Het Effectieve Werken
Advies op maat? Bel ons:
088 - 2580 100
Het Effectieve Werken

Prioriteiten stellen - the rule of three

Wat staat er deze maand, week of dag allemaal op jouw to-do lijstje? Vast heel veel. Maar als je heel kritisch zou kijken, zijn er uiteindelijk maar 3 dingen die het aller allerbelangrijkste zijn. Taken die in feite 80% van je resultaat bepalen. Moeilijk kiezen tussen alles wat er op je ‘bordje ligt’? Geen nood.

 

Prioriteiten stellen - leer effectiviteit van de Brian Tracy

Effectiviteits-guru Brian Tracy, bekend van zijn eenvoudige maar uiterst effectieve tips, helpt ons met ‘de regel van 3’. Tracy stelt dat het stellen van 3 magische vragen enorm helpt in het stellen van prioriteiten.

De eerste stap is natuurlijk een lijst met alles wat je wilt of moet doen. Kan maar zo een lijst worden met 20, 30 of 40 items. Vervolgens adviseert Brian Tracy ons ‘de regel van 3’ toe te passen door een drietal vragen te stellen.

Experimenteer er eens mee, en stel jezelf deze vragen voor de komende werkdag, de komende werkweek en de deze maand. Dat levert je het volgende op:

  • Een top 3 prioriteiten voor vandaag
  • Een top 3 prioriteiten voor deze week
  • Een top 3 prioriteiten voor deze maand

Effectieve mensen stellen zichzelf 3 magische vragen.

Vraag 1.
Als je maar 1 ding kon doen van je hele lijst. Welke taak draagt dan het meeste bij aan het doel van je werk?

 

Vraag 2.
Als je moest kiezen voor 2 dingen van de lijst, wat zou dan de tweede taak zijn die het meeste bijdraagt aan je doel?

 

Vraag 3.
En als je 3 taken mocht kiezen, wat zou dan de derde belangrijkste taak voor je werk zijn?

 

Denk je nu: ‘Wel heel simpel’. Ja, inderdaad. Maar het is wel waar prioriteiten stellen en effectief werken op neer komt: de juiste keuzes maken.

 

Tip:

Vind je prioriteren een uitdaging? Volg onze cursus time management.

> Meer weten?

Begin vandaag nog


Als je een lijstje maakt en de antwoorden op deze 3 vragen bekijkt, is vaak in één oogopslag al duidelijk dat je werk vooral draait om deze drie taken. De rest is bijzaak. Kleine klussen, taken die weinig of niets bijdragen aan je doelen.

 

Deze taken kun je wellicht delegeren, later doen of helemaal niet doen. Dat maakt effectief werken een stuk eenvoudiger. Je weet immers wat je te doen staan en dat het ook meer dan zinvol is.

 

Kun je écht niet kiezen of twijfel je? Dan heb je een serieus probleem. Je verspilt heel veel tijd en energie. Aan dingen die er niet of nauwelijks toe doen.

 

Tip: Vraag je leidinggevende of je collega wat hij de drie belangrijkste taken vindt. Dus aan de slag! Begin met de 3 magische vragen. Pak de taken op en maak ze af! It’s up to you to manage your time succesfully!

 

Wij wensen je veel succes!

Andere lazen ook

De 60 beste time management tips

17-07-2017

We hebben de 60 beste time management tips voor je verzameld. Tips voor op kantoor, thuis, je studie en drukbezette ouders.

Lees meer

Prioriteiten stellen kun je leren! [Update 2018]

4-04-2018

Prioriteiten stellen en realiseren gaat over je tijd goed benutten. Het lezen van deze blog is een waardevolle tijdsbesteding als de volgende opbrengsten jouw aanspreken.

Lees meer

6 tips om positief te denken [Update 2018]

18-04-2016

We zijn al gauw geneigd om negatief te denken. Negatieve gedachten brengen je niet verder, positief denken wel. In deze blog meer daarover en een paar tips.

Lees meer