Effectief werken IN en NA het tijdelijk abnormaal

07 mei 2020

De basis: Het nieuwe normaal bestaat niet

Kijkend naar ons brein dan is er de Neocortex, het limbische brein en ons reptielenbrein. Het reptielenbrein is ons instinct, onze intuïtie. Dit deel van ons brein zorgt er bijvoorbeeld voor dat we altijd eerst voor onszelf (moeten) kiezen, en dan pas voor de ander. En dit deel, anders dan de andere 2 is niet beïnvloedbaar.

Dit deel van het brein kent zijn oorsprong in de biologie, en niet in de psychologie. De psyche van de mens wordt nog steeds onderzocht en er komen dagelijks nieuwe wetenschappen voorbij. De biologie is al eeuwenoud en verandert nooit. We hebben een overlevingsdrang en zijn kuddedieren.

Met een maatregel waarbij iedereen 1,5 meter afstand dient te houden kom je direct in ons biologische systeem. Als tijdelijke maatregel is dit geen probleem. Een kudde kun je prima voor een tijdje uit elkaar halen. Maar na enige tijd ontstaat er onrust en opstand en willen mensen zich weer als kudde gedragen. Om die reden is het wat vreemd dat er gekozen is voor de term “het nieuwe normaal” Dit stimuleert direct opstand en afkeer. Neem mensen mee in de echte gewenste uitkomst en er ontstaat rust.

Conclusie: We gaan weer terug naar normaal. Wel kunnen we veel leren van deze tijd, en het goede ervan meenemen. Hieronder worden de tips beschreven.
 

Wat leren we van deze tijd?

Tip 1 | Werk vaker thuis

Daar waar de thuissituatie het toelaat is thuis werken perfect. Je focus stijgt enorm, je productiviteit stijgt en er ontstaat veel meer rust in je werkdag. Een mooi bijkomend voordeel is het voorkomen van files en drukte op de weg (kuddegedrag).

Tip 2 | Zorg voor heldere doelen

Om afstand werken mogelijk te maken is het nog belangrijker om de resultaten op orde te hebben. Voor welke resultaten staat de medewerker opgesteld en in welke volgorde van prioriteit? Dit is de basisvoorwaarde om plaats en tijd onafhankelijk te kunnen werken. Niet sturen op input, maar focus op output
 

Tip 3 | Van sturen naar richting geven

Slechte managers sturen, goede managers en leiders geven richting. Het verschil zit in de tijd. Vertel mensen niet wat ze moeten doen, maar start met welke uitkomst we samen willen behalen en of er commitment is om dit te bereiken. Dan sturen mensen zelf bij!


Tip 4 | Vergader effectief

Hou vergaderingen kort, neem ze online af of staand. Vergaderen is nog steeds de grote uitdaging. Door online te vergaderen wordt de tijdsduur verkort en neemt de effectiviteit toe. Ook staand vergaderen is bewezen effectief. Daarnaast:

  • Start met resultaatlijsten in plaats van actielijsten
  • Benoem tijdsblokken
  • Zorg voor een heldere agenda vooraf
  • Vraag je altijd af: Wat draagt deze meeting bij aan mijn resultaat
  • Brainstorm meetings zijn bewezen niet-effectief

 

Tip 5 | Stop met koffie halen voor elkaar

In Corona tijd is er geen collega die vraagt of je koffie wil. Hou dit vast voor straks! Niet iedereen heeft dezelfde drink frequentie en elke verstoring kost 20 tot 25 minuten opstart tijd. Haal zelf koffie en gebruik de informele momenten gezamenlijk bij de koffie automaat.
 

Tip 6 | stel vaker je doelen bij

Hoe vaak haal jij doelen? Hoe vaak vier je een behaald resultaat? Hopelijk heb je dit tijdens het thuiswerken wat vaker gedaan. Mooi om ook straks dit gevoel vast te houden.

 

Tip 7 | Geniet vaker van het hier en nu

Deze tijd heeft ons wellicht geleerd dat we vaker mogen genieten van wat er is, in plaats van wat je allemaal wil en nog moet. Kies doelen voor de dag of week en geniet wat vaker van behaalde resultaten.

Een crisis geeft ons andere gedachten. Deze gedachten vasthouden is de kunst. Wanneer de wereld er weer “normaal” uitziet zien we ook snel weer vertrouwd gedrag. Hou het goede vast!

Martin van Limbeek