Tip en voorbeelden om te beginnen met journaling

06 december 2023

Deze blog is gemaakt voor iedereen die weleens het gevoel van een vol hoofd heeft. Journaling kan je helpen om je hoofd leeg te maken en simpelweg je doelen beter te realiseren.

Wat is journaling

Journaling is letterlijk het bijhouden van een dagboek. Bij een dagboek denk je al gauw aan een enorm boekwerk en een dagelijkse grote bezigheid. Je kunt het ook kleiner maken door eens wat vaker zaken van je af te schrijven. Ben je bezig met een stap in je carrière? Zit je hoofd enorm vol? Zit je vast in je werk en draai je rondjes in je hoofd? Heb je veel chaos en onrust in je hoofd? Dan kan journaling je zo maar helpen om een mooie stap te maken.

Waarom kan journaling belangrijk zijn?

Je hoofd heeft de neiging om in kringetjes te denken. Heb je in de nacht wel eens van iets wakker gelegen? Wanneer je dan gaat piekeren komt de oplossing niet dichterbij en ben je contact een soort van kringetjes in je hoofd aan het draaien. Dit kost buitengewoon veel energie. Een journal schrijven kan je in die situatie echt helpen om je hoofd weer in balans te krijgen.

De voordelen van journaling

Een aantal voordelen op een rijtje:

  • Je emotionele gezondheid gaat vooruit. Je wordt weer lichter in je hoofd en ziet de dingen weer helder
  • Zelfreflectie wordt echt beter. Wanneer je van een afstand kijkt naar je eigen zaken kun je er veel beter op reflecteren. Hierdoor bevordert het ook persoonlijke groei.
  • Je geheugen gaat vooruit. Doordat je hoofd leger is kun je weer beter zaken onthouden die er wel toe doen. Je cognitieve functies gaan daardoor dus ook vooruit. Je absorbeert makkelijker kennis.
  • Mensen die hun hoofd leeg hebben worden creatiever. Creativiteit op zich in niet aan te leren, echter mensen die al creatief zijn worden het veel sterker door journaling

 

Soorten journals

Opschrijven kan op vele verschillende manieren. Hieronder een opsomming van wat mogelijkheden.

  • Het dagboek. Een dagboek is een schrift waarin je de dagelijkse gebeurtenissen noteert. Voor sommigen werkt het verfrissend en anderen hebben er niets mee. Kwestie van kiezen.
  • Dankbaarheid journal. Dit journal kan heel goed werken wanneer je even in een mindere fase zit. Burn-out gehad? Het loopt even niet? Afgewezen? Voor je het weet kom je in een negatieve spiraal terecht. Elke dag noteren waar je dan toch dankbaar voor bent geeft je weer een positieve focus.
  • Reisdagboek. Je ziet ze steeds meer, ook digitaal. Hou dagelijks je gebeurtenissen en belevenissen op reis bij. Ook dit is erg persoonlijk
  • Bullet journal. Een bullet journal is een schrift waarin je niet alleen je gedachten zet, maar ook planningen, deadlines en afspraken. De bedoeling is dat je door het opschrijven en later ordenen steeds meer grip en overzicht krijgt. Bij Het Effectieve Werken gebruiken we hiervoor onze methodiek, die je constant helpt om overzicht te krijgen. Wil je daar meer over weten? Luister dan eens de podcast: Het Effectieve Werken podcast

 

Hoe begin je met journaling?

Om te beginnen is het essentieel om je af te vragen of je graag ergens een verbetering in wilt, bijvoorbeeld een leeg hoofd, creativiteit of je doelen halen. Dan is de basis gelegd. Daarna kun je beginnen met het kiezen van het juiste journal. Ben je een dromer? Dan is een dagboek perfect. Ben je meer op zoek naar structuur dan kan bijvoorbeeld het bullet journal je helpen.

Bepaal daarna je dagelijkse routine. Wil je dagelijks je journal bijhouden? En wanneer dan? Zodat er een soort patroon ontstaat.

Als laatste is het creëren van een comfortabele schrijfomgeving essentieel. Zoek een rustige plek waar je ongestoord van je af kunt schrijven.

