Hoe goed of slecht is snoozen?

09 december 2022

Je kent het vast wel. De wekker gaat en je wilt nog even blijven liggen. Je laat de wekker snoozen en na een keer of vier ga je uit bed en begint de dag. Deze blog gaat in op dit fenomeen waarop ook wekkers zijn ingesteld. Doe er je voordeel mee.

Is snoozen slecht voor je?

Onderzoeken tonen aan dat snoozen in principe niet goed voor je is. “in principe” gebruik ik bewust omdat we heel veel van het brein niet of nog niet weten. Wel is onderzocht dat vele mensen meer last hebben van snoozen dan gemak. Dus ja, snoozen is slecht voor je en hieronder wordt uitgelegd waarom.

Waarom is snoozen slecht voor je?

Vaak dromen we aan het einde van onze slaap (de REM slaap) . Door middel van snoozen verstoor je het REM mechanisme waardoor je het laatste half uur van je slaap telkens in korte pozen slaapt. Met name in de REM slaap worden de emoties van de vorige dag verwerkt zodat je weer fit aan de volgende dag kunt beginnen. Het onderbreken van deze REM slaapt zorgt er dus voor dat je minder goed verwerkt.

Ons brein werkt in de nacht voor ongeveer 25% door en verwerkt alle informatie van de dag ervoor. Dus het staat nooit stil. Je brein rust geven is wel erg prettig en zorgt voor veel minder vermoeidheid overdag. Tijdens het in slaap vallen maakt ons lichaam het stofje serotonine aan. Dit stofje kalmeert het lichaam en geeft een prettig gevoel.

Het effect van snoozen is dan ook dat je overdag minder goed presteert en veel eerder vermoeid bent. Onderzoeken tonen aan dat mensen die snoozen significant vermoeider zijn dan mensen die in 1 keer uit hun bed springen.

Is snoozen verslavend?

Net als dopamine is ook serotonine verslavend. Het geeft een geluksgevoel en daar wil je steeds meer van. Wanneer je bijvoorbeeld je wekker een half uur eerder zet dan geeft het je een fijn gevoel wanneer je nog even kunt slapen. Door vaker te snoozen komt dat prettige gevoel telkens terug. Dus ervan afkicken kan best een lange weg zijn, die wel de moeite waard is.

Anti snooze tips

Heb je moeite met wakker worden? Kun je slecht uit je bed komen? En wil je wel graag het snoozen afleren? Lees dan eens mee met de volgende tips.

Tip 1 | Zet, wanneer het kan, geen wekker

Wanneer je door je eigen biologische ritme wakker wordt is dat het allerbeste. Dus geen wekker zetten en vanzelf wakker worden is heerlijk. Ga wel gelijk uit bed wanneer je wakker bent. Ons lichaam gedijt het beste bij natuurlijke, biologische, reacties dus dit werkt perfect.

Tip 2 | Hou zoveel mogelijk hetzelfde ritme aan

Wanneer je elke dag om ongeveer dezelfde tijd naar bed gaat en er op dezelfde tijd ook uit gaat, dan heb je uiteindelijk helemaal geen wekker meer nodig. Ons gedrag ontwikkelt zich in patronen en went aan nieuwe patronen, als je het maar lang genoeg volhoudt. Elke dag hetzelfde ritme geeft meer rust en daardoor minder vermoeidheid overdag. Ga maar eens na hoe vaak je zelf net voor de wekker wakker bent? Dat is ons biologische ritme.

Tip 3 | Maak je kamer niet te donker

Ook hier geldt weer, laat de natuur zijn werk doen. Wanneer er daglicht in je kamer komt ontwaak je natuurlijker dan wanneer een wekker je helpt.

Tip 4 | stop met snoozen

Hoe fijn het ook is, stop vanaf vandaag met snoozen en je merkt over een tijdje effect. Dat maakt het tegelijkertijd lastig om vol te houden. De eerste dagen of weken baal je er zelfs van dat je direct uit je bed moet. Het volhouden is de kunst, en je merkt na een maand al echt verschil.

Geniet daarnaast van het effect door bijvoorbeeld overdag eens te gaan bijhouden hoe fit je bent. Ben je scherp, heb je niet veel last van allerlei geluiden, gaap je niet de hele tijd en merk je aan het einde van de dag nog steeds energie? Denk dan eens aan het feit hoe prettig dit is.

Tip 5 | zet je mobiele telefoon een uur voor het slapen gaan uit

Het effect van je mobiele telefoon is niet erg goed voor je rust. Het type licht van je mobieltje en daarbij de dopamine die je aanmaakt maken dat je slechter slaapt, of zelfs helemaal niet goed in slaap komt. Laat je mobiel uit de slaapkamer en zet deze uit 1 uur voor het slapen gaan.

Tip 6 | Koop een anti-snooze wekker

Koop een wekker die geen snoozefunctie heeft. Tegenwoordig kun je zelfs wekkers kopen die pas ophouden met rammelen wanneer je naast je bed staat. Werkt erg prettig voor je brein.

Tip 7 | Gebruik een binaural sleep beat

Slaap je slecht en heb je het snoozen nog steeds nodig? Gebruik dan eens binaural beats. Dit zijn golven (hertzen) die je brein in een bepaalde mindset krijgen. De slaap beat zit op ongeveer 5 hertz. Deze golfbeweging zorgt ervoor dat je brein in een extreem diepe slaap komt. Je kunt bijvoorbeeld via spotify zoeken op binaural beats sleep en je krijgt een volledige afspeellijst. Daarnaast kun je speciale slaap koptelefoons krijgen. De combinatie werkt erg prettig en zorgt voor optimale slaap. Ook voor de binaural beats geldt dat je het eens kunt proberen. Voor sommigen werkt het heel erg goed en voor anderen werkt het juist helemaal niet. Trial and error!

De conclusie is in elk geval dat we het beste kunnen stoppen met snoozen, hoe fijn het soms ook lijkt. Voor de fijne 30 minuten in de ochtend moet je de rest van de dag inboeten aan fitheid.

Sommige mensen verlangen vaak terug naar de tijd dat we nog geen snooze wekkers hadden of mobiele telefoons. Wanneer je de huidige middelen op de juiste manier inzet dan gaan ze voor je werken, en wordt deze tijd veel prettiger dan bijvoorbeeld vroeger.

Voor nu lekker slapen, rustig wakker worden, maar wel direct uit bed!

 

Martin van Limbeek

Ondernemer en trainer

Martin is trots dat hij deel uitmaakt van Het Effectieve werken team.. Hij gelooft in inspiratie door echtheid. In geen enkel boek leer je hoe te inspireren, dat komt uit je hart en uit de diepe wens om anderen echt te helpen. Als trainer / ondernemer binnen Het effectieve werken ziet Martin de combinatie van inspiratie en een bewezen methodiek waardoor je in iedere training de deelnemer raakt om het morgen nog beter te doen, effectief te gaan doen.

Lees meer over Martin van Limbeek