Het Effectieve Werken
Advies op maat? Bel ons:
088 - 2580 100
Het Effectieve Werken

Mensen zijn net muizen!

Mensen zijn net muizen. Het liefst lopen ze de vertrouwde route. Herken je het wanneer jij een goed voornemen in praktijk wilt brengen dat dit vaak niet meevalt? Je hebt je bijvoorbeeld voorgenomen minder te snoepen. Je zegt dan ook nee tegen een zelf gemaakt gebakje op de verjaardag van een goede vriendin. Je ziet de teleurstelling in haar blik. Ze had zo haar best gedaan. ‘Ach doe ook maar’, floep je eruit.

 

Je hebt je voorgenomen om je minder te laten afleiden tijdens je werk. En ja hoor, de een na de andere collega valt binnen met voor hun urgente vragen. Zie je wel, binnen ons bedrijf werkt het nou eenmaal zo. Niks aan te doen.  Onwaar natuurlijk. Bijna overal is een oplossing voor, zeker voor deze twee situaties.

 

In de blog van deze week , geïnspireerd op praktijksituaties uit onze cursus timemanagement, willen we dieper in gaan op het doorbreken van patronen om je doelen te bereiken.  

 

Patronen doorbreken: 3 praktische tips

Een bekende van me is onlangs gestart met het afkicken van zijn suikerverslaving. Hiervoor heeft hij zich voorgenomen geen geraffineerde suikers en geen snelle koolhydraten te eten. Zichzelf gezond voeden is de wens. Dit minimaal 31 dagen volgehouden en zich fitter voelen, zijn gewenste uitkomst. De aanleiding is zijn bloedsuikerspiegel, die alle kanten op vliegt. Hierdoor heeft hij snel last van een lichte vorm van hongerklop met bij behorende vreetkicks. Super irritant, vermoeiend en niet effectief.

 

De motivatie is groot en de gewenste uitkomst 100% helder. Vooraf heeft hij zich grondig verdiept in de materie en een actieplan gemaakt dat goed in de structuur en het ritme van zijn dagelijkse leven past. Alle initiatieven zijn meetbaar, actief en persoonlijk en het leuke is dat hij bijna dagelijks geïnspireerd wordt tot nieuwe initiatieven.

 

Voorbeelden van zijn initiatieven:
 

  • Ieder dag broodvrij ontbijt waarvan 4 dagen banaan-ei pannenkoek met kaneel.
  • 3 keer per week lunch van enkel haring/makreel/zalm (omega 3) .
  • 3 liter water per dag drinken.
  • 4 x per week een half uur joggen.
  • 2 x per week  1 uur wielrennen rustige hartslag en 100% door de neus ademen.
  • Minimaal 7500 stappen per dag (iPhone stappenteller).
  • Mijn auto zover mogelijk van de ingang bij klanten op de parkeerplaats parkeren.
  • Lunchpauze van 45 min met een kwartier buiten (bij droog weer).
  • Iedere avond en iedere ochtend op de weegschaal en meten.

 

Wat hem opvalt is dat de lastige momenten, de momenten zijn waar hij niet voldoende bij stil staat en over nadenkt. Op die momenten is de kans groot dat hij terugvalt in zijn vertrouwde patroon. Zo is zijn patroon dat hij vaak als lunch bij een tankstation een broodje koopt. Hij komt er snel achter dat hij de lunch anders dient te regelen want in een tankstation kun je naast een appel niets kopen dat in het gekozen voedingsschema past.

 

Tip 1. Wees je bewust van je eigen patronen

Zorg dat je je doel scherp voor ogen hebt en maak een plannetje met initiatieven (acties die leiden naar je doel en waar jij in gelooft).   

 

  1. 1. Kijk eens naar je eigen patronen (wat doe ik, wat denk ik, wat voel ik)
  2. 2. Bekijk waar jouw initiatieven ‘botsen’ met je huidige patroon.
  3. 3. Bedenk en kies praktische oplossingen voor deze momenten.
  4. 4. Geniet van bezig zijn met bestuderen van je eigen patronen en jezelf nog beter leren kennen. Bewustwording is de eerste stap bij iedere verandering!

 

Een voor veel mensen herkenbaar voorbeeld is omgaan met e-mail. Ze geven aan dat ze direct reageren op een mail die binnen komt. Ze zien rechtsonder in beeld de notificatie.

De gedachte: het kan iets urgents zijn en daar moet ik toch direct op reageren. 

Het gevoel: onrust en het gevoel iets te missen.  

 

Een ander voorbeeld is jouw patroon in omgaan met vragen van collega’s. Je bent geconcentreerd bezig met het schrijven van een plan of rapport als een collega in je deuropening staat: ‘Kun je me even helpen?’

