Het Effectieve Werken
Advies op maat? Bel ons:
088 - 2580 100
Het Effectieve Werken

Het 2 minuten principe

Wat is het?

Het 2 minuten principe is gebaseerd op het feit dat je tijd kunt besparen wanneer je korte taken direct afhandelt. Vooral bij Email afhandeling is de regel erg handig. Hoe vaak komt het voor dat je een mail, na even gelezen te hebben, weer weg klikt en er vervolgens niets mee doet?

Wat heb je eraan?

Het 2 minuten principe helpt je simpelweg tijd te besparen. Naast tijdbesparing helpt het tevens om snellere beslissingen te nemen over korte taken.

Hoe werkt het?

Je zult merken dat het best lastig is om in te schatten of iets binnen 2 minuten afgehandeld kan worden. De 2 minuten regel werkt trouwens niet alleen voor Email, maar ook voor alle andere taken die op je afkomen. In de cursus time management wordt de regel praktisch geoefend.

Door te trainen en te oefenen merk je dat het steeds eenvoudiger wordt om in te schatten of je iets binnen 2 minuten af kunt afhandelen, of dat je er een taak van moet maken. Je kunt bijvoorbeeld met een klok of stopwatch in de gaten houden hoe lang iets duurt. Hoe dan ook, kost het altijd meer tijd om iets terug te leggen dan direct af te handelen. Hierbij een aantal handige stappen om het 2 minuten principe optimaal te kunnen toepassen:

Stap 1.

Open je Email, taak, to do list slechts 1 keer. Na openen heb je er een echte beslissing over genomen. Een echte beslissing betekent afgehandeld of omgezet in een taak met gewenste uitkomst (wat is het resultaat na afhandeling)

Stap 2.

Beslis globaal of je de taak binnen 2 minuten kunt afhandelen. Wanneer dit niet lukt, leg de taak dan niet terug, maar neem er een andere beslissing over. Wanneer ga ik het doen? Moet ik het doen? Draagt het bij aan mijn doelen? In de cursus time management wordt een handig beslisschema gebruikt om te bepalen wat je met de taak gaat doen.

Stap 3.

Handel de taak die binnen 2 minuten gereed kan zijn direct af! Terugleggen kost altijd meer tijd.

Tips voor het toepassen?

De 2 minuten regel is geen exacte wetenschap. Het principe is erop gebaseerd dat je zaken beter direct kunt afhandelen dan ze keer op keer terugleggen en er weer opnieuw naar kijken. Een andere tip bij het toepassen is enkel en alleen denken aan wat je er nu aan kan doen.

Stel er is, vanuit jou doelen, een groot probleem. Je bent marketeer en de website crasht….Dan kun je de totale chaos waarschijnlijk niet binnen 2 minuten oplossen. Toch? De eerste vraag is, wat kun je nu direct doen om een eerste stap te maken in de oplossing? Dit zou zo maar eens een 2 minuten actie kunnen zijn. Neem dus over alle acties een heldere beslissing. En handel het af daar waar het kan.

Voorbeelden van 2 minuten taken zijn korte vragen, archiveer werkzaamheden, simpele klusjes, bestelwerkzaamheden en hele korte telefoontjes.

Ga er maar eens mee aan de slag, en je zult zien dat je zaken sneller afhandelt en elke dag iets beter leert om echt te beslissen