Effectief in de hitte!

10 augustus 2020

Warme temperaturen zorgen voor meer saamhorigheid en meer teambuilding bijvoorbeeld. Hittegolven zorgen juist voor meer vermoeidheid, minder focus en zelfs agressie. Tijdens hittegolven neemt bijvoorbeeld het aantal verkeersongevallen toe met 3%, door vermoeidheid en mindere focus. En juist focus is nodig om je werk effectief te kunnen doen. Hieronder een aantal tips om het hoofd koel te houden.

 

Tip 1 | Zet de airco niet te laag

Een te lage temperatuur, met droge airco lucht zorgt voor sterk concentratie verlies. Je kunt je rillerig of zelfs grieperig gaan voelen. Ook is de overstap naar de warmte dan een veel te grote. Advies is om een airco maximaal 5 graden onder de buitentemperatuur te zetten, zodat het verschil klein blijft en het toch koeler aanvoelt.

Tip 2 | Accepteer de hitte

Ken je dat gevoel: Je zit met meerdere mensen in een ruimte. Het is erg warm, je begint te zweten, en doordat je bezig bent met de warmte, de mensen om je heen en het zweten wordt het alsmaar erger? Zweet is een prima manier om warmte af te voeren. Het lichaam stopt er vanzelf mee wanneer de lichaamstemperatuur weer op orde is. Door je op te winden over het zweten stijgt je lichaamstemperatuur weer. Iedereen zweet met dit weer, dus jij ook. Geniet ervan dat je kunt zweten!

Ook met een waaier zwaaien werkt averechts. Luchtverplaatsing door inspanning werkt kortstondig en neemt daarna toe. Accepteer de hitte, zweet lekker en ontspan.

Tip 3 |  Drink veel

Is je urine dondergeel? Dan drink je te weinig. Dat is ongeveer de stelregel. Uitdroging kan zelfs gevaarlijk zijn. Hoofdpijn, vermoeidheid, en dus een sterk verminderde focus. Drink dus veel, en juist met hitte nog meer! Koffie drinken stimuleert juist uitdroging. Water drinken werkt altijd.

Tip 4 | Verlaag je spanningsboog/ontfocus

Je bent met hitte minder productief. Ook hier geldt: Accepteer het. Noordelijke landen zijn productiever dan zuidelijke en hebben een beter economisch klimaat. De oorzaak is het klimaat. Neem vaker pauze, loop wat meer om drinken te halen, ventileer ruimtes, houd vergaderingen “nog” korter. Gebruik Pomodoro een paar keer per dag om je focus vast te houden. Pomodoro is een handige app die zorgt voor een betere focus.

Tip 5 | Houd rekening met je kleding

Strakke donkere shirts? Veel katoen? Dat zorgt voor meer zweten en minder snel drogen. Draag luchtige, loszittende kleding en wees vooral niet bang voor zweten. Iedereen zweet met dit weer. Sterker nog, het is heel goed om te zweten.

Tip 6 | Een powernap

De laatste tijd komt het fenomeen steeds meer naar voren. Een kort slaapje om je op te laden. En het werkt echt. Steeds meer organisaties kiezen voor powernap ruimtes en zeker met thuiswerken kan de powernap ideaal worden toegepast. Zorg ervoor dat de slaap nooit langer duurt dan 26 minuten. Daarna kom je in een diepere slaap en is het energie effect weg. Door hitte neemt de vermoeidheid toe, je lichaam moet harder werken om koel te blijven. Daarom is een powernap ideaal. Het voedt ook nog eens je persoonlijke assistent. Een onderdeel in ons brein dat prikkels doorlaat. Een goed uitgeruste persoonlijke assistent laat precies de juiste hoeveelheid prikkels door.

 

Hoe drukker je jezelf maakt om de hitte, hoe warmer het wordt. Verspilde energie. Het is warm en daar hebben we geen invloed op. Hoe je ermee omgaat wel. Nog mooier is om ervan te genieten. De zon geeft veel energie!

Een fijne zomer!!

 

Martin van Limbeek