Concentratie kwijt? Zo kom je weer ‘in flow’!

20 oktober 2020

Met enige regelmaat heb ik zo’n dag waarop er helemaal niets nodig is om afgeleid te zijn. Soms verklaarbaar … door een slechte nacht van dochterlief Guusje bijvoorbeeld. Of doordat er iets is dat me bezig houdt of waarover ik me zorgen maak. En soms doordat het lijkt alsof de hele wereld heeft bedacht dat ze mij net vandaag allemaal ineens nodig hebben …. Herken je dat? Heb jij ook wel eens zo’n dag?

Voor mij is het grote gevaar op zo’n dag is dat ik niet echt meer in flow kom. En dus alleen maar brandjes blijf blussen. Of het ene kleine en onbenullige klusje na het ander op pak. Terwijl ik de taken die echte impact hebben voor me uit schuif. Met als resultaat dat ik aan het einde van de dag niet heb gedaan wat ik zou moeten doen, weinig heb bereikt en me daar ook nog eens schuldig over voel. Herkenbaar?


Wat kun je nu doen om jezelf weer ‘in flow’ te brengen?


De praktijk leert dat dit voor iedereen ietsje anders werkt. Maar wellicht heb je iets aan de volgende stappen. Voor mij werken ze meestal prima.

Stap 1 | Wat heb ik nu nodig om weer in flow te komen?
Dit is de vraag die ik mezelf stel als ik merk dat mijn concentratie me in de steek laat. En het antwoord is telkens anders. Soms wil ik ff een frisse neus halen in het Ledeboerpark bij mij in de buurt. Soms vind ik het lekker om even te bellen met Joost, mijn beste vriend. En soms heb ik het nodig om even op djoser.nl te kijken naar een mooie reis en te genieten van de prachtige foto’s. Wat het ook is in jouw geval. Neem er even de tijd voor. Zodat je jezelf herpakt voordat de dag verloren is.

Stap 2 | Kies. Welke taak wil ik nu als eerste afronden?
Ik verander mijn mindset van een plan voor de dag naar alleen de ‘eerstvolgende taak’. Ik kies dus 1 taak. Waarvan ik weet dat ik blij wordt als ik hem vandaag nog afrond.

Stap 3 | Een uitdagende timebox
Een timebox is een aantal minuten dat jij jezelf geeft om deze taak af te ronden. Hiermee creëer je een soort deadline. Voor mij werkt het om die deadline uitdagend te maken, waardoor het extra moeite kost om hem te halen. Hierdoor merk ik dat ik harder mijn best ga doen en in een diepere concentratie terecht komt. Werkt prima. Met name als ik dit combineer met Forest, een handige app om gefocused te blijven. Kijk maar eens in de app-store.

Stap 4 | Aanraken = Afmaken
Ik ben best prikkelgevoelig. Snel afgeleid is de prijs die ik hiervoor betaal. Gemakkelijk kunnen schakelen tussen het één en ander is wat het me oplevert. Maar goed, prikkelgevoelig zijn helpt niet als je gefocused wilt werken. In onze cursus time management geven wij deelnemers de werkgewoonte ‘Aanraken = Afmaken’ mee als oefening om de eigen productiviteit te vergroten. Eigenlijk spreekt deze werkgewoonte voor zich. Je start met een taak en maakt er en sport van om de taak (of deeltaak) in één keer af te ronden. Zonder te wisselen van taak. Geen email tussendoor. Geen telefoon. Niet toegeven aan de neiging om een kop koffie te halen of om naar je mobiel te switchen. Geloof me …. Als je ‘Aanraken = Afmaken’ omarmt, wordt je er steeds beter in. En daarmee boost jij jouw eigen productiviteit.

Ik wens je veel succes en concentratie!

Arjan Bloemendaal.