Computerogen - 9 tips om deze te voorkomen

25 oktober 2021

In deze blog neem ik jullie graag mee in het fenomeen computerogen. Wat is het, en is het gevaarlijk? Sowieso is het goed heel bewust om te gaan met je schermtijd. Waarom? Lees maar eens mee.

Hoe ontstaan computerogen?

Gemiddeld kijken we per dag ongeveer 3,5 uren op onze telefoon. Ook kijken we gemiddeld 4 uren naar de TV en ook nog eens minimaal 4 uren per dag naar computerschermen. Uit onderzoek is gebleken dat we dus gemiddeld tussen de 12 en 17 uren schermtijd per dag hebben.

Is het slecht voor onze ogen? Dat is niet wetenschappelijk bewezen. Wel is bewezen dat mensen onrustige ogen krijgen, vierkante ogen krijgen van het scherm, moe worden, last van de ogen krijgen en zelfs slechter gaan zien door de telefoon. Echter is niet bewezen dat de ogen ook structureel slechter worden van naar het scherm kijken.

Wel is bewezen dat de ogen droger worden door het turen naar beeldschermen, omdat je gemiddeld 4 keer minder knippert met je ogen per minuut.

Het Erasmus is ook bezig met een onderzoek naar de schadelijke effecten van computerogen. Echter zij trekken dit wat breder. Het schijnt namelijk ook slecht te zijn om te lang een boek te lezen. Het gaat dus niet zozeer om het beeldscherm, maar om de afstand. Ogen moeten zich enorm inspannen om van dichtbij scherpte te kunnen geven, hierdoor krijg je vermoeide ogen. Je kunt dus problemen krijgen met het scherpstellen van je ogen wanneer je te vaak en te veel op korte afstanden kijkt.

Symptomen van computerogen en te lang beeldscherm gebruik

Er zijn bewezen symptomen van computerogen. Veel voorkomende problemen zijn:

  • Scherpte missen in het zicht
  • Hoofdpijn
  • Pijnlijke ogen
  • Wazig zicht
  • Vermoeidheid
  • Droge ogen

Redenen te meer om er in ieder geval eens bij stil te staan en daar waar het kan je gedrag aan te passen.

Hoe voorkom ik computerogen?

Hieronder vind je praktische tips en wellicht herkenbare situaties

De dagelijkse praktijk

Gisteren ging ik met de trein naar de afspraak. Mijn telefoon was maar deels opgeladen waardoor ik “gedwongen werd” om gewoon eens rond te kijken in de trein coupé. En dan valt pas op hoeveel we op onze smartphone of tablet in de hand zitten. Op een enkeling na keek iedereen op het scherm, zeker gedurende 1,5 uren. En met een volle batterij had ik waarschijnlijk gewoon meegedaan. Maar hoe mooi is het om af en toe eens om je heen te kijken en te observeren. Los van minder computerogen is het ook nog eens erg leuk en het voedt je brein.

Tip 1 | Download forest

De app forest is een hele handige app om je steeds bewuster te maken van je telefoongebruik. De boom groeit bij minder gebruik en visa versa. Hierdoor besef je hoe vaak je op de telefoon zit.

Tip 2 | Zet je microsoft office programma op donkergrijs

Werk je veel het microsoft office? Zet dan je beeldscherm op donkergrijs. Dit doe je door in een officeprogramma (bijvoorbeeld Outlook) naar ‘bestand’ te gaan en dan naar ‘opties’ Bij algemeen kun je dan je office thema veranderen. Geeft veel rust in je werk. Wanneer je hier voor kiest moeten je ogen er even aan wennen. Dus gebruik het minimaal een paar weken voordat je een conclusie trekt. En het geeft veel meer rust voor je ogen.

Tip 3 | Neem regelmatig pauze

Te lang naar een beeldscherm kijken is niet goed voor je ogen, zoals al gezegd. Neem minimaal elke 20 a 25 minuten een korte pauze zodat je ogen rust krijgen. Je kunt hiervoor de pomodoro app gebruiken. Een soort digitale kookwekker die afgaat na 25 minuten.

Tip 4 | Kijk uit met het donker

Wanneer het donker om je heen is, moeten je ogen nog meer focussen op het beeldscherm. Zorg dat er dus voldoende licht om je heen is.

Tip 5 | Gebruik een E-reader

Wanneer je veel leest en dit graag digitaal doet, dan kun je beter een E-reader gebruiken. Deze heeft veel minder reflectie dan een normaal beeldscherm, en dit geeft rust voor je ogen.

Tip 6 | Geniet bewust zonder je beeldscherm

Kijk in de trein niet constant op je telefoon en vraag je eens af wat je allemaal op die telefoon doet. Voor de 3e keer naar facebook? Een spelletje? Leg de telefoon eens weg en geniet en observeer.

Tip 7 | Tips voor de ogen

Dep je ogen regelmatig met een vochtige doek bij langdurig PC gebruik. Gebruik oogdruppels, knipper bewust wat vaker met je ogen, zorg voor een blauwfilter en zet je schermen minder fel.

Tip 8 | Meet je productiviteit

Hoe productief ben je achter je PC of laptop? Uit onderzoek blijkt dat de meesten inschatten dat met de helft van de schermtijd een even grote productiviteit haalbaar moet zijn. Rond dus eerst iets af, en begin dan pas aan iets nieuws. Hoeveel programma’s heb je bijvoorbeeld tegelijk openstaan op je PC? In de wetenschap dat we maar 1 ding tegelijk kunnen is het goed om hier eens bij stil te staan. Pas daarnaast op dat je niet te lang achter de computer zit aan aan 1 stuk, dit gaat uiteindelijk ten koste van de productiviteit.

Tip 9 | Focus op je vergadertijd

Dep je ogen regelmatig met een vochtige doek bij langdurig PC gebruik. Gebruik oogdruppels, knipper bewust wat vaker met je ogen, zorg voor een blauwfilter en zet je schermen minder fel.

Tip 7 | Tips voor de ogen

In deze tijd van online meetings komt het regelmatig voor dat een hele dag volgepland staat met vergaderingen en afspraken online. Los van de schermtijd heeft dit nog veel meer nadelen, zeker wanneer het gaat over je productiviteit. Spreek bijvoorbeeld af dat je maximaal 50% van de tijd met elkaar vergadert en in online afspraken zit. Veel effectiever en veel beter voor je ogen.

Het is dus goed om af en toe eens stil te staan bij je gewoonten en patronen. Het doorbreken lukt vaak alleen wanneer je de nut of noodzaak voelt. Ter voorbereiding op deze blog werd nog eens pijnlijk duidelijk hoeveel uren we eigenlijk achter een beeldscherm zitten. Meet je schermtijd per dag bijvoorbeeld eens op. Stel dat je 17 uren per dag achter een scherm doorbrengt, zet je dat dan aan het denken? Alleen tijdens het slapen geen schermtijd? Dan bekijk je dus de wereld via een scherm. Wellicht goed om hier eens bij stil te staan!

Veel plezier en succes met bewustwording en observatie en geniet van de wereld zonder scherm

 

Martin van Limbeek

Ondernemer en trainer

Martin is trots dat hij deel uitmaakt van Het Effectieve werken team.. Hij gelooft in inspiratie door echtheid. In geen enkel boek leer je hoe te inspireren, dat komt uit je hart en uit de diepe wens om anderen echt te helpen. Als trainer / ondernemer binnen Het effectieve werken ziet Martin de combinatie van inspiratie en een bewezen methodiek waardoor je in iedere training de deelnemer raakt om het morgen nog beter te doen, effectief te gaan doen.

Lees meer over Martin van Limbeek