Hoge werkdruk - 5 tips om een te hoge werkdruk tegen te gaan

11 november 2021

Voel je stress? De waan van de dag? Druk? Dan is het raadzaam om deze blog te lezen. Je herkent de symptomen en leert hoe om te gaan met werkdruk.

Wat is eigenlijk werkdruk?

Werkdruk betekent dat een werknemer niet kan voldoen aan de eisen die de werkgever stelt aan het werk, of de eisen die de werknemer zichzelf oplegt. En met name die laatste wordt vaak in de literatuur of onderzoeken achterwege gelaten. Personen met een (te) hoge mate van perfectionisme leggen de lat vaak te hoog voor zichzelf. Daardoor voldoe je niet snel aan je eigen verwachtingen met als gevolg een te hoge werkdruk. Wanneer de werkdruk constant te hoog is, kunnen er allerlei klachten ontstaan. Dit kan vermoeidheid zijn, overspannenheid, burn-out, hartklachten of concentratieproblemen (als voorbeeld) reden genoeg dus om er erg kritisch naar te kijken en de werkdruk te verlagen.

Ook kan het zijn dat het werk dat je doet te hoog gegrepen is. Je bezit onvoldoende de competenties, hebt niet het gewenste gedrag of karakter maar hebt wel de wens om aan alle verwachtingen te voldoen. Ook dan ontstaat werkdruk met alle gevolgen van dien. Je eigen ambities kunnen soms dus in de weg staan.

En als laatste kan de werkgever de druk contact blijven opvoeren, door te veel werk te geven of de lat telkens hoger te leggen. Ook in dat geval is er dus telkens sprake van ontevredenheid, werk dat nooit af is. Dit geeft negatieve energie. Wanneer je baas je onder druk zet en je moet constant werken onder druk, of het is simpelweg een te lange periode te druk op het werk dan ontstaat werkdruk.

5 tekenen van een te hoge werkdruk

Signaal 1 | Je loopt constant achter de feiten aan

Je werkt 1 ding af, en 2 nieuwe liggen voor je klaar. Je krijgt veel meer vragen dan je ze zelf stelt. Je probeert overzicht te houden maar het lukt niet. Je voelt constant de waan van de dag, alsof je geleefd wordt. Dit signaal betekent een te hoge werkdruk, en teveel werk dat op je afkomt. Er is simpelweg te veel druk op de werkvloer.

Signaal 2 | Je maalt en denkt veel na over je werk

Allerlei gedachten poppen steeds op. Wanneer je naar bed gaat, spookt er nog van alles door je hoofd. Je kunt er slecht van slapen en hebt een constant gevoel van “aan” staan. Je vergeet zaken waardoor je nog meer nadenkt.

Signaal 3 | Je bent vaak moe

Je bent vaak moe, uitgeblust, opgebrand en hebt weinig energie. In het weekend laad je weer prima op, maar door de week merk je dat je gaandeweg de week weer een energielek krijgt. Op dat moment beheerst je werk te veel je leven en kost het meer energie dan het oplevert.

Signaal 4 | Je zit in een negatieve spiraal

Klagen, veel anderen de schuld geven, negatieve gevoelens, zuur reageren op voorstellen en bij voorbaat nieuwe ideeën al proberen af te schieten. Wanneer iedereen de schuld krijgt behalve jezelf, dan kan dit een duidelijk signaal van een te hoge werkdruk zijn. Uiteraard kunnen er meerdere oorzaken zijn.

Signaal 5 | Slechte concentratie

Je wilt een boek lezen, maar bent steeds afgeleid. Je kunt je slecht concentreren en hebt veel ongeduld. Dit kan te maken hebben met een te hoge werkdruk.

Hoe om te gaan met werkdruk? De tips

Tip 1 | Ontleed niet je identiteit aan je werk

Je werk is belangrijk, mooi en bepaalt een groot deel van je leven. Zodra je de eigen identiteit er aan gaat ontleden ga je een stap te ver. Echt goede vrienden maakt het bijvoorbeeld niet uit wat je doet. Je verandert niet door je werk of wat je doet. Dus ben je leidinggevende omdat je er vroeger al van droomde en puur vanuit je interne focus iets wil toevoegen? Of vind je het stiekem op een verjaardag wel heel mooi om te kunnen vertellen hoe succesvol je bent? Mensen die om je geven door je succes kun je missen als kiespijn. Mensen die om je geven om wie je bent maken het verschil.

Tip 2 | Zorg altijd voor overzicht

Hoe druk je ook bent, zorg altijd eerst voor overzicht. Dan maak je inzichtelijk wat je allemaal nog moet doen, en hoeveel tijd het kost. Ons brein kan maar 1 ding tegelijk dus gun je brein dit. En mocht je constateren dat je per dag echt veel te veel werk hebt, dan heb je vanuit 1 overzicht een prima gesprek met je leidinggevende.

Tip 3 | Leg de verantwoordelijkheid op de juiste plek

In onze training timemanagement zien we vaak terug dat medewerkers erg vaak taken tussendoor krijgen. Niet omdat het bij hun doelen hoort, maar bijvoorbeeld omdat de leidinggevende dit vraagt. Stel eens een vraag terug. Hoe belangrijk is het? Wanneer moet het af zijn? Hoe ga ik om met mijn overige werkzaamheden? In hoeveree draagt dit bij aan onze samen afgesproken doelen? Met deze simpele vragen leg je de verantwoordelijkheid terug.

Tip 4 | Wat is het je waard

Praat er eens over met een vriend of je partner. Welke keuzes wil je maken? Wil je in die baan blijven met die constante druk? En waarom? Gedeelde smart is halve smart.

Tip 5 | Bepaal altijd heldere doelen en kaders

Zorg dat je altijd weet waaraan je moet voldoen. Wanneer ben je tevreden over je werk? En wat moet je in volgorde van belangrijkheid hebben opgeleverd? Ook erg handig wanneer je zelf perfectionistisch bent. Wanneer je constant kijkt naar je doelen dan leg jij de lat. En bespreek je “die lat” met bijvoorbeeld de leidinggevende, dan kun je deze samen bijvoorbeeld iets lager leggen. Ook is het essentieel om vooraf te bedenken hoe je die doelen gaat halen (de kaders). Hoe meer je vooraf beslist hoe beter je om kunt gaan met werkdruk.

Dus ben je opgebrand door een te hoge werkdruk, heb je echt te veel werk of voel je dat je baas je onder druk zet? Dan kunnen de tekenen en tips je wellicht een kleine stap verder helpen.

Martin van Limbeek

Ondernemer en trainer

Martin is trots dat hij deel uitmaakt van Het Effectieve werken team.. Hij gelooft in inspiratie door echtheid. In geen enkel boek leer je hoe te inspireren, dat komt uit je hart en uit de diepe wens om anderen echt te helpen. Als trainer / ondernemer binnen Het effectieve werken ziet Martin de combinatie van inspiratie en een bewezen methodiek waardoor je in iedere training de deelnemer raakt om het morgen nog beter te doen, effectief te gaan doen.

Lees meer over Martin van Limbeek