Vakantie voorbij, weer aan het werk? 5 praktische tips voor een goed start!

12 augustus 2021

Een goede start na jouw vakantie

Een groot deel van werkend en heel schoolgaand Nederland geniet momenteel van de zomervakantie. Heerlijk ontspannen en afstand nemen van je werk, met z’n routines met bij behorende werkstress. Genieten van andere activiteiten. Autonoom doen waar je zelf zin in hebt. Lekker samen met gezin en vrienden én vooral ook veel in de buitenlucht. Je hormonen doen het werk. Gelukshormonen erin en werkstress eruit. Supergezond en lekker.

Maar aan alles komt een einde. De vakantie is voorbij. Je mag weer aan het werk. 

En dat valt vaak niet mee. Opstarten na de zomervakantie zorgt bij veel mensen onrust. De eerste dag na je vakantie, pfffff.  Je kan er nu al tegen opzien. 

En dat is eigenlijk best logisch. Bij de start van je vakantie schakel je over op een andere structuur en een ander ritme. Je brein en lichaam schakelen over in een andere stand. Je hormoonhuishouding komt sterk in beweging. Je laat de werkstand los en komt in de vakantiestand. Dit vraagt tijd en aandacht. Er zijn mensen die zelfs angst voor de vakantie ervaren. Zij komen soms zelfs in een dip tijdens hun vakantie. Met fysiek en mentale klachten. Veel mensen geven aan in de tweede week van hun vakantie pas helemaal los van het werk te zijn. Als de overschakeling van werk naar vakantie al moeite kan kosten. Dan is het logisch dat de overschakeling van vakantie naar weer werken na de vakantie dat zeker ook kan.

In deze blog geven wij jou graag 5 praktische tips – weer aan het werk na vakantie

Gek genoeg geldt ook hierbij. Goed voorbereiden is het halve werk

Tip 1 Rond werk goed af voor je vakantie

In onze dagelijkse praktijk tijdens een cursus timemanagement maken wij regelmatig mee dat deelnemers tijdens de eerste week van hun vakantie nog helemaal “vol zitten” van het werk. Dit komt voornamelijk doordat niet alles goed is afgerond. Een goede afronding is belangrijk om niet last van oppoppende gedachten en taken te krijgen. En regel alles goed. Zelf heb ik de stelregel: ik wil geen enkele mail lezen na mijn vakantie waar ik van schrik. Een goede afronding bestaat minimaal uit de volgende stappen:

  • Stel je afwezigheidassistent goed in
  • Draag taken over die niet kunnen wachten tot na je vakantie
  • Maak goede werkafspraken met collega’s voor tijdens jouw vakantie
  • Beslis je mailbox en andere verzamelplekken leeg en rond taken, die afgerond kunnen worden, af en ruim losse eindjes op.

Zo kun je het gezegde – work hard and play hard – goed invullen. 100% overzicht geeft rust in je hoofd. Alles is geregeld. Er kan niks misgaan.

Oh ja wij merken nog wel eens dat er een overtuiging leeft dat je in je vakantie geen mail moet checken. In onze beleving hoeft dit net zo te zijn en verschilt dit per persoon. Als jij 1x per dag of 1 x per week je mail checkt. En direct daarna rust en voldoening ervaart. Doe dat dan vooral. Zo word jij niet onrustig op vakantie. Heb je de neiging de inhoud in te schieten en aan de slag te gaan. Check dan geen mail. Zo word jij niet onrustig op vakantie.

Tip 2 | Plan dagen thuis tussen je vakantiereis en je eerste werkdag na je vakantie

Het is goed om tussen je vakantie en eerste werkdag een paar dagen thuis te hebben. Het zorgt voor een rustige start. Zo kun je wennen aan de routine van thuis zijn. En de vakantie fysiek en emotioneel kunnen afronden. De omschakeling is zo minder heftig. Dit vermindert vermoeidheid na vakantie. Extra tip voor de uitslapers: sta tijdens deze dagen alvast eerder op om te wennen.

Tip 3 | Houd je agenda op dag 1- werken na je vakantie - leeg

Zorg dat je de 1e dag na je vakantie de agenda nog leeg hebt. Niet direct allerlei afspraken en vergaderingen maar rustig opstarten. Laat je afwezigheidsassistent nog een dagje aan staan. Zo kun je in alle rust je prioriteiten in beeld brengen en opstarten. Ook heb je tijd om je e-mail te screenen: weg – bewaar – actie. Je brein en je lichaam wennen aan de nieuwe werkelijkheid. Extra tip: plan je de eerste werkdag na de vakantie op woensdag. Zo is je eerste “week” een korte week.

Tip 4 | Bouw de arbeid-rust verhouding weer op en neem voldoende pauze

Je brein en lichaam moeten weer wennen aan het nieuwe ritme. Je staat weer eerder op en eet anders. Bouw rustig op. Neem voldoende pauzes. Korte breaks zijn goed. En tank veel buitenlucht door bv een korte wandeling of doe je telefoontjes mobiel buiten. Extra tip: werk de eerste dagen niet over en rond op tijd af. Geniet van je vrije avond.

Tip 5 | Neem tijd voor reflectie

Ga je echt met pijn in je buik naar je werk? Niet omdat de vakantie ten einde is. Maar jij echt opziet tegen het werk, de werkomgeving of collega’s. Dan is het zeker goed om eens na te denken over je werk en te reflecteren? Stel niet uit en analyseer. Wat zorgt voor dit gevoel? Wat maakt dat ik mijn werk als minder leuk en inspirerend ervaar? En wat heb ik nodig om dit om te draaien? Een stap voorwaarts te maken? Wat wil ik graag? Extra tip: bespreek het met je partner, goede vriend of kennis. Gedeelde smart is halve smart. Vakantietijd geeft vaak meer helderheid omdat je afstand hebt genomen. En ziet vanuit een andere perspectief.
Geniet nog even van je vakantie. Ik wens je een fijne en goede start vooral op je eerste werkdag na je vakantie

Martin van Limbeek

Ondernemer en trainer

Martin is trots dat hij deel uitmaakt van Het Effectieve werken team.. Hij gelooft in inspiratie door echtheid. In geen enkel boek leer je hoe te inspireren, dat komt uit je hart en uit de diepe wens om anderen echt te helpen. Als trainer / ondernemer binnen Het effectieve werken ziet Martin de combinatie van inspiratie en een bewezen methodiek waardoor je in iedere training de deelnemer raakt om het morgen nog beter te doen, effectief te gaan doen.

Lees meer over Martin van Limbeek