10 tips om meer discipline en zelfdiscipline te ontwikkelen

12 januari 2024

In deze blog helpen we je graag om meer discipline te ontwikkelen met een aantal praktische tips. Ook gaan we verder in op de betekenis ervan en gaan we dieper in op het begrip. Dus mis je wel eens discipline of denk je regelmatig aan uitstellen van zaken? Lees dan vooral verder.

Wat is discipline

Discipline is de eigen beheersing om je aan gemaakte afspraken te houden. Wanneer het gaat om zelfdiscipline dan gaat het om de afspraken die je met jezelf hebt gemaakt. Niet meer en niet minder.

Wat is het belang van zelfdiscipline?

Belang is een groot woord. Wil je echter jezelf ontwikkelen of persoonlijk groeien, dan is zelfdiscipline direct van belang. Het gaat erom dat je dromen, wensen of doelen verwezenlijkt, en met discipline komt de realisatie ervan dichterbij.

Zelfdiscipline vs motivatie

Het verschil tussen motivatie en discipline zit in de tijd. Motivatie heb je nodig om te beginnen. Enthousiasme, er zin in hebben betekent motivatie. Discipline betekent volhouden en consistent zijn, ook als het even tegenzit. Motivatie helpt je simpelweg om te beginnen, discipline helpt je om het af te ronden. Als je vindt dat je echt te veel weegt, dan ben je waarschijnlijk snel gemotiveerd om af te vallen. Of je het ook volhoudt heeft te maken met je discipline. In feite zijn ze beide dus belangrijk om iets te bereiken.

De 10 tips bij het trainen van zelf discipline

En nu aan de slag! Hieronder volgen 10 praktische tips die je direct kunnen helpen om meer discipline te ontwikkelen.

Tip 1 | doelen stellen

Lees onze blogs, luister onze podcasts. Je zult merken dat er altijd een rode draad is. Namelijk begin met het doel voor ogen. Stel jezelf dus een duidelijk doel. Waar wil je naartoe, wat wil je bereiken en waarom? Hoe meer SMART een doel is hoe beter. Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Een droom vertalen in een doel maakt dat je motivatie omhoog gaat.

Als voorbeeld: Ik wil afvallen! Dit lijkt een doel, maar is een pad in de tijd. Een actie, zonder richting. Stel je formuleert het doel als volgt:
Uiterlijk 1 juli 2024 wil ik 10 kg zijn afgevallen zodat ik in staat ben om 10 km hard te lopen binnen 60 minuten.

Het verschil is dat het doel nu meer is gericht op een beloning voor jezelf, waardoor de weg ernaartoe gemakkelijker wordt. Het lijkt simpel, alleen de praktijk laat soms iets anders zien. Een goed voornemen na de jaarwisseling is totaal iets anders dan een doel. Een ander voordeel is dat je over een echt doel iets langer moet nadenken. Hoe belangrijk vind je het? Waarom wil je het zo graag? Wat levert het je op? Vragen die je jezelf prima kunt stellen en die je helpen met het realiseren van die doelen.

Tip 2 | routine ontwikkelen

Ons gedrag bestaat uit hardnekkige patronen, die lastig te doorbreken zijn. Ga je een aantal routines ontwikkelen die niet al te moeilijk zijn, dan helpen ze je bijvoorbeeld prima naar je doel. Bijvoorbeeld door de week geen suikers meer eten na 20uur. En wanneer dit nog te veel is, dan geen suikers op de maandag, woensdag en vrijdag? Een routine die je minimaal een maand volhoudt wordt een nieuw gedragspatroon. Al mijn hele leven sport ik minimaal 1 x per week. Soms 2 x, maar altijd 1 x. Dit is een dusdanig ingesleten gedragspatroon dat het dus al zo lang ik kan herinneren lukt.

Tip 3 | afleiding minimaliseren

Elke vorm van afleiding helpt je verder af van je doel en dus van je discipline. Even de telefoon pakken, even social media bekijken en even snel die mail beantwoorden maken dat je een teveel aan dopamine aanmaakt. Een stofje dat je een geluksgevoel geeft, alleen bij een teveel aan dopamine wordt je drang naar nieuwsgierigheid en aandacht te groot. Je controle en beheersing verdwijnen langzaam en discipline is een vorm van beheersing. Dus werk aan je doel, en maak daarin heldere keuzes.

