Het Effectieve Werken
Advies op maat? Bel ons:
088 - 2580 100
Het Effectieve Werken

Getting Things Done Stap 2: Beslissen en Organiseren

Wat is het?

Meer effect, meer plezier, minder stress en nog beter je doelen halen? Daarover gaat Getting Things Done. De basis van de systematiek is dat je 100% overzicht creëert over al die acties die jij wilt doen - “uit je hoofd in je systeem: En dat in 4 heldere stappen.

Stap 2 van Gettings Things Done in de cursus time management, gaat over beslissen en organiseren. In deze beslisfase neem je een besluit over ieder item dat je verzameld hebt. Dit besluit  neem je aan de hand van een 7 vragen . Na de beslisfase komt het organiseren. Je brengt al je besluiten onder in een sluitend systeem. Dit geeft 100 procent overzicht in echt alles in je werk.

Wat levert beslissen en organiseren op?

Zonder besluit geen actie. Echt beslissen geeft direct overzicht over alle dingen die voor jou belangrijk zijn. Na beslissen en organiseren ontstaat steeds een helder overzicht van je acties en heb je snelle 2 minuten acties gedaan. Een 100% actueel overzicht geeft rust in je hoofd.  

Hoe werkt het?

De bedoeling is, dat je over alles, ja echt alles, een besluit neemt. Dus je neemt één voor één een besluit over ieder mailtje , poststuk, notitie etc.Je zal merken dat het een heerlijk rustig gevoel geeft. Ook merk je dat er meer grip ontstaat over al je acties en uit te voeren taken. Hieronder een aantal stappen hoe beslissen en organiseren toe te passen:

  • Na beslissen en organiseren zijn al je verzamelbakken leeg
  • Pak elk item uit je verzamelbakken en neem er een echt besluit over. Een echt besluit is dat je een aantal vragen stelt die leidt tot een echte beslissing. Is het belangrijk voor mijn doelen? Wil ik er iets mee? Wat is mijn gewenste uitkomst? Kan ik het binnen 2 minuten doen? Kan ik het een ander vragen te doen? Moet ik het op een specifieke dag of tijd doen?
  • Neem over elk item een echt besluit. Dit betekent bijvoorbeeld dat een mailtje slechts 1 keer wordt geopend. Na openen is deze afgehandeld of omgezet in een taak
  • Verwerk alles 1 voor 1
  • Leg nooit iets terug

Tips voor het toepassen?

Hieronder nog enkele tips die je helpen om voortaan “echt” te kunnen beslissen en organiseren, zodat je hoofd echt leeg is en er ruimte is voor eigen initiatief en denkwerk.

Tip 1. Beslis een aantal keren per dag over al je acties. Alleen op beslismomenten open je de mailbox!

Tip 2. Hou het aantal beslismomenten zo klein mogelijk per dag. Maar wel voldoende om over al je acties een echt besluit te kunnen nemen

Tip 3. Gebruik het handige beslisschema om al je acties een plek te geven.

Tip 4. Zet elke actie bij beslissen om in een gewenste uitkomst. De mailbox opruimen is een actie. Een opgeruimde mailbox is een gewenste uitkomst

Tip 5. Eindig de dag met een top 3 van activiteiten waarmee je de volgende dag gaat beginnen. Dit geeft rust voor het afsluiten van de dag. Dit geeft energie voor de dag erop!

Lees de volgende stap 3: wekelijks doen