De gedachte: een collega help je en ik ben nu toch al afgeleid en wat zou er zijn.

Het gevoel: lichte opwinding en lichte onrust tegelijk.

 

Het bijzondere van dit patroon is wel dat je collega’s de weg naar jou blijven vinden. Is dat wat je wil?

 

Tip 2. Wees je bewust van de patronen van mensen in je omgeving

Zorg dat je je bewust bent van de patronen van mensen in je omgeving en wees je bewust van het effect die deze patronen (reacties, vragen, blikken) hebben op jouw gedachten, gevoelens en gedrag.

 

    1. 1. Kijk of overdenk de patronen (wat doet hij /zij?, hoe denkt hij/zij?, hoe reageert hij /zij?).
    2. 2. Bekijk waar jouw initiatieven ‘botsen’ met de patronen van de mensen in je omgeving.
    3. 3. Bedenk en kies praktische oplossingen voor deze momenten.
    4. 4. Wees proactief en bespreek de situaties voordat ze ontstaan (sturen voor de bocht).
    5. 5. Geniet van bezig zijn met het bekijken van de patronen van anderen.  Bewustwording is de eerste stap bij iedere verandering!

 

Een veel gehoorde situatie in onze cursus timemanagement is dat collega’s mails sturen met een vraag en dan na 5 minuten al gaan bellen en chatten met de vraag of de mail gezien is.

 

Een ander voorbeeld: collega’s die de antwoorden op hun vragen niet zelf opzoeken maar het te pas en te onpas aan jou vragen.

 

Wat kun je doen?

Ten eerste is het zo dat ze dit doen omdat het werkt. Jouw patroon is dus waarschijnlijk snel mails beantwoorden of soms wel beantwoorden en soms niet zien en bij vragen direct vriendelijk het juiste antwoord geven. Patronen zijn communicerende vaten. Ze houden elkaar in stand. Realiseer je dit als je de patronen van collega’s bestudeert. Om effectiever te werken helpt het goed om je mail maximaal drie keer per dag te bekijken en over iedere mail te beslissen.

 

Stel, jouw initiatief is het om op deze wijze met je mail om te gaan om meer focustijd te hebben voor taken die focus vragen. Dan heb je een  uitdaging met collega’s die je na 5 minuten gaan bellen. Kies praktische oplossingen: zet de telefoon uit en kies een werkplek buiten kantoor. Lekker effectief en je doorbreekt patronen. Nu zullen deze initiatieven mogelijk enige onrust geven bij collega’s die je niet kunnen bereiken.

 

Tip: wees proactief en geef je plannen aan, benoem de effecten voor jou en geef collega’s aan wat ze concreet van jou mogen verwachten ten aanzien van mails en voicemails of support van jou.

 

Tip 3. Pas nieuw gedrag drie weken toe!

Er wordt wel eens beweerd dat je meesterschap bereikt na 10.000 keer toepassen. Een nieuw patroon slijp je in door minimaal drie weken je nieuwe gedrag toe te passen. Gedrag kun je niet afleren, maar nieuw gedrag kun je wel aanleren waardoor het oude gedrag ‘verdwijnt’.

 

Hoe sterker je plan, hoe groter de kans op succes. Zorg voor Meetbare Actieve Persoonlijke initiatieven. Weet dat iedere verandering bij jou verloopt als een parabool. Je zult op sommige momenten uitgedaagd worden door je eigen gedachten en gevoel. De kans op een ‘bah-gevoel’ en frustratie ligt op de loer. Het is het dieptepunt bij een verandering. Slechter wordt het niet. Je kunt twee dingen doen op zo’n moment:  1. doorgaan met de gekozen route, 2. terugvallen op je oude vertrouwde patroon. Je begrijpt wel dat wij  in de cursus timemanagement stap 1 adviseren. Het wordt alleen maar beter met betere resultaten. Een nieuw effectiever patroon, @welzoeffectief

 

Ik wens je succes. Mocht je vragen hebben mail of bel me gerust. 

Andere lazen ook

De 60 beste time management tips

17-07-2017

We hebben de 60 beste time management tips voor je verzameld. Tips voor op kantoor, thuis, je studie en drukbezette ouders.

Lees meer

Prioriteiten stellen kun je leren! [Update 2018]

4-04-2018

Prioriteiten stellen en realiseren gaat over je tijd goed benutten. Het lezen van deze blog is een waardevolle tijdsbesteding als de volgende opbrengsten jouw aanspreken.

Lees meer

6 tips om positief te denken [Update 2018]

18-04-2016

We zijn al gauw geneigd om negatief te denken. Negatieve gedachten brengen je niet verder, positief denken wel. In deze blog meer daarover en een paar tips.

Lees meer