Burn-out, angst en depressie zijn besmettelijk. Goed om te weten in deze tijden!

14 november 2022

Uit een grootschalige en grondig Deense studie komt naar voren burn-out , angst en depressie besmettelijk blijkt. Mentale gezondheidsproblemen zou je zeggen zijn iets anders dan infectieziekten. En toch; Mensen die kampen met burn-out en depressies en die aan de slag gaan bij een andere organisatie ’besmetten’ collega’s bij deze nieuwe werkgever. De onderzoekers noemen deze vorm van besmetten, sociale besmetting. Opzienbarend nieuws.

Opzienbarend en tegelijkertijd ook wel een beetje logisch misschien.

Mijn gedachten gaan gelijk naar een Youtube filmpje dat ik ooit zag. In het filmpje begint een acteur in de trein zomaar uitbundig te lachen. Binnen de kortste keren lacht de hele coupe mee. Sociale besmetting!

Ook gaan mijn gedachten naar team waar ik het verleden mee samenwerkte. Binnen het team was een negatieve vibe en veel geklaag. Vroeg ik aan een teamlid: hoe gaat het? Dan volgt een stortvloed aan problemen en moeilijk, moeilijk, moeilijk. Aan het einde van de dag was ik vaak moe en blij als ik weer buiten stond. Je krijgt het idee dat er mensen bestaan, die direct na het opstaan een eierdopje azijn achter over slaan. En de rest van de dag lekker zurig zijn.

De wetenschappers van het Deense onderzoek bestuderen ongeveer 250.000 werknemers en 17.000 Deense bedrijven. Het onderzoek loopt over een tijdsbestek van twaalf jaar. De onderzoekers kijken naar klinische diagnoses van mentale stoornissen en stellen vast dat die in specifieke bedrijven vaker voorkomen - toxische organisaties! Medewerkers die het bedrijf verlaten en aan de slag gaan bij een andere organisatie, verspreiden onbewust in hun nieuwe werkomgeving die mentale “ellende”. Ook als ze daar zelf niet mee gekampt hebben.

Speciale aandacht is er voor managers en leidinggevenden die overstappen vanuit een toxische organisatie. Zij hebben veel invloed en zijn daardoor meer “besmettelijk”. Dit komt overeen met een conclusie van Patrick Lencioni. Lencioni geeft in zijn boek – 5 valkuilen van teameffectiviteit- aan dat er in team geen kwetsbaarheid kan zijn als de leidinggevende of manager die niet laat zien. Kwetsbaar vertrouwen is de absolute basis voor teamspirit en voorwaarde om tot teamprestaties te komen.

Burn-out is natuurlijk niet besmettelijk zoals een virus. Een mondkap is niet nodig. Maar het sociale gedrag dat bij angsten, depressie en burn-out hoort, is dat wel. Veel mensen veranderen van werk om te vluchten uit een toxische, negatieve omgeving. Ze nemen onbedoeld en onbewust een lage zelfwaarde mee en een gevoel van wantrouwen en onzekerheid. Ze zijn minder proactief en assertief. Ze geven minder snel hun mening en komen niet vaak met verbeter ideeën, oplossingen en positieve ingrediënten.

Zeker nu in tijden van gemiddeld grote onzekerheid, angst depressie is het goed om je bewust te zijn. En erover na te denken en je plan te trekken.

Wat kun jij doen om de kans op besmetting te minimaliseren? 10 tips!

1. Focus bewust op positief. Sta een paar keren per dag stil bij het mooie en goede. Dit kun je concreet doen door vragen te beantwoorden. Waar ben ik blij mee vandaag? Waar mag ik dankbaar voor zijn? Wat is goed gegaan? Waar ben ik trots op? Denken aan positief geeft goede energie.

2. Ga vooral met positieve fijne mensen om. Jij weet wel van wie jij een goed gevoel krijgt en energie. En probeer de positieve energie ook terug te geven.

3. Vermijd stress- situaties waar je kunt. En compenseer stress door rust, slaap en bewegen. Ga niet in je hoofd zitten maar maak bv een wandeling in de natuur met je partner of goede vriend. Lekker samen sporten kan natuurlijk ook. Als je maar uit je “hoofd” gaat.

4. Ook binnen je team – focus op positief. Veel overleggen gaan vaak over issues , uitdagingen en problemen. Stel voor om ook regelmatig met elkaar eens stil te staan bij het positieve.

5. Bij zaken die privé en ook op je werk nog niet zo lopen of gaan als jij dat wilt. Denk na en beantwoord vragen als: Hoe wil ik het graag? Hoe zie ik het graag? Wat is mijn wens hierin? Vanuit visie geef je gemakkelijker en eerder aan wat je graag wil dan vanuit problemen. Dan denk je snel: straks vinden ze me een zeikerd. En dat is dat ook zo.

6. Wees terughoudend met het volgen van nieuws in kranten en journaals. Slecht nieuws verkoopt beter dan goed nieuws. Alleen je maakt je sneller zorgen bij slecht nieuws waar je geen invloed op hebt en ontwikkelt hierdoor sneller angsten. Zeker als je er gevoelig voor bent.

7. Los problemen op en vraag hierbij om support. Slik zaken niet in en blijf niet te lang met problemen lopen. Dit kost je meer energie dan erop afgaan. Weet je niet precies hoe je de situatie aan moet pakken. Bedenk dan wie in jouw kennissenkring je om advies kan vragen.

8. Biedt support aan binnen je team. Dat geeft een boost en een voorbeeld aan je collega’s. Een andere helpen geeft voldoening.

9. Creëer overzicht over je werk en over je financiële situatie. Overzicht versterkt het gevoel van grip. En je kunt beter en sneller de juiste keuzes maken. Ook in moeilijke situaties. En dat geeft uiteindelijk een positief gevoel.

10. Bespreek het onderzoek van de Deense onderzoekers binnen je team of afdeling. Zo versterk je met elkaar bewustwording en is samen een stap voorwaarts maken gemakkelijker. Saamhorigheid is ook besmettelijk.

Fijne week en alle goeds voor jou en als ik iets voor je kan doen, laat maar weten.

 

Rob Pijlman

Ondernemer en trainer

Rob is een persoonlijkheid die op geheel eigen wijze anderen (en mij) spiegelt, confronteert, motiveert, inspireert en aanzet om jezelf echt te zien en positief te verbeteren. De wijze waarop Rob dat doet in zijn trainingen is vanuit zijn hart. Dat merk je, dat voel je en dat raakt je doordat zijn inzichten vaak treffend zijn. In trainingen zet hij jou in je kracht waardoor jij groeit in effectiviteit!

Lees meer over Rob Pijlman