Meer rust in je hoofd? 5 praktische tips

25 januari 2016

Ken je dat gevoel van onrust in je hoofd en spanning in je buik? Je hebt veel werk te doen maar blijft maar dralen. Je ergert je steeds meer aan een collega die jou veel werk bezorgd omdat ze veel fouten maakt.

Het ergste is dat het haar nauwelijks lijkt te interesseren. Je inbox zit vol met 450 mails en de e-mail blijft maar binnen stromen, dag in, dag uit. En je hebt nog zoveel te doen. Je voelt dat je langzaam de grip en overzicht verliest. Oh, had je maar meer rust in je hoofd.

 

In onze uitgebreide blog van deze week geven we jou graag 5 praktische tips voor meer rust in je hoofd. Wel zo effectief.

 

Oorzaak onrust in je hoofd is uitstelgedrag

Ja! Onrust in je hoofd kent eigenlijk maar één oorzaak. Namelijk uitstelgedrag! Door dit aan te pakken, zal je direct meer rust brengen. Fijn om weten, toch? Kom dus in actie en ga ermee aan de slag!

 

Wat zorgt voor uitstelgedrag?

 

Oorzaak 1

De struisvogelaanpak

De pijn van je uitdagingen wil je niet in de ogen kijken. Gewoon aan iets anders denken en niet meer aan denken. Je kop in het zand steken, helpt echter maar tot het moment dat je weer op kijkt! Het is niet mijn bedoeling om met een wijzend vingertje te zwaaien. Er zijn namelijk genoeg situaties waarin ik mezelf goed voor kan stellen dat ik dit zelf ook kan doen. Toch helpt het niet en keert de onrust vaak in versterkte vorm terug.

Een mooi voorbeeld van de struisvogelaanpak vind ik zelf altijd het tv-programma waarin Annemarie van Gaal mensen in financiële nood helpt. Annemarie start altijd met de situatie in beeld te brengen. Steeds weer zijn de mensen totaal verrast over de hoogte van hun schulden. Typisch struisvogelgedrag. Aanvallen is de beste verdediging geldt ook hier. Kijk de problemen in de ogen en stel niet uit. Dat doet soms heel veel pijn maar zorgt het snelst voor overzicht. En overzicht is één van de belangrijkste ingrediënten voor meer rust in je hoofd!

 

Oorzaak 2

Geen prioriteiten stellen en niet duidelijk voor ogen hebben wat je echt wilt

De kans dat je overspoeld raakt is groot als je alles belangrijk vindt. Je wilt iedereen helpen en alles doen en uiteraard goed doen. Mooie intentie hoor, maar het kan absoluut niet. Al gauw loop je achter de feiten aan. Je ervaart minder voldoening en minder trots. Je wordt moe, piekert meer en als je niet uitkijkt, ben je enkel nog teleurgesteld over de zaken die je niet goed doet. Wat je goed doet, voel je al lang niet meer. Laat staan dat je nog kan genieten.

Dit patroon slurpt energie waardoor alles nog stroever loopt en jij je nog slechter gaat voelen. Kortom, je raakt verzeild in een negatieve spiraal. De simpele waarheid is dat maar enkele zaken echt belangrijk zijn. Als je vooral daar je energie aan geeft, wordt de onrust minder. Kies en stel dit niet uit. Het zorgt voor helderheid en meer rust in het hoofd!

 

Oorzaak 3

Geen plan en beeld over: Wat worden mijn acties? Wat kan ik nu doen?

Pas als je weet wat je wilt bereiken, kun je een plan maken hoe je het wilt aanpakken. Toch komt het vaak voor dat mensen redelijk scherp hebben wat ze willen bereiken maar niet goed weten wat ze in acties kunnen doen en laten om er te komen. Zo woont bij ons een schilder in de buurt die een paar jaar geleden te weinig klussen had. Dit vindt hij vreselijk omdat hij 45.000 euro aan omzet nodig heeft.

De gewenste uitkomst is hier helder. Hij vertelt dat hij er alleen weinig aan kan doen. Hij geeft aan niet meer gebeld te worden door klanten. En nu? Ja, wat kan je doen? Eigenlijk niks, afwachten tot ze weer bellen. Een doel zonder acties is een droom of in dit geval een nachtmerrie. Denk na over wat je wel kunt doen en stel dit nadenken niet uit…. Het levert geen omzet op en zorgt voor onrust in je hoofd!

 

Meer rust in je hoofd: 5 praktische tips

Tip 1. Start met een grondige minddump

Een minddump is niets anders dan domweg alles op papier zetten wat je dacht over een onderwerp. Hoe maakt niet veel uit; in steekwoorden, in vragen, in uitgewerkte zinnen of hele verhalen. Noteer de gedachten die door je hoofd gaan. Schrijf de gedachten op die je onrustig maken. Noteer ook wat je allemaal nog moet en wilt doen. Iedere verandering begint altijd met bewustwording.

Alleen opschrijven werkt al rustgevend. Zorg dat je regelmatig de minddump doet. Je hoofd is net een hond. Laat jij je hoofd regelmatig uit, dan laat je hoofd jou meer met rust!

