Het Effectieve Werken
Advies op maat? Bel ons:
088 - 2580 100
Het Effectieve Werken

De hele dag lekker in de energie!

Wist jij dat de natuurlijke piek in je energieniveau al op je 30e ligt. Best vroeg, vind je niet? “Vanaf je 30e verjaardag daalt je productiviteit ieder jaar een beetje verder.  Als je niet ingrijpt tenminste!” zo zegt de amerikaanse sportpsycholoog Tony Schwartz. En dat terwijl je dan net lekker aan je carrière bent begonnen. Nog boordevol ambitie zit. En de organisatie waar je werkt, ieder jaar de eisen een beetje naar boven bij stelt.

Goed nieuws voor 30-plussers …
Gelukkig! De wetenschap biedt een oplossing in de vorm van energiemanagement. In gewone mensentaal is dat slim omgaan met je energie. De juiste dingen doen om je batterij tijdens je werk weer op te laden. Slim gebruik maken van je energiepieken om meer complexe taken ook echt gedaan te krijgen. Hoe fijn zou is het om iedere dag maximale energie te voelen? De hele dag door! Heerlijk toch? In de topsport weten ze allang hoe dat werkt!
Energiemanagement sluit naadloos aan bij de schema’s van topsporter. Daarin zie je vooral vaste gewoonten en herhaling. Topschaatser Jochem Uytdehaage is het eens met Schwartz "Een trainingsdag bestaat uit eten, trainingsarbeid, een klein beetje vrije tijd en niet te vergeten slapen” geeft Jochem aan. “Als het even kan op de minuut scherp gepland, om toe te werken naar de optimale prestatie. Iedere dag opnieuw”. 

De Ideale werkdag
Ook jij kunt profiteren van de nieuwste inzichten in energiemanagement. Eenvoudige tips, wetenschappelijk aangetoond, om lekker te werken. Om energie te hebben en te houden. En deze zo over de dag te verdelen, dat je met maximale concentratie en focus onze cursus time management kunt volgen J. Het verschil zit hem in kleine gemakkelijk toepasbare zaken. Lees hieronder jouw ideale werkdag volgens de inzichten van succesvolle topsporters en energie-goeroe’s.


Blok 0 – wake-up en ontbijt
De ideale energy-boost is snel na de wekker opstaan en direct een koude douche. Een koude douche??!!! Ja, je leest het goed. Ons lijf doet het daar goed op bewijst de wetenschap! Wat betreft ontbijt leren we van topsporters om langzame koolhydraten te eten zoals  in volkorenbrood, muesli en havermout. Hier ‘doe’ je het lekker lang op.


Blok 1 – tot een uurtje of 10
De meeste energie krijg je op dit deel van de dag door direct een paar kleine taken af te handelen. Je bent direct productief en dat geeft energie. Heerlijk om direct wat taken van je lijstje weg te kunnen strepen. Wil je echt een energieboost? Begin dan met je ‘kikker’. Dit is de meest vervelende klus op je to-do-list. Die klus die je al een paar dagen of langer met je mee sleept. Waarvoor je iedere dag opnieuw een ‘goede’ reden bedenkt om hem ‘morgen’ op te pakken.


Blok 2 – energiepiek 1 – van 10.00 tot 12.00 uur
Dit is je eerste energiepiek van de dag. Plan op deze momenten die ingewikkelde of zeer belangrijke klus. Neem je voor om 4 keer 25 minuten vol gas aan deze klus te werken en neem tussen deze blokken van 25 minuten 5 minuutjes pauze.


Blok 3 – lunchtime

Even lekker ontspannen na een ochtend lekker werken. Tijd voor sociaal contact met collega’s. Geen boterham achter je bureau. Maar echt even weg van je werkplek. Tijd voor een lichte lunch bij voorkeur in de combi met een salade en/of fruit. En verplicht nummer: tien minuutjes buitenlucht!


Blok 4 – tot een uurtje of 14.30

Een goed moment voor je email of een informeel overlegje. Lichte klusjes die niet al te veel energie vragen passen hier prima bij.


Blok 5 energiepiek 2 – van 14.30 tot 16.30 uur

Ja, hier is de tweede energiepiek van de dag! De after lunch-dip is voorbij. Opnieuw tijd om even flink te knallen. Plan in deze energiepiek die werkzaamheden die veel concentratie, denkwerk en/of creativiteit vragen. Ervaar de voortgang die je boekt. Experimenteer ook hier met je 25-5-minuten werk-rust-ritme.


Blok 6 – richting einde werkdag
Pak nog een paar klusjes op. En heel belangrijk …. bereid de dag van morgen voor. Hoe je dat doet? Het belangrijkst is dat je morgen direct in actie kunt komen. Zonder nadenken dus.
Dat kan door nu een tweetal besluiten te nemen.
 

Besluit 1 - Bepaal met welke lichte klussen je morgen direct na binnenkomst wilt starten. Als je echt durft, selecteer je ook je ‘kikker’, het meest vervelende klusje op je takenlijst.


Besluit 2 – Kies tenminste twee ‘pittige’ taken die je bewust wilt doen in je eerste en tweede energiepiek.


Oh ja, voor ik het vergeet ….


Het laatste blok  – Lekker slapen!

Om 22.30 - 00.00 uur. Naar bed. Zorg dat je minimaal zes uur slaapt, dat heeft je lijf nodig om fysiek uit te rusten. Pas na zes uur slaap herstellen onze hersenen. En dat hebben we nodig als ‘kenniswerkers in het informatie-tijdperk’.


Wil je je ervaringen met energiemanagement, time management of effectief werken delen? Zou ik leuk vinden. Mail me op arjan.bloemendaal@heteffectievewerken.nl

Ik reageer snel en energiek 

Andere lazen ook

De 60 beste time management tips

17-07-2017

We hebben de 60 beste time management tips voor je verzameld. Tips voor op kantoor, thuis, je studie en drukbezette ouders.

Lees meer

Prioriteiten stellen kun je leren! [Update 2018]

4-04-2018

Prioriteiten stellen en realiseren gaat over je tijd goed benutten. Het lezen van deze blog is een waardevolle tijdsbesteding als de volgende opbrengsten jouw aanspreken.

Lees meer

6 tips om positief te denken [Update 2018]

18-04-2016

We zijn al gauw geneigd om negatief te denken. Negatieve gedachten brengen je niet verder, positief denken wel. In deze blog meer daarover en een paar tips.

Lees meer