Van probleem naar uitdaging!

04 april 2016

We zijn allemaal wel eens gefrustreerd of lopen al tijden tegen een probleem aan. Je hebt al van alles geprobeerd maar geen oplossing hebt gevonden.

Concreet voorbeeld

In de cursus timemanagement komen we regelmatig mensen tegen die te druk zijn. Laatst beschreef iemand zijn werkweek. Conclusie: te veel werk voor één persoon. Deze persoon had dit al vaak aangegeven bij zijn leidinggevende. Deze had het zelf echter ook erg ook en dus kwam er geen oplossing.

Herken je dit probleem? Lees dan verder.

Even terug naar jezelf

Om dit probleem op te lossen moeten we terug naar de basis. Namelijk hoe wij als mensen in elkaar zitten. Wij zijn in de basis 100% egoïstisch. We denken altijd eerst aan onszelf. En natuurlijk leren we op trainingen andere dingen (meeveren, vragen stellen, ombuigen, probleem terugleggen), maar dit is enkel tegennatuurlijk gedrag.

Als een ander dan ook met een probleem komt, reageren we in eerste instantie afwijzend. Voorbeeld: Je zegt: ‘Ik ben te druk, en ik hoop dat je er nu echt iets aan gaat doen’. De ander kan dan denken: En ik dan? Ik heb zeker niets te doen?

  1. 1. Twijfel of de ander het werk wel goed organiseert
  2. 2. Ik hoor een ander er nooit over
  3. 3. Werk je wel hard genoeg?
  4. 4. Je vindt vast andere dingen belangrijker?
  5. 5. Dan sla je de lunchpauze toch wat vaker over?

Dit zijn enkele voorbeelden. Niet leuk toch? Het gekke is dat degene die roept druk te zijn deze gedachte stimuleert. Zelfs aanwakkert. Het ligt dus niet aan de ander maar aan jezelf.

Conclusie 1: Als er echt geen oplossing is, dan is er ook geen probleem

Conclusie 2. Als er een oplossing mogelijk is, start het altijd bij jezelf.

Van probleem naar uitdaging in 7 stappen

Allereerst is het dus de kunst om de negatieve gedachte bij de ander niet aan te wakkeren of te stimuleren. Maar wat dan wel? Hieronder de stappen:

  1. 1. Beschrijf je probleem

Zet helder op papier wat je probleem is. Bijvoorbeeld: Ik ben te druk. Beschrijf teven waarom je dit vindt.

  1. 2. Buig je probleem positief om (uitdaging)

Beschrijf je probleem nu meer als een uitdaging. Meer vanuit wat je wenst, dan vanuit het NU. Voorbeeld: ‘Ik ben te druk’ wordt dan ‘Ik zou heel graag meer tijd willen hebben’.

  1. 3. Wat levert de nieuwe situatie je op?

Wat levert het jezelf op? Stel, je hebt meer tijd? En dan? Word je dan vrolijker? Effectiever? Beter?

  1. 4. Wat levert het een ander op?

Stel, je hebt meer tijd? Wat levert dit een ander dan op? Hoe beter je dit kunt beschijven hoe groter de kans is dat de ander je wilt helpen.

  1. 5. Beschrijf bovenstaande in een gezamenlijk te behalen doel

Beschrijf heel helder op welke wijze je iets samen zou willen halen. Bij te druk: De reden dat ik graag even met je wil praten is: Ik zou graag nog meer tijd willen hebben om maximaal effect uit mijn week te kunnen halen. Dat geeft mij meer voldoening en jou meer rendement. Graag kijk ik hier samen met je naar en ben benieuwd of jij hetzelfde wil bereiken.

  1. 6. Kies wie je kan helpen bij de oplossing

Bepaal wie je het beste kan helpen je uitdaging aan te pakken. Dit kan iedereen zijn.

  1. 7. Voer het gesprek en geniet

Belangrijk hierin is dat je het vooral niet kleiner maakt. We zijn geneigd onze eigen problemen kleiner te maken in een gesprek. Goede voorbereiding is daarom essentieel. Helder doel voor ogen!

Conclusie

Voor elk probleem is een oplossing. En wanneer je denkt alles te hebben geprobeerd begint het pas. Vaak gaan we bij een frustratie of probleem uit van onze eigen denkbeelden (Ik wil het anders, wat ik belangrijk vind, wat ik graag wil, wat ik stom vind et cetera). Wanneer we meer uitgaan van iets dat we samen willen bereiken zul je versteld staan van het effect.

Martin van Limbeek