Het Effectieve Werken
Advies op maat? Bel ons:
088 - 2580 100

5 time management tips voor kantoormedewerkers

Time management tips zijn natuurlijk altijd handig, maar nog beter is het als de time management tips zijn afgestemd op wat jij doet. Laten we eerlijk zijn; time management ziet er voor een bouwvakker heel anders uit dan voor een advocaat. De werkdag is immers compleet anders. Het Effectieve Werken geeft je 5 time management tips voor op kantoor.

 

Time management tips voor op kantoor

Kantoortips zijn altijd welkom. Het blijkt namelijk dat kantoorwerkers meer moeite hebben met het indelen van tijd dan mensen die op een (industriële) werkplaats actief zijn. Je kunt vrij makkelijk leren om beter met je tijd om te gaan. Zo hebben we je eerder al kennis laten maken met onze 7-weken-challenge. Nu geven wij je 5 makkelijk toe te passen time management tips speciaal voor op kantoor. Je kunt er direct mee starten!

 

1. Een goede takenlijst opstellen

Het is goed om met takenlijsten te werken, maar wat heb je aan een takenlijst die nooit af is? Dat is eerder frustrerend dan effectief. Pak je takenlijst er eens bij en maak er een kernlijst van. Hiermee bedoelen we dat je even alle ‘bijzaken’ opzij moet zetten en alleen een top 5 taken van de dag op je lijst moet zetten. Wat zijn de belangrijkste zaken die vandaag afgerond moeten worden? Plaats deze op je kernlijst en leg alle andere taken even opzij.

 

2. Bespreek je deadlines

Altijd tijd tekort hebben kan te maken hebben met prioriteiten die anderen bij jou neerleggen. Het gebeurt maar al te vaak dat er iemand je kantoor binnenloopt met een ‘spoedklus’. Leuk natuurlijk, maar zoiets schopt direct jouw hele time management in de war. Het is belangrijk om te bepalen hoeveel spoed de klus daadwerkelijk heeft, zodat je deze in kunt delen op je kernlijst. Zorg er altijd voor dat de deadline voor de ander acceptabel is en voor jou haalbaar is. Bespreek je deadlines altijd en zorg dat hier een afspraak over gemaakt wordt die voor beide partijen goed uitpakt. Lukt dit niet? Wijs de extra taak dan netjes af.

 

3. Je werkdag afsluiten

Iedereen wil lekker ontspannen naar huis aan het einde van de dag of relaxt het weekend in, maar hoe vaak lukt dit nu werkelijk? Als je vol stress van de werkdag naar huis gaat, dan blijft dit de hele avond in je hoofd spoken. Ditzelfde geldt voor het weekend. Op de juiste wijze je werkdag afsluiten helpt je om ontspannen aan je vrije tijd te beginnen. Hoe doe je dit? Eigenlijk heel eenvoudig. Je stelt aan het einde van je werkdag de takenlijst (of kernlijst) voor morgen op en je noteert de tijden bij de taken. Zo weet je hoe lang je met je taken bezig bent en welk ritme je aan moet houden om alles af te krijgen. Dit brengt rust waar je in je vrije tijd van kunt genieten.

 

4. Meer focus vinden

Soms is meer focus vinden alles wat je nodig hebt. Merk jij dat je snel afgeleid wordt door het tikken van je collega of door de telefoongesprekken die in dezelfde ruimte worden gevoerd? Dan kan het nuttig zijn om te ontsnappen aan je vaste werkplek en ergens anders te gaan werken. Je kunt hierbij denken aan een flexwerkplek, maar ook aan je eigen woning of zelfs een horecagelegenheid in de buurt. Andere geluiden om je heen kunnen al zorgen voor meer focus. Natuurlijk vind je bij ons ook diverse andere tips voor meer focus op het werk.

 

5. Leer grenzen stellen

Grenzen stellen is heel belangrijk. Waarom? Omdat mensen in je werkomgeving makkelijk misbruik van je maken als je geen duidelijke grenzen stelt. Op veel kantoren is wel iemand aanwezig die altijd de extra klusjes te doen krijgt en die altijd extra verantwoordelijkheden toegeschoven krijgt. Dit is ook altijd de persoon die geen grenzen stelt en altijd tijd tekort komt. Zie je het verband? Je moet altijd op de eerste plaats aan jezelf en je eigen time management denken. Je kunt positief nee leren zeggen zonder je schuldig te voelen. Je zult zien dat dit direct een hele verbetering veroorzaakt.

 

Wat kan een time management cursus voor je betekenen?

Kom jij altijd tijd tekort op het werk? Onze kantoortips helpen je om meer uit je dag te halen. Daarnaast bieden wij je natuurlijk ook diverse time management trainingen. We vertellen je graag persoonlijk wat je hiervan mag verwachten.

 

 

 

Tip:

Benieuwd naar nog meer tips? Volg dan onze cursus time management!

> Meer weten?

 Heb jij interesse in een time management cursus? Dan kun je je natuurlijk direct aanmelden. Wil je er toch eerst meer over weten? Dan kun je onze brochure gratis aanvragen.

Andere lazen ook

De 60 beste time management tips

17-07-2017

We hebben de 60 beste time management tips voor je verzameld. Tips voor op kantoor, thuis, je studie en drukbezette ouders.

Lees meer

Wat productieve mensen gemeen hebben – 9 tips

13-03-2017

Productieve mensen hebben een doel, weten waar hun prioriteiten liggen en focussen zich op de belangrijkste taken. 9 tips hoe ook jij een stuk productiever kunt worden dan je denkt.

Lees meer

Weersta iedere verleiding met deze vijf technieken

30-01-2017

Het lijkt het wel of je opgeslorpt wordt door ad hoc vragen, nutteloze verzoeken en mails. Aan belangrijke dingen kom je niet toe. Pas als iedereen weg is. Maar ja, dan is de dag alweer bijna voorbij. Herkenbaar?

Lees meer