 

Schrijftips voor beginners

Binnen het effectieve werken hebben we in 2023 ons boek uitgebracht “pak je regie terug”

BoekenGilde Boekenshop: Pak je regie terug

In het begin zat m’n hoofd vol ideeën en praktijkcases uit trainingen die met dit onderwerp te maken hadden. Met zoveel voorbeelden was het de bedoeling om uiteindelijk een boekje te maken. Maar hoe begin je? Nou, simpel…door gewoon te beginnen. Open Word en begin te typen. Dat is dus direct de eerste schrijftip. Begin gewoon! Daarna is het handig om eerlijk te zijn tegen jezelf en ook handig is het om zoveel mogelijk in prompts te schrijven. Laat daarnaast ook ruimte in het begin zodat je al je gedachten later kunt ordenen. Oftewel, hou de eerste pagina’s blanco en vul ze later in. Wanneer je dan ook nog eens reflecteert op je eigen inzendingen, dan wordt het een echt journal en wordt je doel gehaald. Het boek is in 2023 uitgegeven.

Voorbeelden van journaling

Hieronder een paar voorbeelden die wellicht spreken tot de verbeelding.

  1. Veel kunstenaars, ondernemers en creatieve mensen gebruiken op hun manier een journal. Bij Het Effectieve Werken gebruiken we veelal brain tossen om gedachten constant uit het hoofd te kunnen schrijven.
  2. Creatieve journals bestaan vaak uit tekeningen, schetsen en afbeeldingen die je gedachten weergeven. Vooral voor mensen die goed kunnen tekenen is dit erg prettig.
  3. Google eens en je vindt legio boekjes om je gedachten op te schrijven. Ook een remarkable is bijvoorbeeld superhandig.

 

Digitale of traditionele journaling

In deze digitale wereld ligt het voor de hand om bijvoorbeeld met een remarkable persoon te gaan werken. Voordeel is dat je heel snel kunt wissen, pagina’s kunt toevoegen en kunt opschonen. Het voordeel van het ouderwetse schrijven is dat het dan nog steeds beter uit je hoofd verdwijnt. Schrijven geeft over het algemeen rust. Een combinatie van beide kan natuurlijk ook.

Veel voorkomende valkuilen bij journaling

Wanneer je echt wilt starten met journaling kan het zijn dat je uitstelgedrag gaat vertonen. Ik begin morgen wel. Vraag je dan af wat het doel is van journaling. Wat wil je ermee bereiken? Dan is er een grotere kans dat je vandaag begint.

Te kritisch zijn op jezelf kan ook een valkuil zijn. Toen we met het boek begonnen was dit zeker aan de orde. Er zijn vele redenen om niet te beginnen maar de ene reden om wel te beginnen is veel leuker en levert meer op.

Als laatste kan je denken dat je geen tijd hebt en dus jezelf in de weg gaat zitten. Je hebt altijd tijd, alleen heb je ook prioriteit?

Veelgestelde vragen?

Hoe vaak moet ik mijn journal schrijven?
Dit is afhankelijk van je doel. Bij ons boekje werd het een dagelijkse bezigheid gedurende een aantal weken. Wat tevens kan is dat je bijvoorbeeld aan het einde van je werkdag je hoofd leeg schrijft en je afvraagt waar je morgen mee wilt beginnen. Dit geeft direct rust en pro-activiteit.

Wat als ik een dag mis?
Niks aan de hand. De wereld is weerbarstig. Hou het doel voor ogen en geniet vooral van wat het je oplevert

Kan journaling helpen bij angst en depressie?
Angst is een natuurlijke reactie op het voorkomen van gevaar (biologie). Een directe angstaanval neem je er niet mee weg. Een angst die in je gedachten blijft spelen zeker wel. Door het op te schrijven verdwijnt het uit je hoofd (althans deels). Ook bij een depressie geldt hetzelfde. Door je gedachten te ordenen heeft dit een positieve invloed op je welzijn.

Dus, koop een journal dat bij je past, bepaal je doel en ga ervoor!

 

Ontdek de training die bij je past

Meer informatie

Kies voor jezelf of een collega als je als individu de training wil volgen.

Kies voor groep als het gaat om deelname in een groep met mensen van verschillende afdelingen of organisaties.

Een team heeft gezamenlijke doelen en werkt nauw samen. Vaak dezelfde afdeling of een projectteam.

Voor een team

Teamspirit

Martin van Limbeek

Ondernemer en trainer

Martin is trots dat hij deel uitmaakt van Het Effectieve werken team.. Hij gelooft in inspiratie door echtheid. In geen enkel boek leer je hoe te inspireren, dat komt uit je hart en uit de diepe wens om anderen echt te helpen. Als trainer / ondernemer binnen Het effectieve werken ziet Martin de combinatie van inspiratie en een bewezen methodiek waardoor je in iedere training de deelnemer raakt om het morgen nog beter te doen, effectief te gaan doen.

Lees meer over Martin van Limbeek