Tip 4 | prioriteiten stellen

Wanneer je prioriteiten stelt, leer je om keuzes te maken. Kiezen voor iets betekent iets anders niet doen. Kiezen om te gaan sporten betekent dat je op die tijd niet kunt werken, eten, luieren of mails kunt checken. In ons boekje “pak je regie terug” gaan we hier uitgebreid op in.

Tip 5 | zelfbewustzijn ontwikkelen

Zelfbewustzijn betekent een beleving van je eigen identiteit. Iemand die heel zelfbewust is, maakt eigen keuzes en zal deze vooral maken vanuit een interne focus. Hoe meer je je op je omgeving richt en je keuzes daardoor laat bepalen, hoe minder zelfbewust. Wanneer je wilt afvallen omdat je een influencer wilt kopiëren, is dit vanuit een externe focus. Wil je het doen om jezelf lekkerder te voelen, dat is het meer ingegeven vanuit interne focus. Dit laatste is krachtiger, sterker en meer duurzaam. Met de komst van bijvoorbeeld social media is het zelfbewustzijn behoorlijk afgenomen. Telkens geconfronteerd worden met de ideale wereld en schoonheidsideaal helpt vaak niet om keuzes te maken die uit jezelf komen. Hoe meer je uitgaat van je eigen identiteit, hoe sterker je wordt.

Tip 6 | gezonde gewoonten aannemen

We lezen nagenoeg niets anders meer. Meer bewegen, gezonder eten, minder social media en ga zo maar door. Wat je kan doen is een kleine gezonde gewoonte inbouwen zoals na 2 uur in de avond geen telefoon meer? Gaat je helpen met je zelfdiscipline.

Tip 7 | positieve zelfspraak

Wees een beetje lief voor jezelf. Kijkend in de spiegel kun je kijken naar elke oneffenheid maar je kunt ook kijken naar jezelf en tevreden zijn. Scheelt een hoop frustratie. Soms helpt het om dit hardop tegen jezelf te zeggen.

Tip 8 | Omgaan met tegenslagen

Soms zit het even tegen. Nou en? Hou altijd je doel voor ogen en blijf erin geloven. In de huidige tijd proberen velen de omstandigheden aan te passen. Veel beter is het om je eigen gedrag aan te passen. Weerbaarheid gaat je helpen. Een mooi voorbeeld is sporten. Steeds vaker wordt het wedstrijdelement bij kinderen verboden. Gewoon voetballen en niet meer de goals tellen bijvoorbeeld. Het gaat niet meer om de prestatie maar of je het leuk vindt. Alleen de vraag is of we kinderen hiermee helpen? Of maken we het onszelf gewoon een stukje makkelijker? Winnen, verliezen, het hoort bij het leven. Leer van je verliezen, dan is er een kans dat je morgen wint.

Tip 9 | beloningen en zelfmotivatie

Beloningen helpen je om het beter vol te houden. Hierdoor stijgt je motivatie en daarmee dus ook je discipline. Genieten van een tussentijds behaald doel kan je helpen om het beter vol te houden. Je doel opknippen in tussentijds te behalen resultaten kan dus enorm helpen.

Tip 10 | Ondersteunende omgeving

Erg belangrijk om je doel te halen is je omgeving. Wil je stoppen met roken in een gezin waar iedereen rookt? Heel veel sterkte, maar de kans dat het je lukt wordt kleiner en kleiner. Discipline komt van binnen, maar een omgeving die je ondersteunt helpt zeker.

Dus wil je iets halen, wil je een persoonlijk doel realiseren en vind je dat het echt tijd wordt om nu echt die goede voornemens eens om te zetten in daden? Dan kunnen bovenstaande tips je enorm helpen.

Met gedisciplineerde groet,

 

Ontdek de training die bij je past

Meer informatie

Kies voor jezelf of een collega als je als individu de training wil volgen.

Kies voor groep als het gaat om deelname in een groep met mensen van verschillende afdelingen of organisaties.

Een team heeft gezamenlijke doelen en werkt nauw samen. Vaak dezelfde afdeling of een projectteam.

Voor een team

Teamspirit

Martin van Limbeek

Ondernemer en trainer

Martin is trots dat hij deel uitmaakt van Het Effectieve werken team.. Hij gelooft in inspiratie door echtheid. In geen enkel boek leer je hoe te inspireren, dat komt uit je hart en uit de diepe wens om anderen echt te helpen. Als trainer / ondernemer binnen Het effectieve werken ziet Martin de combinatie van inspiratie en een bewezen methodiek waardoor je in iedere training de deelnemer raakt om het morgen nog beter te doen, effectief te gaan doen.

Lees meer over Martin van Limbeek