Burn-out klachten? Aan de slag!

20 augustus 2020

4 miljoen verborgen burn-outs in Nederland. Een schrikbarend aantal en volgens het laatste onderzoek is er een echt reële kans dat mensen binnen 6 maanden uitvallen. Dit onderzoek is uitgevoerd door Het Nationaal Centrum Preventie Stress en Burn-out. In onze aanpak en gerichte trainingen helpen we vaak mensen om de burn-out te voorkomen. Deze blog helpt wellicht al om aan de slag te gaan.

De achtergrond

Begin jaren 70 is de term gelanceerd in Amerika. De basis is uitputting, cynisme (afstand hebben van werk en de mensen eromheen) en een lager zelfbeeld. Sinds de jaren 70 is het aantal burn-outs en burn-out achtige klachten explosief gestegen. Dit komt door de toenemende werkdruk, privésituaties, steeds snellere veranderingen en de toenemende maatschappelijke druk. Even wat cijfers:

  • 12% van de huisartsen bezoeken heeft te maken met stress achtige klachten
  • 000 mensen per jaar in de WAO, waarvan 9.000 door Burn-out verschijnselen
  • 4 miljoen verborgen burn-outs anno 2020, mede door Corona

Indrukwekkende cijfers, en de tijd is dan ook echt aangebroken om aan de slag te gaan. De trainers en coaches van het Effectieve Werken zijn klaar om te helpen.

De uitdaging

Taboe, schaamte en het simpelweg niet herkennen zijn de grootste uitdagingen. Het sluipt er langzaam in, en mensen gaan pas naar een huisarts wanneer het al echt te laat is. Sterker nog, een huisarts neemt een burn-out pas serieus wanneer de klachten meer dan 6 maanden geleden zijn begonnen. Bij Het Effectieve Werken kiezen we voor beter voorkomen dan genezen.

En dan is er nog de schaamte, het falen. Burn-outs zitten nog in de taboe sfeer. Je hebt gefaald. Je kunt je werk niet aan. En niets is minder waar. Het geeft juist je verantwoordelijkheidsgevoel aan, je drang om het echt goed te doen. Vaak loyale, betrouwbare, detailgerichte mensen hebben sneller last van deze klachten. Aan de verwachting willen voldoen, die telkens wordt bijgesteld, of helemaal niet duidelijk is als voorbeeld. 

De Burn-out scan

Vul het volgende eens in voor jezelf:

  1. Ik ben best vaak moe ja/nee
  2. Ik slaap regelmatig onrustig ja/nee
  3. Ik heb moeite met drukte om me heen ja/nee
  4. Ik pieker vaak over mijn werk of privé ja/nee
  5. Ik kan me slecht concentreren ja/nee
  6. Ik ben de laatste tijd best vergeetachtig ja/nee

6 simpele stellingen. Heb je de meer dan de helft met Ja ingevuld? Dan wordt het tijd om in actie te komen.

Aan de slag!

Zorg dus dat je op tijd bent. Dan voorkom je langdurige uitval, pittige therapie en vele slapeloze nachten. Dus heb je een zelfscan gedaan en wil je hulp? Dan helpen de volgende stappen.

Stap 1 | Afstand nemen

Wanneer de directe omgeving niet enigszins verandert heeft coaching en training geen effect. Iets zal er gewijzigd moeten worden in de huidige omstandigheden, bijvoorbeeld het deels weghalen van werkzaamheden, privé keuzes maken of een tijd helemaal vrij plannen.

Stap 2 | Ontdek je lek

Tijdens de training of coaching wordt eerst gekeken naar je energie. Waar loopt je energie weg en waar krijg je juist energie van. Het klinkt cliché maar je eigen problemen los je niet zomaar zelf op. Er ontstaat een tunnelvisie en door in gesprek te gaan kijk je weer breder en op een ander abstractie niveau naar de werkelijkheid.

Stap 3 | Keuzes maken (het waarom)

Het klinkt zo eenvoudig. De juiste keuzes maken. Maar elke keuze gaat gepaard met een consequentie. Toch helpen echte keuzes je verder. Waar krijg je energie van en waar ga je echt voor kiezen. Zowel zakelijk als privé.

Stap 4 | Kaderen van de keuzes (het hoe)

Wat betekent de keuze. Welke consequentie ben je bereid te accepteren? Wat vindt je directe omgeving ervan? Hoe gaan we de nieuwe weg bewandelen en welke tussentijdse resultaten horen erbij?

Stap 5 | De keuzes uitvoeren (het wat)

Mooi om van alles te bedenken, maar nu de uitvoering nog. De essentie is dat er hele kleine stapjes worden genomen. Ineens de hele wereld veranderen werkt niet. Kleine stappen voorwaarts leiden uiteindelijk tot grote resultaten.

Stap 6 | Hou altijd het doel voor ogen

Steven Covey zei het ooit al. Start met het doel voor ogen en houd de zaag scherp. Wanneer de klachten wat afnemen is er snel de neiging om weer terug te vallen in oude patronen. Veranderingen zitten niet direct in ons DNA. Focus altijd op het einddoel en geniet van elke stap dichterbij het resultaat.

 

Dus beter voorkomen dan genezen toch?

 

Martin van Limbeek