnen wij je helpen om je werkdagen makkelijker en effectiever te laten verlopen als het om tijd gaat. Neem eens een kijkje bij onze time management trainingen of vraag een gratis brochure aan.

Andere lazen ook

De 60 beste time management tips

17-07-2017

We hebben de 60 beste time management tips voor je verzameld. Tips voor op kantoor, thuis, je studie en drukbezette ouders.

Lees meer

Wat productieve mensen gemeen hebben – 9 tips

13-03-2017

Productieve mensen hebben een doel, weten waar hun prioriteiten liggen en focussen zich op de belangrijkste taken. 9 tips hoe ook jij een stuk productiever kunt worden dan je denkt.

Lees meer

Weersta iedere verleiding met deze vijf technieken

30-01-2017

Het lijkt het wel of je opgeslorpt wordt door ad hoc vragen, nutteloze verzoeken en mails. Aan belangrijke dingen kom je niet toe. Pas als iedereen weg is. Maar ja, dan is de dag alweer bijna voorbij. Herkenbaar?

Lees meer