De concentratieboog

14 oktober 2021

Concentreren betekent letterlijk je aandacht ergens op richten. Hoe zit het eigenlijk met concentratie? Waarom kun je soms niet concentreren? Hoe zit het met je eigen concentratievermogen?
In deze blog wordt je meegenomen in wat nu eigenlijk concentratie is, en het bevat praktische tips om beter te concentreren.

Concentratie, het begrip

Concentreren betekent dat je goed je aandacht kunt richten op iets. Ook wel focus genoemd. Misschien herken je het wel, je bent een boek aan het lezen en ineens dwalen je gedachten af. Of je pleegt een telefoontje en opeens merk je dat je een groot deel van het gesprek gemist hebt.

Er zijn regelmatig concentratieproblemen bij volwassenen. Heb je wel eens het spelletje memory gespeeld met een kind van 7? De kans dat je dit verliest is aanzienlijk. Een kind kan zich in de basis veel beter concentreren dan een volwassene. Een kind heeft minder aan het hoofd (op uitzonderingen na) en het heeft 2 prachtige timemanagement tools: De ouders. De hele dag wordt voor het kind bepaald en ingevuld waardoor de gedachten vaak op 1 plek zijn. Dus verlies je met memory.

Grote hoeveelheden prikkels

Op dit moment krijgen we binnen 24 uren meer prikkels te verwerken dan 30 jaar geleden in een hele maand. Appjes, telefoontjes, verstoringen, social media, mails. De constante stroom aan prikkels en informatie maakt dat we steeds vaker “aan” staan. Dit gaat direct ten koste van je concentratievermogen.

Hoe lang kan een mens zich concentreren?

Gezonde mensen kunnen zich ongeveer 45 minuten concentreren (de concentratieboog). Na 45 minuten is het zaak om echt even 10 minuten pauze te houden. Dus blok je 4 uren in je agenda, hou dan rekening met je concentratieboog.

Een misverstand is, dat sommigen denken dat ze sowieso snel zijn afgeleid. Er zijn echt concentratie verhogende middelen en in de basis werkt elk brein op dezelfde manier. Hieronder de tips om echt aan je concentratie te werken.

Tip 1. | Besef dat je sneller kunt denken dan lezen

Ons brein kan 1250 woorden per minuut denken. We kunnen er 250 per minuut lezen. Dit gat van 1000 woorden heet verveling. Vandaar ook dat bij bijvoorbeeld het lezen van een boek de gedachten vaak afdwalen. Je brein verveelt zich. Neem eens een stressballetje in je handen, ga eens wandelen tijdens een saai telefoongesprek of trek een paperclip uit elkaar. Heel handig om je brein op deze manier een beetje af te leiden.

Tip 2 | Gebruik natuurlijke concentratieverhogende middelen

Nee, geen pillen en supplementen. Maar echt natuurlijke middelen. Je concentratie verhogen op natuurlijke wijze doe je door je brein te voeden. Net zoals je zelf eet en drinkt om energie te krijgen heeft ook ons brein voeding nodig. In ons brein zit een klepje dat open en dicht gaat en gevoelig is voor prikkels. We zijn sociale wezens dus dit is volslagen normaal. Wanneer dit klepje te ver open staat dan komen er teveel prikkels binnen. Dat betekent direct concentratie problemen. Sterker nog, sommigen kunnen zich dan niet concentreren. Voeding van je brein is echt noodzakelijk om je concentratie te verhogen en dit kan op 3 manieren.

  • Slapen. Slaap voldoende en wanneer je vermoeid bent, doe dan eens een powernap. De ideale powernap duurt ongeveer 26 minuten.
  • Wandelen. Wandel kort en zonder smartphone. Dit geeft je brein direct energie
  • Niks doen. Heb je wel eens 3 minuten niks gedaan? Probeer het eens en ervaar de rust en vooral het opladende vermogen.

Gebruik geen concentratieverhogende middelen maar werk op je eigen, natuurlijke manier aan je concentratievermogen.

