Het Effectieve Werken
Advies op maat? Bel ons:
088 - 2580 100
Het Effectieve Werken

David Allen

David Allen is één van de belangrijkste timemanagement goeroes van onze tijd. Hij is de bedenker van een effectieve  denk-beslis en werkmethodiek en schrijver van het gelijknamige boek Getting Things Done. Een best seller met meer dan 4 miljoen verkochte boeken. David Allen heeft meer boeken op zijn naam staan : David Allen is geboren in 1945 in Louisiana. Hij woont momenteel samen met zijn vrouw in Amsterdam.  David Allen is de oprichter van een franchise organisatie met 60 franchise-nemers over de gehele wereld. Hij houdt van Amsterdam en wil graag in West Europa wonen om dicht bij de ontwikkelingen van z’n bedrijf in Europa te zijn. Hij houdt zelf nog steeds lezingen en is actief als consultant

Gedachtengoed David Allen

Het aardige en opvallende van de methodiek GTD is dat de aanleiding het tegenovergestelde is van getting things done. David houdt van vrijheid, helderheid en wil ruimte ervaren. Alleen dan kun je echt jezelf zijn en volledig aandacht geven aan wat je graag aandacht wil geven. David spreekt ook liever over aandachtmanagement dan timemanagement. De tijd blijft gelijk, de ruimte die je ervaart kan verschillen. Jij bepaalt zelf wat je met die ruimte wil doen. Het probleem is stuff in je hoofd. Deze stuff / pop ups /gedachten zorgen ervoor dat je brein steeds weer andere gedachten krijgt en moe wordt. Je brein moet steeds beslissingen nemen. Deze “onrust” is een aanslag op je focus en productiviteit.

Vanaf 1981 heeft David Allen allerlei technieken ontwikkeld om goed gefocust te blijven. Hij is geïnspireerd door een master art specialist. Deze specialist zorgde voor rust en ruimte in het hoofd van David door een paar vragen te stellen. Hij is met deze methodiek zelf gaan experimenteren in de praktijk en later gaan perfectioneren. De essentie is dat je alles uit je hoofd schrijft (braindump). En dat je over echt alles 1 voor 1 beslist en niks overslaat.

De methodiek bestaat uit 5 stappen

Stap 1

Verzamelen – Verzamel (écht alles) wat je aandacht heeft en doe dit in je inbox of postbak of doosje. Alle klussen / werkzaamheden die je wilt doen, beginnen, aanpakken en afronden.

Stap 2

BESLIS – Bekijk per klus of je er iets aan kunt doen. Zo niet, berg het op of gooi het weg. Bij ja denk na over welke concrete acties (‘next actions’) je kunt doen. Kan de actie binnen twee minuten, doe het direct. Duurt de actie langer: plan een tijd in je agenda om het te doen of geef de taak aan een ander (delegeren)

Stap 3

ORGANISEER – Organiseer je ‘next actions’ in subcategorieën als: ‘telefoontjes die ik moet plegen’ of “PC klussen langer dan 15 minuten” of “lezen”

Stap 4

REFLECTEER – Ga wekelijks door je lijsten heen om ze op te schonen en aan te vullen.

Stap 5

DOEN – Aan het werk! Gebruik je takenlijst / to do lijst om te zien wat het slimste is om nu te doen en doe het met vertrouwen.


Het effectieve werken en David Allen

In onze training Effectief Werken laten we deelnemers bewust aan 6 knoppen draaien waarmee ze invloed hebben op hun effectiviteit. Deze 6 knoppen zijn de 6 invalshoeken van de training. Bij de eerste 4 invalshoeken reflecteert de deelnemer op zijn eigen werkorganisatie. Bij de andere 2 invalshoeken leert de deelnemer zijn directe omgeving te beïnvloeden, zodat hij zijn resultaten sneller, gemakkelijker behaald. In invalshoek 2 – 100% overzicht over je werk gaan we vooral aan de slag met werkmethodiek geïnspireerd op het gedachtengoed Allen. Deelnemers doen een minddump en gaan aan de slag met beslissen en organiseren mbv een beslisschema. Ze leren doeldenken en denken in gewenste uitkomsten en kiezen steeds de eerst volgende fysieke actie. Dezelfde systematiek passen ze later in de training toe in hun mailprogramma.


Boeken 

Getthing Things Done            2001

Making It All Work                  2009

Inspiratiefilmpje

De kracht van een goede voorbereiding noemt Allen essentieel.