Het Effectieve Werken
Advies op maat? Bel ons:
088 - 2580 100
Het Effectieve Werken

6 tips om de juiste time management mindset te creëren

Heb jij een positieve time management mindset? Een mindset waarbij jij het maximale voordeel uit jouw time management systeem kunt halen? Voor iedereen die weer eens toe is aan een goede check …. Hierbij de 6 belangrijkste elementen voor goed time management op een rijtje.

 

Element 1: Je doelen beheren

Doelen zijn erg belangrijk in het leven en in elke organisatie. Het beheren van doelen en taken is van cruciaal belang voor time management en de juiste time management mindset. Krijg je een nieuwe taak toegeschoven? Stel dan eerst doelen voor deze taak. Doelen zorgen er namelijk voor dat je inzicht hebt in de prestatie die ermee bereikt wordt. Met een goede time management mindset heb je een duidelijke visie op elke taak, op het bijbehorende doel en de uiteindelijke prestatie.  

 

Element 2: Je agenda beheren

Een ander kritiek element in de wereld van time management is agendabeheer. Nu de agenda steeds vaker op een scherm af te lezen is, is er de extra mogelijkheid om herinneringen in te stellen. Het goed beheren van de agenda zorgt voor een duidelijk beeld van de voortgang van zowel de taken als de tijd. Wanneer je een goede time management mindset hebt, dan verdeel je jouw grote taken over de beschikbare tijd en stel je deadlines in. Voor veel mensen helpt het enorm om reminders in de vorm van herinneringen in te stellen.

 

Element 3: De juiste prioriteiten stellen

Het vaststellen van de prioriteit van een taak is erg belangrijk voor time management. Als je een nieuwe taak krijgt, dan is het goed om het prioriteitsniveau van deze taak te bepalen. Hiervoor kun je gebruik maken van de prioriteitenmatrix. Door goed prioriteiten te stellenzorg je dat de belangrijkste taken lekker in control zijn.

 

Element 4: Je taken verdelen

De verdeling van toegewezen taken is heel belangrijk met het oog op het beheren van je tijd. Grote taken kunnen het best in stukjes worden gehakt. Met de juiste time management mindset ben je goed in staat om iedere grotere taak op te splitsen in kleinere deeltaken, waarna je een stapsgewijze werkwijze kunt starten om ieder deel op goede snelheid af te ronden.

 

Element 5: Al jouw deadlines vastzetten

Deadlines verhogen je productiviteit. In de wereld van time management zijn deadlines dan ook van groot belang. Wanneer je geen bepaalde tijd aan een taak vastplakt, dan doe je gegarandeerd langer over de taak dan nodig is. Deadlines zorgen voor de juiste time management mindset om taken binnen de gewenste tijd af te ronden.

 

Element 6: Takenlijst maken

Het laatste element dat onmisbaar is voor een effectief time management is het opstellen van een takenlijst. Wanneer je de juiste time management mindset hebt, dan gebruik je deze takenlijst om ervoor te zorgen dat je alles gedaan krijgt wat er van jou wordt verwacht op de werkdag. Stel goede takenlijsten op, zodat je deze kunt gebruiken voor het organiseren van je taken en het markeren van taken op basis van prioriteit en deadline.

 

 

Tip:

Meer leren over time management? Volg dan onze cursus time management!

> Meer weten?

 De juiste time management mindset

Je krijgt de juiste time management mindset door bewust om te gaan met time management. Wie de tijd effectief indeelt krijgt hier weer een positieve mindset voor terug. Wil jij bewuster omgaan met je tijd, zodat je kunt gaan werken met de juiste time management mindset? Volg dan eens een time management training of neem contact met ons op voor meer informatie.

 

Andere lazen ook

De 60 beste time management tips

17-07-2017

We hebben de 60 beste time management tips voor je verzameld. Tips voor op kantoor, thuis, je studie en drukbezette ouders.

Lees meer

Prioriteiten stellen kun je leren! [Update 2018]

4-04-2018

Prioriteiten stellen en realiseren gaat over je tijd goed benutten. Het lezen van deze blog is een waardevolle tijdsbesteding als de volgende opbrengsten jouw aanspreken.

Lees meer

Concentratieproblemen de baas - 15 praktische tips

18-03-2019

Last van concentratieproblemen? In deze blog lees je 15 nuttige tips voor een optimale concentratie als je werk daarom vraagt

Lees meer