8 tips voor positief denken

19 januari 2022

Wat is het effect van positief denken? Hoe buig je een negatieve gedachte om naar een positieve en hoe kun je leren positief denken? Allemaal vragen die in deze blog worden behandeld.

Positief denken, het effect

Door positief denken voel jij je blijer, opgewekter en geniet meer van alles om je heen. Je ziet sneller oplossingen, het maakt je creatiever en het trekt ook anderen aan. Angst, negatieve gedachten en zorgen hebben juist het tegengestelde effect. In de huidige tijd zien we vele doelgroepen en vele mensen die vaker negatieve gedachtes hebben. Studenten die thuis achter het beeldscherm zitten, ondernemers die niet mogen werken en mensen die angstig zijn omdat ze bijvoorbeeld Corona kunnen krijgen.

Deze gedachten omdraaien, en positief maken heeft dus een enorm effect om je welzijn.

Het schijnt ook dat positief denken van invloed is op je gestel en op sneller herstellen van aandoeningen.

Moet ik dan altijd positief denken? Nee zeker niet. Iedereen baalt wel eens ergens van of heeft een slecht humeur of enorme zorgen. Juist deze zorgen aangaan en er bij stilstaan helpt om weer snellere in positieve gedachten te komen. En af en toe is klagen en ergens figuurlijk tegenaan schoppen toch ook wel prettig?

Positief denken en ons brein

Ons brein wil altijd van de pijn af. Vandaar ook dat we negatieve gedachten vaak willen wegstoppen bijvoorbeeld. Ook zien we in onze dagelijkse praktijk bij de cursus timemanagement regelmatig dat mensen snel geneigd zijn om negatieve gedachten te uiten. Sneller dan de positieve.

In de dagelijkse praktijk komen we vaak mensen tegen die tegen hun leidinggevende hebben gezegd dat ze veel te druk zijn. Herkenbaar? Dan deel je dus direct een negatieve gedachte. En hoe groot is de kans dat er na deze opmerking verbetering komt in de werksituatie? Precies, die is erg klein.

Omdat ons brein van de pijn af wil zijn worden dus negatieve gedachten weggestopt, of ze worden geuit. Het uiten heeft vaak een negatief effect op anderen en met het wegstoppen worden de gedachten alleen maar groter en erger.

Tips voor positief denken

Hieronder vind je enkele tips om positief denken op gang te brengen, of te houden. Kanttekening is dat elke tip ook persoons en situatie afhankelijk is. Je karakter, overtuigingen, gedrag, omgeving en levensfase hebben direct invloed op je gedachten. Het is altijd goed om te kijken op welke gedachten je invloed hebt en hoe positiever hoe beter.

Tip 1 | Buig je negatieve gedachte om in een positieve

Denk hierbij vooral heel simpel. Iets dat je niet wil, heeft altijd iets dat je dus wel wil. Iets stoms wil je graag leuk vinden. Elke negatieve gedachte, elk probleem heeft een positieve andere kant. Sta eens stil bij die positieve andere kant.

Voorbeeld:
Ik ben veel te druk -> Ik zou heel graag meer tijd willen hebben
Ik ben totaal niet productief -> Heel graag zou ik productiever willen zijn

Hoe simpel. En toch in de praktijk wel eens lastig om te formuleren. Sta er dus vooral even bij stil. En stel dat je echt veel te druk bent, en je deelt met je leidinggevende de positieve andere kant, dan heb je direct effect.

Op deze wijze kun je dus positief leren denken en negatief denken ombuigen.

Tip 2 | Geef negatieve gedachten een kans

Door gedachten niet weg te stoppen maar ze aan te gaan, merk je dat je daarna meer openstaat voor andere gedachten. Hiervoor is het piekerkwartiertje bedacht. Sta een kwartier volledig stil bij je gedachte of je zorg en je merkt dat je er daarna meer afstand van kunt nemen. Stop het vooral niet weg.

