Ben ik een workaholic?

04 juli 2022

Hard werken, niks mee toch? Totdat jijzelf of je omgeving er last van krijgt of heeft. In de huidige tijd kunnen we 24 uren per dag bereikbaar zijn, en “aan” staan. Een 9 tot 5 mentaliteit is de andere kant op, maar wanneer je van gepassioneerd werken naar een soort van drang gaat, dan loert er gevaar. En wanneer het niet voor jezelf is, dan wel voor je omgeving of naasten.

Herken jij onderstaande signalen?


Hoe kan ik zien of ik werkverslaafd ben?

  • Mijn werk is mijn hobby, hier kan ik helemaal in opgaan en het liefst ben ik voortdurend aan het werk
  • Pauze vind ik verloren tijd, vroeg beginnen en tot laat doorwerken vind ik prettig. Vooral erg vroeg beginnen is prettig want dan zijn mijn collega’s er nog niet. En het wordt vaak wel laat.
  • Mijn relatie zegt regelmatig dat ik teveel werk, maar ik vind het zelf nog wel meevallen.
  • Iets uit handen geven doe ik niet graag. Wanneer ik het zelf doe weet ik zeker dat het goed komt. Bij iemand anders heb ik er ook nog eens meer werk mee, en ik heb het al zo druk.
  • Vakantie is prima, maar mijn laptop gaat wel mee. Juist op vakantie heb ik tijd om wat achterstallig werk in te halen, dit geeft me een fijn gevoel.
  • Ik wil mijn werk graag goed doen, en het moet zeker ook tot een resultaat leiden. Af en toe merk ik wel eens een conflict mezelf. Het moet sneller af, maar ja, dan is het minder goed. En toch moet het sneller omdat het anders niet op tijd af is.
  • In de auto, op de fiets, tijdens een schaars privé moment, ik ben altijd wel met werk bezig en heb ook vaak de neiging om een mailtje altijd even snel te beantwoorden.

Herken je meerdere van deze signalen, dan kan er sprake zijn van workaholisme. Je bent dan werkverslaafd. Workaholics vallen binnen de psychologie onder stoornissen, omdat er sprake is van dwang en drang in jezelf.

Op dit moment zijn er in Nederland ongeveer 4 miljoen potentiële burn-outs. Niet allemaal workaholics, maar dit zegt wel iets over de huidige tijd, versus de tijd waarin met name digitale middelen veel minder tot onze beschikking stonden. Vroeger werd je in de auto niet gestoord, tegenwoordig staan we 24 uren aan. En juist voor mensen met de neiging tot werkverslaving kan dit funest zijn.

De oplossingen


Tip 1 | Herkennen en erkennen

Wanneer je iets niet als probleem ziet dan zijn oplossingen voor geen probleem niet de oplossing. Het herkennen is stap 1, evenals het erkennen. Wanneer jijzelf of je omgeving echt last begint te krijgen van je werkverslaving dan voel je zelf wel dat je actie moet komen.

Tip 2 | Als workaholic ben je niet productiever

Even een paar feiten:

  • Mensen die 60 uren per week werken, zijn ongeveer 30% minder productief dan mensen die 40 uren werken.
  • Gemiddeld halen we een productiviteit van twee uren per dag.
  • Na 45 minuten achter elkaar werken daalt je energieniveau enorm.
  • Onze focus wordt door de jaren heen minder en minder. Speel maar eens een spelletje memory met een kind van vijf.

Genoeg redenen, los van de belangrijkste namelijk gezondheid, om echt anders te leren kijken naar je werk. Overzicht geeft veel meer rust dan zaken afronden.

Tip 3 | Schakel professionele hulp in

Workaholisme valt onder de verslavingen. Om eraf te kunnen is professionele hulp raadzaam. Vooral wanneer je merkt dat je sociale leven er aan onderdoor gaat.

Tip 4 | Maak de mensen om je heen belangrijk(er)

Stel je hebt kinderen en iemand vraagt je wat je het belangrijkste in je leven vindt, dan zeg je waarschijnlijk je kinderen toch? Maar handel je er ook altijd naar? Luister je naar ze met mooie verhalen uit school? Sta je langs de voetballijn te kijken of beantwoord je ook mails? Ben je blij dat ze in bed liggen, want dan kun jij je werk afmaken?

Het besef dat je het werk dan belangrijker maakt dan bijvoorbeeld je eigen kinderen is bent heftig toch? Hoeveel mensen lopen achter de kinderwagen op hun mobiel te kijken? Dit hoeft niet altijd te duiden op workaholisme, maar zegt wel iets over het 24 uren aanstaan en de drang of dwang die er is om te kijken of te reageren.

Tip 5 | Kies bewust

Wat vind je naast je werk echt heel gaaf om te doen? Maak er eens tijd voor, en maak het eens net zo belangrijk? Levert je direct energie op.

Tip 6 | Verander in kleine stapjes

In één keer het roer om is natuurlijk geweldig, maar zelden vol te houden. Wanneer je in kleine stapjes je gedrag aanpast lukt het beter. Kies bijvoorbeeld 1 avond per week die je echt vrij houdt voor je hobby of naasten. En leer er vooral van genieten. Zet deze activiteit in je agenda!

Tip 7 | Doe een gedragsanalyse

Workaholisme kan ontstaan door je gedrag (ook door belemmerende overtuigingen of je karakter). Doe eens een gedragsanalyse om te ontdekken hoe je in elkaar zit. De analyse die we vaak gebruiken tijdens ons werk is de DISC methode. Deze werkt erg goed en geeft direct inzicht in je eigen gedrag. Heb je bijvoorbeeld een combinatie van heel resultaatgericht zijn met nauwgezetheid en detailgerichtheid dan kom je wel eens in conflict met jezelf. Het werk moet af, het moet snel, maar het moet ook goed. Door inzage te krijgen in je eigen gedrag leer je dit herkennen en dat maakt andere keuzes maken eenvoudiger.

Tip 8 | Relativeer

Wanneer je met pensioen bent en je kijkt terug, hoe wil je dan terugkijken? Of hoe wil je dat mensen je herinneren als je er niet meer bent? Als die harde werker die altijd aan stond of als die aardige man of vrouw die er altijd was voor anderen?

Tijdens een herdenking worden nooit successen gedeeld, wel je sociale wezen. En naast deze levens beschouwende tip kun je ook afvragen hoe belangrijk je werk is. Relativeren maakt je nog niet onverschillig maar geeft wel rust.

Heel veel succes met, niet te hard, werken

Martin van Limbeek

Ondernemer en trainer

Martin is trots dat hij deel uitmaakt van Het Effectieve werken team.. Hij gelooft in inspiratie door echtheid. In geen enkel boek leer je hoe te inspireren, dat komt uit je hart en uit de diepe wens om anderen echt te helpen. Als trainer / ondernemer binnen Het effectieve werken ziet Martin de combinatie van inspiratie en een bewezen methodiek waardoor je in iedere training de deelnemer raakt om het morgen nog beter te doen, effectief te gaan doen.

Lees meer over Martin van Limbeek