Het Effectieve Werken
Advies op maat? Bel ons:
088 - 2580 100
Het Effectieve Werken

Wat kun jij doen tegen uitstelgedrag?

Gelukkig kun je zelf veel doen om echt invloed te hebben op uitstelgedrag. Het Effectieve Werken geeft je een aantal tips om beter om te gaan met je uitstelgedrag:

Tip 1 | Zorg voor de juiste mindset.

Wil je graag gericht zijn op winnen van je eigen uitstelgedrag of ben je vooral bezig met verklaren van je uitstelgedrag. Het mag helder zijn dat de juiste mindset gericht is op willen winnen van je eigen uitstelgedrag. Dit is de voorwaarde om tot gedragsverandering te komen

 

Tip 2 | Start met een zelfanalyse.

Sta eens stil en denk eens na over jouw werkgewoonten en gedragsvoorkeuren en eigenschappen. Wat stel je uit? En wanneer stel je uit? Wat zorgt ervoor dat je werk minder goed afrond? Welke taken rond je lastig af of stel je uit? Waarom? Een goede zelfanalyse helpt met het kiezen van de juiste ingrediënten naar oplossingen en verbeteringen

 

Tip 3 | Scheidt keuzes maken van uitvoeren.

Een enorme tijdsteler is keuzes maken en uitvoeren door elkaar doen. Als je besluit om een taak te gaan doen en je gaat bij de start nadenken over wat je wilt gaan bereiken en je denkt na over de acties die nodig zijn. Dan vreet dat tijd en kom je niet in de uitvoerstand. Onze tip is om eerst goed na te denken en besluiten te nemen over acties en dit goed te organiseren in een speadsheet, takenlijst of agenda. Op een ander moment ga je dan aan de slag en voer je in de actiestand de acties uit.

 

Tip 4 | Begin de dag vaker met een uitstelklus.

Als je de dag begint met een klus of taak die je maar niet afrond of steeds uitstelt, wordt je productiever en ga je meer voldoening ervaren. Uit een onderzoek van Brian Tracey met de naam Eat that frog blijkt dit wetenschappelijk. In de ochtend heb je de energie en na de klus ben je trots op jezelf

 

Tip 5 | Bouw aan routine- kies voor focusblokken.

Train jezelf in werken zonder afleiding en onderbreking. Onze tip is om te gaan experimenteer met vaste blokken waarin je focust. Bv iedere ochtend van 10.00 uur tot 12.00 uur plan je voor productie en taken die focus vragen. Doe dit enkele weken en je systeem gaat er aan wennen en gaat het waarderen.  

 

Tip 6 | Maak vaker gebruik van de Pommodoro techniek.

Kies vooraf een taak die je in max 3 uren kunt realiseren. Knip vooraf het resultaat op in blokken van ongeveer een 30 minuten. Kies een rustige plek. De pommodoro techniek werkt als een soort van snelkookpan. Je daagt jezelf uit om binnen 3 uren een mooi resultaat te bereiken. Je werkt in blokken van 30 minuten, waarin 25 minuten aan de slag en 5 minuten verplicht rust of beweging. Gebruik een kookwekker of telefoon als wekker. Kookwekker is beter die leidt verder niet gauw af.