Tip 3 | Sta eens stil bij het nu

We willen telkens van A naar B, altijd door, altijd de volgende stap. Staar eens 5 minuten uit het raam. Geniet eens van een mooi uitzicht of ervaar een leuk feest. Gewoon hier en nu. Los van je positieve gedachten laadt het ook nog eens je brein op. Erg effectief dus. Geniet dus van je vakantie, en bespreek niet tijdens je vakantie waar je volgend jaar naartoe wil.

Deze gedachte kan ook erg helpen in de huidige tijd. Alles is onzeker, angst wordt aangejaagd en elke dag veranderen de regels (lockdowns, prikken, boosters, avondklok en ga maar door). In die onzekere tijd weet je in elk geval zeker dat ze je het Nu moment niet kunnen afpakken. Morgen is er weer een persconferentie…maar nu dus niet.

Tip 4 | Orden je gedachten

Zorg voor een leeg hoofd, zodat er ruimte is voor initiatief en positieve gedachten. Ons hoofd zit vaak vol met allerlei kleine dingen (boodschappen, werk, tuin klaarmaken, mail versturen, klant bellen etc). Wanneer deze dingen goed geordend zijn, en in een betrouwbaar systeem zijn opgeslagen, dan hoef je er niet aan te denken. Mind dumpen kan je hier goed bij helpen. Schrijf eens je hele hoofd leeg. Dit geeft rust, en daardoor is er meer plaats voor positieve gedachten. Wanneer je hoofd leeg is kun je dus echt beter leren positief te denken.

Tip 5 | Blijf nuchter denken

Ooit heb ik eens gelezen dat de zoektocht naar geluk een negatieve ervaring is. Er zijn bijvoorbeeld vele geluk coaches, alleen de vraag is wat het toevoegt aan positiviteit. Het draagt in de praktijk eerder bij aan het omgekeerde. Zoek dus niet naar iets dat er niet is, maar geniet van kleine dingen die er zijn.

Tip 6 | Vermijd negatieve invloed van buitenaf

Nieuwssites, talkshows, negatieve verhalen. Ze dragen allemaal bij aan onze gedachten. Soms is het goed om niet alles te weten of overal bij stil te staan. Verwijder die nieuwsapp eens van je telefoon, of kijk eens naar een comedy in plaats van het Journaal. Alle kleine beetjes helpen.

Tip 7 | Leer van moeilijke en pijnlijke situaties

Heel vaak hoor je dat mensen, na een enorm negatieve ervaring, er sterker uitkomen. Mensen die iets ergs of ernstigs hebben meegemaakt kiezen vaak nog bewuster en zijn in staat sneller te relativeren. Wanneer je zelf in een moeilijke situatie zit, stel je dan de vraag wat je ervan kunt leren. Blijf niet te lang hangen in een slachtofferrol.

Wanneer je ontslagen wordt kun je heel lang stil staan bij de oneerlijkheid, het onrecht en hoe ze je behandeld hebben. Uiteraard moet je hier even ruimte voor maken, en dan is het de kunst om ervan te leren. Wat ga je doen met deze ervaring en hoe maakt het je sterker.

Tip 8 | Kies bewust momenten voor jezelf

Lekker sporten, een filmavond, naar vrienden. Het maakt niet uit maar kies bijvoorbeeld 1 avond per week voor jezelf. En doe dan vooral waar je energie van krijgt. Het woord egoïsme heeft vaak een negatieve lading. Terwijl egoïsme ons juist in leven houdt en ons samen brengt en houdt. Wanneer je lekker in je vel zit ben je niet alleen leuker voor jezelf, maar ook voor anderen.

Een positieve groet

Martin van Limbeek

Ondernemer en trainer

Martin is trots dat hij deel uitmaakt van Het Effectieve werken team.. Hij gelooft in inspiratie door echtheid. In geen enkel boek leer je hoe te inspireren, dat komt uit je hart en uit de diepe wens om anderen echt te helpen. Als trainer / ondernemer binnen Het effectieve werken ziet Martin de combinatie van inspiratie en een bewezen methodiek waardoor je in iedere training de deelnemer raakt om het morgen nog beter te doen, effectief te gaan doen.

Lees meer over Martin van Limbeek