Het Effectieve Werken
Advies op maat? Bel ons:
088 - 2580 100

Social media time management is hard nodig!

Social media time management op het werk. Is dat nu echt nodig? Ja, dat is echt nodig! Om meerdere redenen zelfs. Het is niet voor niets dat een deel van de bedrijven ervoor kiest social media te blokkeren op het bedrijfsnetwerk. Het gebruik van social media kost bedrijven behoorlijk wat geld op jaarbasis. We hebben het dan natuurlijk wel over het privégebruik van de sociale kanalen. Het Effectieve Werken legt je uit waarom social media time management écht nodig is op de werkvloer.

 

Werktijd wordt social media tijd

Steeds meer werkgevers merken dat de productiviteit van werknemers achteruit gaat de laatste jaren. Dit heeft voor een groot deel te maken met social media en het gebrek aan social media time management. Er worden namelijk geen regels opgesteld voor het privégebruik van de sociale kanalen, terwijl onderzoek uitwijst dat 9 op de 10 werknemers gebruik maakt van de sociale kanalen tijdens werktijd. WhatsApp en Facebook worden het meest gebruikt tijdens werktijd. De werktijd wordt hiermee ingekort met minstens 30 tot 60 minuten per dag! Het resultaat is dat iedereen met takenlijstjes zit die nooit af komen.

 

Gemiddeld drie kwartier per dag

Het grootste deel van de werknemers legt dus regelmatig even het werk neer om de sociale kanalen bij te houden. Zij versturen Facebook berichten en reacties tussen de taken door en beantwoorden contacten op WhatsApp. Maar liefst 44 procent van de Nederlandse werknemers maakt minstens eenmaal per uur privé gebruik van social media. Per uur gaat er minimaal 5 minuten verloren aan social media en dit komt dan al snel neer op drie kwartier per werkdag. Door deze 5 minuten hebben zij de rest van het uur geen optimale focus meer.

 

Minder productief zonder social media

Werkgevers kijken wat verbaasd wanneer er wordt geopperd dat het verlies aan productiviteit mede wordt veroorzaakt door privégebruik van social media. Er zijn immers ook nog aardig wat werknemers die wel de zelfdiscipline hebben om de sociale kanalen tijdens werktijd met rust te laten. Daarnaast zijn er ook werknemers die gewoonweg helemaal geen social media hebben. Deze werknemers zijn ook minder productief, en dus kan het niet aan de sociale kanalen liggen. Is dit wel zo? TNO heeft dit eens onderzocht en het blijkt dat bijna 1 op de 3 werknemers zich zo irriteert aan het (overmatig) gebruik van social media door collega’s, dat zij zelf ook minder productief worden. Zij raken namelijk de motivatie kwijt om goed te werken, omdat de werkgever – die niets aan het social media gebruik doet – het blijkbaar niet erg vindt dat het personeel met andere zaken bezig is.

 

Tijd voor social media time management!

Social media time management draait vooral om het stellen van regels en grenzen. Zoals eerder genoemd zijn er werkgevers die social media blokkeren op het bedrijfsnetwerk. Dit kan zinvol zijn, maar uiteindelijk heeft de werknemer social media ook zo te pakken op de eigen smartphone. Daarom moeten werkgevers echt kiezen voor social media time management. Stel duidelijke regels op over het privégebruik van sociale kanalen en zorg ervoor dat medewerkers zich hier ook aan houden. Zo kun je de productiviteit weer verhogen. Eerder gaven wij je ook al tips over het verhogen van productiviteit. Hierin gaven wij bijvoorbeeld aan dat je dat je alles wat niet bijdraagt aan de productiviteit kleiner moet maken. Social media staan hierbij met stipt op de eerste plaats! Zorg dus voor een beter social media time management binnen je bedrijf. Hieronder vind je enkele tips!

  

Tip:

Meer doen dan social media time management? Volg dan onze cursus time management

> Meer weten?

Meer time management tips?

Social media time management zal in veel bedrijven al de productiviteit verhogen, maar er zijn natuurlijk veel meer activiteiten te ondernemen op het gebied van time management. Een effectieve time management training kan je verder helpen. Wil je eerst meer weten over wat een goed time management voor jou en/of jouw bedrijf kan betekenen? Neem dan eens contact met ons op. Onze trainers helpen je graag verder. 

Andere lazen ook

De 60 beste time management tips

17-07-2017

We hebben de 60 beste time management tips voor je verzameld. Tips voor op kantoor, thuis, je studie en drukbezette ouders.

Lees meer

Wat productieve mensen gemeen hebben – 9 tips

13-03-2017

Productieve mensen hebben een doel, weten waar hun prioriteiten liggen en focussen zich op de belangrijkste taken. 9 tips hoe ook jij een stuk productiever kunt worden dan je denkt.

Lees meer

Weersta iedere verleiding met deze vijf technieken

30-01-2017

Het lijkt het wel of je opgeslorpt wordt door ad hoc vragen, nutteloze verzoeken en mails. Aan belangrijke dingen kom je niet toe. Pas als iedereen weg is. Maar ja, dan is de dag alweer bijna voorbij. Herkenbaar?

Lees meer