Het Effectieve Werken
Advies op maat? Bel ons:
088 - 2580 100
Het Effectieve Werken

Communicatie verbeteren op de werkvloer: 4 tips!

De communicatie verbeteren op de werkvloer is eigenlijk voor ieder bedrijf belangrijk. Waarom? Omdat een optimale communicatie de sleutel tot succes is. Wanneer een goede communicatie tussen collega’s en leidinggevenden ontbreekt, dan gaan de zaken op den duur scheeflopen en dat kost zowel tijd als geld. Zonde, want er zijn voldoende manieren om de communicatie te verbeteren op de werkvloer. Het Effectieve Werken geeft je 4 slimme tips.

 

 

1. Wees duidelijk over communicatie

Stel de toon voor communicatie tussen medewerkers, teamleden, leidinggevenden en andere personen op de werkvloer. Wanneer is het acceptabel om de deur van een kantoor te sluiten? Hoe vaak moet het hele team samenkomen? Is het oké om na uren wachten contact op te nemen met iemand wanneer een mail niet wordt beantwoord? Kijk goed naar alle vormen van communicatie. Een effectieve mailcommunicatie is bijvoorbeeld even belangrijk als een effectieve gesproken communicatie.

 

2. Luister goed naar elkaar

Communicatie gaat net zo veel over luisteren als over spreken. Zorg ervoor dat je naar collega en leidinggevenden luistert en hun gedachten feitelijk in overweging neemt voordat je je eigen oplossingen en inbreng aanbiedt. Er ontstaan vaak verstoringen in de communicatie wanneer er slecht wordt geluisterd. Terwijl iemand praat is de ander al aan het denken wat het weerwoord zal gaan zijn. Hierdoor wordt er niet goed geluisterd en dit gaat ten koste van een goede communicatie.

 

3. De juiste communicatiemogelijkheden

We leven in een tijd waarin we heel veel mogelijkheden tot onze beschikking hebben om met anderen te communiceren. We kunnen face-to-face praten, via de telefoon, middels een chatgesprek of een video-call, via de mail of een app zoals slack. Zo zijn er nog tal van opties. Bekijk goed welke communicatiemiddelen er beschikbaar zijn en bepaal welke van deze middelen het meest effectief zijn voor interne communicatie. Een effectieve samenwerking start met de juiste communicatiemiddelen. Kies één of twee middelen, zodat het voor iedereen duidelijk, makkelijk en overzichtelijk blijft.

 

4. Een goede benaderbaarheid

Het is belangrijk dat iedereen op de werkvloer goed benaderbaar is. Het komt vaak voor dat leidinggevenden maar eens per week benaderbaar zijn, bijvoorbeeld tijdens een wekelijkse meeting. Het wisselen van informatie, het stellen van vragen of het bespreken van problemen kan dan maar eens per week worden gedaan. Dit kost niet alleen veel tijd, maar het zorgt er ook voor dat de zaken niet zo effectief verlopen tot dat specifieke moment. Door ervoor te zorgen dat iedereen altijd goed benaderbaar is kan dit worden voorkomen. Communicatie hoort plaats te kunnen vinden wanneer het nodig is.

 

Communicatie verbeteren om tijd over te houden

Je zal ervan staan te kijken hoeveel tijd er verloren gaat door een verkeerde manier van communiceren te hanteren op de werkvloer. De communicatie verbeteren op de werkvloer zorgt dan ook voor tijdwinst en dat levert weer geld op. Een time management cursus kan je helpen om tijd optimaal te benutten, ook als het om de communicatie gaat. Schrijf je in bij Het Effectieve Werken of neem contact op voor meer informatie. Wij vertellen je graag meer.

Andere lazen ook

De 60 beste time management tips

17-07-2017

We hebben de 60 beste time management tips voor je verzameld. Tips voor op kantoor, thuis, je studie en drukbezette ouders.

Lees meer

Prioriteiten stellen in 2019!

4-04-2018

Prioriteiten stellen en realiseren gaat over je tijd goed benutten. Het lezen van deze blog is een waardevolle tijdsbesteding als de volgende opbrengsten jouw aanspreken.

Lees meer

Concentratieproblemen de baas - 15 praktische tips

18-03-2019

Last van concentratieproblemen? In deze blog lees je 15 nuttige tips voor een optimale concentratie als je werk daarom vraagt

Lees meer