Het Effectieve Werken
Advies op maat? Bel ons:
088 - 2580 100
Het Effectieve Werken

After lunch dip? Neem een powernap!

Na de lunch ligt voor veel mensen de after lunch dip op de loer. Je herkent het vast? Laag in de energie inclusief een aantal van die, soms gênante, gaapmomenten. Je zou best even lekker kunnen slapen. Maar waarom zou je dat eigenlijk niet gewoon doen? Want: a powernap a day, keeps you fit all day.


Powernap

Wonderslaapje, hazenslaapje, sleutelslaapje. Bijnamen voor de powernap, ofwel een kort dutje in de middag. En dat blijkt zeer effectief. Het is alleen nog niet zo ingeburgerd in onze hard-werken-cultuur. Jammer, want juist een middagdutje doet wonderen. Je bent alerter, ervaart minder stress en je bent een stuk productiever.

Hoe komt die middagdip?

Uit onderzoek van productiviteitsexpert Chris Bailey blijkt dat we allemaal onze eigen piekmomenten hebben, momenten waarop we op ons best zijn. Daarentegen krijgen we ook allemaal wel ergens op de dag een dip. Meestal tussen 13.00 en 15.00 uur. Dat komt door je biologische klok, maar kan ook beïnvloed worden door te weinig slaap en slecht eten. Helaas loopt je biologische klok niet altijd gelijk met je 9-tot-5 werkdag. Je voelt ‘m al aankomen: je krijgt onherroepelijk te maken met een dip overdag. Een middagdutje is dus eigenlijk heel natuurlijk. Doe je dat niet, dat moet je het gevecht aangaan tegen je vermoeidheid samen met waarschijnlijk een hele boel koffie, cola en energierepen…


Hoe lang is de ideale powernap?

De NASA heeft verschillende onderzoeken naar de lengte van de powernap gedaan. Er daar kwamen de onderstaande drie ‘ideale’ middagdutjes naar voren:

  • 10-20 minuten: als je een snelle energieboost wil
  • 60 minuten: als je namen en gezichten beter wilt onthouden
  • 90 minuten: als je je natuurlijke ritme niet wilt verstoren

How long to nap


Kun je zomaar gaan slapen?

Klinkt goed, zo’n powernap. En zeker als 10 minuten al effect heeft. Maar, en daar komt het: het werkt alleen als je het op de juiste manier aanpakt. Het kan namelijk ook tegen je werken. Je bent gewend ’s nachts te slapen en overdag wakker te zijn. Ga je opeens overdag slapen, dan kan je ritme in de war raken waardoor je juist ’s avonds niet de slaap kan vatten. Belangrijk is om het op te bouwen en niet te lang en ook niet te kort te slapen. Het beste is om alleen een middagdutje te doen als je echt moe bent. 


Tips voor een powernap

Net als met veel dingen, is het ‘oefening baart kunst’. Expert Chris Bailey heeft het zelf geprobeerd. In het begin voelde het vreemd om op zijn werk te gaan slapen en het lukte eerst ook niet goed. Maar hij zette door en na een week merkte hij al dat hij veel meer werk kon verzetten op een dag. Na zijn dagelijkse dutje kon hij zich beter concentreren en was hij alerter. Dus waarom zou jij het ook niet proberen?

 

Hierbij een paar tips voor een goede powernap:

  1. Zet je bureaustoel lekker achterover. Wil je niet afgeleid worden, gebruik bijvoorbeeld een oogmasker en oordoppen. 
  2. Zet de wekker op 15-20 minuten, of als je geen wekker wilt, pas de sleutelmethode toe. Je houdt je sleutels in de hand boven de grond. Vervolgens ga je slapen. Op het moment dat je de sleutels laat vallen, word je vanzelf wakker. En heb je precies lang genoeg geslapen! Ook handig voor onderweg in de trein bijvoorbeeld.
  3. Werk je vanuit huis: ga dan lekker in bed liggen met je kleren aan. Zodra de wekker gaat, ga je er meteen uit en aan het werk. Snoozen is uit den boze!

 

Tip:

Ervaar je veel drukte op je werk? Volg onze cursus time management.

> Meer weten?

Net als Chris, zal het ook voor jou ongetwijfeld in het begin even wennen zijn. Maar geef het een week de kans. Je zult zien dat je eraan went en het je goed doet! Succes ermee. Laat je ons weten wat je ervaringen zijn? En wellicht heb jij ook nog goede tips. 

Andere lazen ook

De 60 beste time management tips

17-07-2017

We hebben de 60 beste time management tips voor je verzameld. Tips voor op kantoor, thuis, je studie en drukbezette ouders.

Lees meer

Prioriteiten stellen kun je leren! [Update 2018]

4-04-2018

Prioriteiten stellen en realiseren gaat over je tijd goed benutten. Het lezen van deze blog is een waardevolle tijdsbesteding als de volgende opbrengsten jouw aanspreken.

Lees meer

6 tips om positief te denken [Update 2018]

18-04-2016

We zijn al gauw geneigd om negatief te denken. Negatieve gedachten brengen je niet verder, positief denken wel. In deze blog meer daarover en een paar tips.

Lees meer