 

Tip 2 . Rubriceer en prioriteer

Cluster alles wat je hebt opgeschreven en vertaal taken tot thema’s. Stel dat je veel gedachten hebt over jullie huis dat maar niet verkocht wordt en gedachten over je werk waar je in achter loopt en overzicht mist. Kies dan thema’s, bijvoorbeeld:

 

Verkoop huis Prio 2

Achterstand werk weg Prio 1

 

Prioriteer vervolgens de thema’s. Welk thema aanpakken brengt jou de meeste vreugde en rust in je hoofd? Bij meer dan drie thema’s richt je op de belangrijkste twee, maximaal drie thema’s in je aanpak. Zo lekker! Je hebt nu een helder overzicht en kijkt je uitdagingen in de ogen. Onderweg naar meer rust in je hoofd!

 

Tip 3. Stel je doelen scherp en bepaal jouw acties initiatieven!

Stel je doelen scherp in gewenste uitkomsten per thema en kies subdoelen en acties. Dit zorgt voor inspiratie en meer energie om aan de slag te gaan en aanpakken niet uit te stellen.

 

Gewenste uitkomst: Ons huis verkocht voor eind 2017 voor minimaal € 260.000

 

Subdoel:

  • Funda advertentie minimaal 8 gedeeld in april op Facebook
  • Minimaal 3 bezichtigingen in 2016

 

Acties

 

  • Facebook pagina maken
  • Vrienden met veel vrienden vragen om te delen
  • Verhuurmogelijkheden onderzoeken
  • Deskundigen vragen om inspiratie
  • Tuin aanpakken
  • 1 x per maand de makelaar bellen om hem alert te houden.

 

 

Gewenste uitkomst: Rust in mijn hoofd, achterstallig werk afgerond binnen 10 dagen.

 

Subdoel:

Schoon en fris kantoor voor het weekend

500 oude e-mails in mijn inbox verwerkt binnen 7 dagen en per dag alle nieuwe mails verwerkt

 

Acties

 

  • Achterstallig werk in beeld brengen in 1 overzicht vanmiddag
  • Iedere avond van de week 1,5 uren werken aan achterstallig werk
  • De boeken GTD en Opgeruimd lezen
  • Iedere ochtend start met opruimen van 1 plank in de kast
  • Iedere vrijdagmiddag een minddump
  • Concreet advies vragen aan een collega met veel overzicht

 

 

Hiermee actief bezig zijn, betekent direct dat je een plan hebt. Dit zorgt voor een gevoel van grip. Je bent nu ook in de actiestand. De pijn van geen overzicht doet twee en een half keer zoveel zeer als het overzicht zelf zien. Het directe gevolg is erg prettig. Meer rust in je hoofd!

 

Tip 4 . Eet eens vaker kikker

 

Lekker eiwitrijk toch? Nee hoor, Eat that frog is dé oplossing voor bitter smerig smakende taken die je het liefst zo lang mogelijk uitstelt en ontloopt. Zoals je weet, leidt uitstel snel tot onrust in je hoofd.

Wetenschappelijk is bewezen dat wanneer je regelmatig de ochtend start met opleveren van zo’n “kikker”, je energieniveau structureel hoger ligt die dag. Je ervaart een moment van grip en voldoening en dat zorgt voor energie. Onlangs zei iemand in de cursus timemanagement het volgende: ‘Thuis doe ik dat ook met eten. Eerst de groente en aardappels en dan pas het vlees. Zo geniet ik twee keer van mijn vlees.’ Mooi hè? Meer rust in je hoofd!

 

Tip 5. Spreek je gevoel vaker en sneller uit

Wellicht denk jij nu, mijn gevoel uitspreken lucht toch mijn hart, niet mijn hoofd. Zorgt mijn gevoel uitspreken echt voor rust in mijn hoofd? Ja dat doet het, zeker als je het op de juiste wijze doet vanuit de juiste intenties. Je herkent het vast wel dat je hele gesprekken in je hoofd voert en je druk maakt zonder over te gaan in actie. Neem nou de situatie: Je ergert je aan een collega die jou veel werk bezorgt omdat ze veel onnodige fouten maakt. Het ergste is dat het haar nauwelijks lijkt te interesseren.

Hoe vaak komt het niet voor dat iemand zich hier steeds drukker over maakt zonder het te delen met de collega. De lading wordt steeds groter, de sfeer slechter en je let op bijna niet anders meer dan de collega. Je gevoel uitspreken in zo’n situatie werkt bijna altijd goed. Zeker voor meer rust in je hoofd. Heb je de boodschap gedeeld dan laat je hoofd je met rust.

Toch schuif je dit makkelijk vooruit. Het uitspreken kan ook super spannend zijn. Want wat zal de reactie zijn? Straks zegt ze nee… is het niet raar…waar leidt het toe? Nou één ding weet je inmiddels; uitstel leidt tot onrust. Dus aan de bak! Het kan eigenlijk alleen maar goed gaan als je een paar regels in acht houdt.

 

  • 1. Start altijd vanuit de juiste, lees positieve intenties. Ik wil graag een betere sfeer en fijner samenwerken. En niet .. ik zal hem eens de waarheid vertellen.

  • 2. Neem zelf het initiatief en zet de eerste stap.

  • 3. Deel enkel je eigen beleving. Ik merk dat ik het af en toe moeilijk vind om mee om te gaan..

  • 4. Geef je gewenste uitkomst aan. Ik zou graag samen met jou de samenwerking versterken.

  • 5. Heb een paar initiatieven scherp. Wat ik graag wil is één per week samen met jou…

 

Probeer maar eens uit! Mijn ervaring is dat uitspreken van gevoel je een boost aan energie geeft. Je voelt trots. De lading is weg. Je hoofd laat je met rust!

 

Wens je alle goeds toe en deze week ook vooral rust in je hoofd!

 

Wil je graag support, laat maar weten

 

Rob Pijlman