Het Effectieve Werken
Advies op maat? Bel ons:
088 - 2580 100
Het Effectieve Werken

Brandjes blussen op je werk: 4 belangrijke oorzaken!

Brandjes blussen op het werk: voor sommigen bestaan de werkdagen voornamelijk uit het rennen van taak naar taak om het allemaal gedaan te krijgen. Steeds meer mensen hebben het gevoel dat zij zich alleen nog maar bezig houden met brandjes blussen op het werk. Dit is natuurlijk altijd de schuld van die werkgever die gewoonweg te veel werk op het bureau legt of van die collega die steeds weer te veel hulp van jou nodig heeft.. Toch? In de praktijk ligt dit wel even anders. Het Effectieve Werken geeft je inzicht in de 4 oorzaken van voortdurend brandjes blussen op het werk. Hieronder vind je direct een goede video over hoe je effectief stopt met het blussen van brandjes.

 

 

1. Je bent een ‘last minute werker’

Jij staat bekend om het feit dat je altijd tot het allerlaatste moment wacht met het starten aan een taak. Zonder goede reden pak je jouw taken pas op de laatste minuut op, waardoor het steeds weer voelt alsof je brandjes moet blussen op het werk. Je hebt last van uitstelgedrag, waardoor je steeds weer in de problemen komt omdat je eigenlijk nét te laat aan iets bent begonnen om het op tijd af te krijgen.

 

2. Je rent rond als een kip zonder kop

Het begint al in de morgen als je wekker gaat. Je laat jezelf uit bed rollen en gorgelt wat met mondwater omdat je geen tijd hebt om je tanden te poetsen. Over een kwartier moet je op je werk zijn en het is 10 minuten rijden. Je hebt geen tijd om voor het werk even een kop koffie te drinken met collega’s, want precies als jij voor de deur staat gaat de bel die je vertelt dat de werkdag is begonnen… En zo ren je de hele dag als een kip zonder kop achter de feiten aan. Dit is eigenlijk heel makkelijk op te lossen: je werkdag starten op de juiste manier!

 

3. Je hebt komkommers in je oren!

Natuurlijk, je bent aanwezig bij de wekelijkse meeting. Jouw lichaam zit daar, in die stoel, tussen jouw collega’s. Je hoofd is ergens anders, maar dat valt niet op. Niemand heeft daar last van, toch? Jawel, jij hebt daar last van. Jij staat bekend als die collega die altijd komkommers in de oren heeft, want alle essentiële informatie gaat aan jou voorbij. Je hoort zaken wel, maar je luistert niet en je slaat niets op. Gevolg? Je bent altijd te laat met het starten aan taken, omdat je hebt gemist wanneer de deadline is. Zo blijf je natuurlijk brandjes blussen op je werk!

 

4. Je werkdagen hebben te weinig uren

Hoe vaak hoor jij mensen zeggen dat ze ergens geen tijd voor hebben? Goede kans dat je dit dagelijks van iemand hoort. Er is geen tijd voor een kopje koffie, het is te druk om even een praatje te maken.. “Ik heb geen tijd” lijkt wel de uitspraak van de dag te zijn voor velen. Dit zijn ook de mensen die steeds weer brandjes blussen op het werk. In werkelijkheid hebben we helemaal geen tijd te kort, maar gebruiken we onze tijd gewoon niet verstandig. Alles komt neer op prioriteiten stellen en de manier waarop je dat aanpakt. Wie op de juiste manier prioriteiten stelt houdt vaak tijd over.

 

 

Plan eens een time management cursus in!

Heb jij een beetje genoeg van brandjes blussen op het werk? Dat kunnen wij ons voorstellen. Het is namelijk ontzettend stressvol! Een time management cursus kan je helpen om nooit meer te hoeven rennen en vliegen op je werk. Geen brandjes blussen op het werk, nooit meer! Schrijf je in of neem contact met ons op voor meer informatie.

Andere lazen ook

De 60 beste time management tips

17-07-2017

We hebben de 60 beste time management tips voor je verzameld. Tips voor op kantoor, thuis, je studie en drukbezette ouders.

Lees meer

Prioriteiten stellen in 2019!

4-04-2018

Prioriteiten stellen en realiseren gaat over je tijd goed benutten. Het lezen van deze blog is een waardevolle tijdsbesteding als de volgende opbrengsten jouw aanspreken.

Lees meer

Concentratieproblemen de baas - 15 praktische tips

18-03-2019

Last van concentratieproblemen? In deze blog lees je 15 nuttige tips voor een optimale concentratie als je werk daarom vraagt

Lees meer