Doel-denken, altijd effectief!

18 mei 2020

Doel-denken, altijd effectief!

We willen perspectief! Volgens mij een veelgehoorde kreet in de huidige tijd. Zelfs wanneer dit perspectief minder positief is, is de wens om in elk geval duidelijkheid te hebben groter dan een mogelijk positiever scenario met onzekerheid. Hoe kun je voor jezelf deze gedachte versterken en praktisch maken? Daar gaat deze blog over.

Achtergrond

Lees iets over leiderschap, beïnvloeding, effectiviteit, sales en soortgelijke thema’s, ze beginnen allemaal met hetzelfde: Start met het doel voor ogen. Daarom is het ook niet heel vreemd dat mensen in deze tijd duidelijkheid willen en perspectief. Kortom, dit denken en deze gedachte zit diepgeworteld in ons.

En toch, wanneer gevraagd wordt aan een willekeurige werknemer, noem eens de 3 doelen waarvoor je bent opgesteld, en ook graag in volgorde van belangrijkheid, dan blijft het vaak stil. Vreemd toch? Terwijl er in de basis wel behoefte aan is. Quotes die we vaak horen:

“mijn werk is nooit af”

“ik laat me te vaak leiden door de waan van de dag”

“Mijn doelen? Tja best lastig”

“Ik weet precies wat ik doe, maar als je me vraagt wat er van me verwacht wordt?”

“Ik zie wel wat de dag brengt, het loopt toch altijd anders”

Vergelijk het eens met de wens om duidelijkheid en perspectief, dan is er een groot verschil.

Waarom is doel-denken zo lastig?

Zoals al vaker genoemd is de Biologie veel interessanter dan de Psychologie. De biologie verandert niet, de psychologie voortdurend. Wanneer we ergens in geloven, volgen we sneller en makkelijker. Dit zit in ons limbische brein (gevoel, vertrouwen, geloof). Dit deel van de hersenen is ongevoelig voor taal. Het volgt ons instinct, onze intuïtie (biologie). Bij duidelijkheid en een helder doel voor ogen zijn we dus sneller geneigd om te volgen. Kijk eens naar The Golden Circle van Simon Sinek, hij beschrijft dit fenomeen prachtig.

In deze Corona tijd ontbreekt het wel eens aan helderheid. Onduidelijke regels, geen perspectief en de vraag bij velen hoe lang dit allemaal gaat duren. En dan zijn er mensen die creatief hun eigen perspectief zoeken en ernaar handelen, en daarnaast is er een hele grote groep die raakt in verwarring en voelt dat de zekerheden verdwijnen. De eerste groep is niet beter of slechter dan de tweede groep. Het is enkel een constatering. Volgens de biologie zijn we kuddedieren en dat klopt volledig met wat we zien in de maatschappij. Haal de richting weg en de kudde raakt in paniek.

Wanneer we dit kleiner maken en betrekken op werksituaties wordt steeds duidelijker waarom doel-denken zo lastig is.

  • De richting is heel lang voor ons bepaald. We volgen dus de richtlijnen van de organisatie en zolang het bedrijfsmatig goed gaat wordt er geen noodzaak gevoeld;
  • De denkrichting is, logischerwijs, van A naar B. We beginnen ergens en gaan ergens naartoe. Kijk maar eens hoeveel vergaderingen nog actielijsten hebben;
  • De macht der gewoonte (ons gedrag) maakt dat er routines ontstaan waardoor de kans steeds groter is dat er iets gedaan wordt zonder er over na te denken;
  • Niet iedereen is hetzelfde. Ook ons gedrag bepaalt vaak of we meer geneigd zijn om vanuit het resultaat te vertrekken of vanuit de actie.


Stimuleren van doel-denken

Deze tijd is een mooi startpunt om steeds meer vanuit je eigen doelen en wensen te vertrekken. Dit geeft richting, helderheid en als werknemer weet je simpelweg veel beter wanneer je tevreden bent en waarom! Een paar tips helpen wellicht

Tip 1 | Begin simpel vanuit je acties

Pak je actielijst er eens bij en vertaal je acties in resultaten. Dat kan een mooie eerste stap zijn. Paar voorbeelden:

Offerte maken                           -          Klant succesvol bediend

Agenda vergadering maken    -           Vergadering voorbereid

Mailbox opschonen                  -           Structuur gecreëerd    

Vertrek dus vanuit het resultaat. Alsof het reeds gerealiseerd is.

Tip 2 | Denk vooruit

Stel je bent 1 jaar verder, en je kijkt samen met je leidinggevende of collega terug. Wat wil je dan succesvol hebben opgeleverd en in welke volgorde van prioriteit?

Die vraag zet al meer aan het denken richting het einddoel.

Tip 3 | Ga over je doelen in gesprek

Bespreek je doelen eens met je manager, leidinggevende of collega. Hoe kijkt hij of zij ernaar. Elkaar daarin helpen en ondersteunen biedt een mooi perspectief.
 

Tip 4 | Denk privé eens aan je doelen

Wil je een schilder, of een geschilderd huis. Wil je een hypotheek, of je droomhuis realiseren. Wil je boodschappen doen, of lekker hebben gegeten. Allemaal simpele voorbeelden van denken vanuit het resultaat. Deze gedachte stimuleren is naast leuk ook erg zinvol

Tip 5 | Maak je doelen klein

Bij een doel wordt al snel gedacht aan een jaar, of meerjaren. Stel je maakt een doel voor een dag. Je bepaalt de avond ervoor wat je de volgende dag wilt hebben opgeleverd. Kijkt of het realistisch is en geniet aan het einde van de dag van het behaalde resultaat. Het resultaat geeft veel meer voldoening dan de inspanning.
 

Doel-denken lastig? Er gewoon aan beginnen en kleine stapjes maken! En vooral genieten van het resultaat

Martin van Limbeek