Het Effectieve Werken
Advies op maat? Bel ons:
088 - 2580 100
Het Effectieve Werken

3 Tips voor effectief samenwerken in een team

Effectief samenwerken in een team gaat niet vanzelf. Hier is veel inzet voor nodig van ieder teamlid. Een team werkt of een team werkt niet... Als bedrijf wil je er natuurlijk voor zorgen dat je team zo effectief mogelijk werkt voor de zaak. Om dit te bereiken is het belangrijk om het team op de juiste wijze samen te stellen. Er zijn namelijk meerdere basisfactoren die een rol spelen in het succes van het team. Wanneer het in de basis, dus bij het opbouwen van het team, al verkeerd gaat, dan wordt het erg lastig om het team effectief te laten zijn. Het Effectieve Werken geeft je inzicht in 3 belangrijke basisfactoren.

 

1. Effectief samenwerken vanuit het karakter

Effectief samenwerken binnen een team wordt voor een groot deel gerealiseerd vanuit het karakter. Er moet sprake zijn van een zogenaamd samenwerkingskarakter. Hiervoor is het belangrijk dat de teamleden karakters hebben die goed op elkaar aansluiten. Karakters die botsen zorgen vaak voor problemen binnen het team, waardoor een hoge productiviteit niet kan worden bereikt. De spreekwoordelijke hobbels in de weg, veroorzaakt door botsende karakters, zorgen voor het nodige oponthoud. Effectief samenwerken start bij een goede communicatie en dit start al bij een vriendelijk goedemorgen elke ochtend.

 

 

2. Effectief leiding geven

Een team is optimaal effectief wanneer dit team onder leiding staat van een leidinggevende die er is. Dit klinkt misschien vreemd. Om het duidelijker te maken: de leidinggevende moet aanwezig zijn in het team. Een team heeft vrijwel niets aan een leidinggevende die de hele dag met de neus achter een computerscherm zit of die de hele dag de deur uit is voor afspraken op locatie. Effectief samenwerken start namelijk met een ‘rots in de branding’, met iemand die de communicatie leidt, die de taken opheldert en optimaal benaderbaar is. Wanneer een team geen goede leiding krijgt en ook niet gewend is om zichzelf op de juiste wijze aan te sturen, dan veroorzaakt dit gemakkelijk uitstelgedrag. Daarnaast is ook een hoge productiviteit niet bereikbaar. Goed teamwork ontstaat vanuit de juiste motivaties en deze komen vanuit ieder teamlid én vanuit de leidinggevende.

 

3. Gelijkwaardigheid in het team

De derde factor die in de basis al goed georganiseerd moet zijn is gelijkheid. Iedereen binnen het team moet gelijkwaardig zijn. Dit betekent ook dat de leidinggevende niet met kop en schouders boven het team uit moet steken. Door ervoor te zorgen dat ieder teamlid even goed gewaardeerd wordt, zorg je ervoor dat de teamleden zich veilig voelen in hun werkomgeving. Zij zijn niet bang om fouten te maken, werken op een vriendelijk niveau met elkaar en durven ideeën uit te spreken. Een effectief team bestaat dus uit teamleden die elk goed bij kunnen dragen aan de effectiviteit en hiervoor ook op hetzelfde niveau worden gewaardeerd.

 

Wil jij beter effectief samenwerken?

Effectief samenwerken is een must binnen ieder team. Toch is het in de praktijk lang niet altijd eenvoudig om een optimale effectiviteit uit een team te halen. Wil jij beter effectief samenwerken, om meer effectiviteit uit je team te halen? Dan helpen wij je graag verder. Neem gerust eens contact met ons op voor meer informatie, advies of een vrijblijvende offerte.

Andere lazen ook

De 60 beste time management tips

17-07-2017

We hebben de 60 beste time management tips voor je verzameld. Tips voor op kantoor, thuis, je studie en drukbezette ouders.

Lees meer

Prioriteiten stellen kun je leren! [Update 2018]

4-04-2018

Prioriteiten stellen en realiseren gaat over je tijd goed benutten. Het lezen van deze blog is een waardevolle tijdsbesteding als de volgende opbrengsten jouw aanspreken.

Lees meer

6 tips om positief te denken [Update 2018]

18-04-2016

We zijn al gauw geneigd om negatief te denken. Negatieve gedachten brengen je niet verder, positief denken wel. In deze blog meer daarover en een paar tips.

Lees meer