Tip 3 | Maak focusblokken

Maak een focusblok van bijvoorbeeld 30 minuten. Vaak merken we dat mensen een te groot deel van de dag willen blokken en we zien dan ook vaak dat er allerlei werkzaamheden tussendoor komen. Wanneer je een blok maakt van 30 minuten dan ben je prima misbaar en is de tijdsspanne te overzien.

Tip 4 | Gebruik handige hulpmiddelen

Heb je wel eens een half uur gewerkt met een koptelefoon op? Je komt in een diepere concentratie en laat je minder snel afleiden. Overear koptelefoons met noise cancelling zijn het meest geschikt hiervoor. Ook kun je een stilte plek opzoeken, of kun je de stoel zo draaien dat je niet constant uit het raam kijkt. Zet daarnaast al je apparaten op uit of stil en zorg ervoor dat er geen notificaties en meldingen aanstaan.

Tip 5 | Werk soms thuis

In deze tijd hebben we, gedwongen, geleerd om thuis te werken. Maak hier handig gebruik van op gepaste momenten. Uiteraard werkt dit alleen bij een rustige thuisomgeving. Een goede balans tussen kantoor en thuiswerken is een mooie zoektocht binnen vele organisaties.

Tip 6 | Stel jezelf doelen

Wanneer je vertrekt met het doel voor ogen, stijgt direct je concentratie. Wat wil je afronden? Wanneer ben je tevreden? Wat wil je hebben afgerond in je geplande focusblok? Dan begin je niet met werken, maar met het doel voor ogen. Probeer het eens en je focus stijgt.

Tip 7 | knip je taken op

45 minuten concentreren is echt het maximale. En neem dan 10 minuten pauze. En nog beter is het om bijvoorbeeld elke 25 minuten even te pauzeren. Een handige app hiervoor is Pomodoro. Een soort digitale kookwekker. Wanneer je begint met het resultaat en je knipt je werkzaamheden op dan is het veel gemakkelijker om je concentratie vast te houden.

Voorbeeld: Stel je bent verantwoordelijk voor het voorbereiden van de vergadering. Dan kan je taak zijn: Vergadering succesvol voorbereid (vertrek vanuit het doel)

Wat ook kan is deze uitkomst verder opsplitsen (dit kan heel handig in bijvoorbeeld taken in Outlook maar ook Asana, todoist, Monday zijn prima tools)

Dus:

Vergadering succesvol voorbereid

  • Uitnodiging versturen
  • Punten verzamelen
  • Agenda mailen
  • Locatie regelen
  • Catering verzorgen

Op deze manier kun je stap voor stap, met het doel voor ogen, je taak afwerken. Dit versterkt je concentratie per deeltaak

Tip 8 | Zorg voor een leeg hoofd

Hoe meer je moet onthouden hoe onrustiger je bent en hoe slechter je concentratie. Zorg dus dat je vooral niet denkt aan alles wat je ook prima in systemen kunt opslaan.

  • Gebruik braintoss (een handige app om jezelf een mail te sturen) om je hoofd leeg te houden.
  • Schrijf alles altijd op. Geen losse eindjes in je hoofd
  • Vraag anderen om je een mail te sturen bij een vraag
  • Gebruik een goed systeem voor dagelijks overzicht. Niets in je hoofd, alles in een systeem
  • Hoe leger je hoofd, hoe beter je concentratie

Heel veel plezier, concentratie en succes bij de uitvoering.

Martin van Limbeek

Ondernemer en trainer

Martin is trots dat hij deel uitmaakt van Het Effectieve werken team.. Hij gelooft in inspiratie door echtheid. In geen enkel boek leer je hoe te inspireren, dat komt uit je hart en uit de diepe wens om anderen echt te helpen. Als trainer / ondernemer binnen Het effectieve werken ziet Martin de combinatie van inspiratie en een bewezen methodiek waardoor je in iedere training de deelnemer raakt om het morgen nog beter te doen, effectief te gaan doen.

Lees meer over Martin van Limbeek