Thuiswerken wordt de norm. Hoe dan?

08 december 2020

Al sinds maart duikelen politici over elkaar heen, horen we verschillende berichten, is er geen duidelijkheid over de toekomst en ontstaat steeds meer polarisatie in de samenleving. Maar 1 ding is zeker. Thuiswerken wordt de nieuwe norm.

Thuiswerken als norm?


Voordat de crisis uitbrak was het fileleed enorm. De bevolking groeit nog steeds en het was volslagen normaal om 3 uren in de auto te zitten voor een afspraak. Huurprijzen van kantoorpanden stegen hard tot en met 2019 (tot boven de €125,00 per m2 in 2019 gemiddeld) en parkeren werd steeds duurder en lastiger, zeker in centrumlocaties.

Op de kantoren zelf was steeds meer sprake van afleiding en onderbreking, zeker in de kantoortuinen. Pratende collegae, luide telefoongesprekken, vergaderingen en allerlei onderbrekingen zorgden voor een steeds verdere verlaging van de productiviteit. Het aantal prikkels is in 24 uren nu meer dan 30 jaar geleden in een hele maand bijvoorbeeld.

Dus we blijven massaal thuiswerken?


Nee, dat zeker niet. Thuiswerken heeft namelijk ook vele nadelen. Hieronder staan veel gehoorde.

  • Door thuiswerken is de grens tussen privé en werk soms volledig weg;
  • Ik mis enorm het contact met mijn collegae;
  • De rit naar mijn werk en in de avond terug was voor mij echt een moment om op andere gedachten te komen;
  • Na een aantal uren achter een beeldscherm merk ik vermoeidheid;
  • De kinderen, de bel die gaat of iemand aan de deur, het leidt me enorm af;
  • Op mijn werk beweeg ik veel meer dan thuis;
  • Even snel iets overleggen kan thuis niet;
  • Ik voel me wel eens schuldig wanneer ik tussendoor de vaatwasser uitpak.


Hoe ziet de nabije toekomst er dan uit?


De opkomst van digitale hulpmiddelen is in snel tempo geïntegreerd en geaccepteerd. Een afspraak via Zoom is nu snel gemaakt, terwijl nog geen jaar geleden dit niet bespreekbaar was. Voor korte meetings en afspraken is dit de blijvende uitkomst voor nu en in de toekomst.

Grote organisaties hebben al aangekondigd het aantal werkplekken te gaan halveren en daarmee ook een deel van de panden af te stoten. Op bijvoorbeeld de ZuidAs in Amsterdam ontstaat leegstand door het opzeggen van huurcontracten.

Er gaat dus in sneltreinvaart een balans ontstaan tussen thuiswerken en op kantoor zijn. En die verdeling zal 50/50 zijn. Thuis de korte meetings en afspraken vormgeven en om concentratietaken uit te voeren, en het externe kantoor voor grotere meetings, evenementen, samenkomst met collegae, uitvoering van projecten en flexibele afspraken om snel resultaat te boeken.

Het beste van 2 werelden komt samen. Minder files, meer concentratie en toch nagenoeg dezelfde betrokkenheid.

Tips voor de juiste balans


Tip 1 | Schets je ideale week

Hoe ziet je ideale week eruit? Vergadertijd, thuiswerken, pauzes, privétijd, afhandeling taken. En bespreek dit eens met een collega of leidinggevende. Je wens of ideaal delen is veel leuker dan je zorg delen (ik ben veel te druk!) en je invloed stijgt direct.

Tip 2 | Maak heldere kaders

Met heldere kaders maak je afspraken over hoe je wilt gaan samenwerken. Hoeveel schermtijd? Hoeveel uren maximaal online vergaderen? Elkaar op afstand aanspreken. Hoe meer vooraf duidelijk is, hoe groter de kans op succes.

Tip 3 | Maak heldere privé kaders

Ook thuis is het handig om te weten wanneer je beschikbaar bent, wie de zorg thuis regelt, of je samen luncht, wanneer het einde werkdag is, de werkplek en het mogen storen van elkaar. Door thuiswerken vervagen de privé – werk grenzen. Door heldere afspraken te maken voorkom je dat alles door elkaar loopt.

Tip 4 | voel je minder schuldig

Even de vaatwasser uitpakken, de was doen of een klein klusje thuis is een prima afleiding van het werk. Geniet er dus meer van en voel je niet schuldig. Thuis werken, en thuis pauze nemen heeft een andere dynamiek dan in de bedrijfskantine zitten.

Tip 5 | Benader alles vanuit het resultaat

Vergaderingen met actielijsten? Vervang ze door resultaatlijsten. Let niet op je inspanning, maar maak samen heldere afspraken over de te leveren output. Maak daarnaast van een grote klus allerlei kleine deelresultaten. Iets afvinken van een lijst geeft een goed gevoel.

Tip 6 | Geniet wat meer van de nieuwe mogelijkheden

Soms vergeten we de ergernis van de files, het late thuiskomen, de enorme reistijden, de afleiding en onderbrekingen en wordt de goede oude tijd geromantiseerd. Een besparing van 5 reisuren per week, betekent meer vrije tijd, zonder dat het ook maar iets kost aan productiviteit. Alle nieuwe technologie biedt perspectief en weer nieuw vooruitzicht.

Leren hoe je met alle uitdagingen die horen bij het thuiswerken omgaat? Bekijk onze cursus thuiswerken!

Martin van Limbeek

Ondernemer en trainer

Martin is trots dat hij deel uitmaakt van Het Effectieve werken team.. Hij gelooft in inspiratie door echtheid. In geen enkel boek leer je hoe te inspireren, dat komt uit je hart en uit de diepe wens om anderen echt te helpen. Als trainer / ondernemer binnen Het effectieve werken ziet Martin de combinatie van inspiratie en een bewezen methodiek waardoor je in iedere training de deelnemer raakt om het morgen nog beter te doen, effectief te gaan doen.

Lees meer over Martin van Limbeek