Het Effectieve Werken
Advies op maat? Bel ons:
088 - 2580 100
Het Effectieve Werken

De 7 meest gemaakte fouten in time management

Er worden nog veel fouten in time management gemaakt. Steeds meer bedrijven en individuelen ontdekken de grote voordelen van een optimaal beheer van tijd, maar toch gaat niet iedereen op de meest effectieve manier om met time management. Het Effectieve Werken geeft je inzicht in de 7 meest gemaakte fouten in time management, zodat jij weet over welke obstakels je heen moet stappen.

 

1. Niet werken met takenlijsten

Takenlijsten zijn heel belangrijk. Wanneer je grip wilt houden op je taken én je tijd, dan is het echt nodig om te werken met takenlijsten. Het is namelijk zo dat takenlijstjes ervoor zorgen dat je effectief aan de slag gaat met het prioriteren van alle taken die op de lijst staan. Zo werk je de hele dag door optimaal effectief en productief.

 

2. Geen doelen stellen

Je hebt persoonlijke doelen nodig om vooruit te kunnen komen. Stilstand is achteruitgang. Dit wil je niet, zeker niet op het professionele vlak. Toch, als je niet weet waar je naartoe wilt, dan weet je ook niet welk pad je moet volgen om daar te komen. Stel dus persoonlijke doelen, zodat je weet waar je naartoe wilt werken. Dit verhoogt direct je productiviteit.

 

3. Geen prioriteiten stellen

Prioriteiten stellen is heel belangrijk. Ben je niet goed in prioriteiten stellen, dan is het risico groot dat een aardig deel van je tijd op gaat aan de verkeerde zaken. Je hebt zelf belangrijke taken te doen. Een collega komt binnen en vraagt je om hulp bij zijn of haar project. Je biedt deze hulp direct aan en uiteindelijk komen je eigen belangrijke taken niet af. Dit is natuurlijk slechts een voorbeeld. Prioriteiten stellen voorkomt dat je je (eerst) bezighoudt met de verkeerde zaken.

 

4. Afleidingen niet weerstaan

We hebben allemaal afleidingen. Het best is het natuurlijk om deze afleidingen zo veel mogelijk te verwijderen uit je werkomgeving, maar dit is niet altijd volledig mogelijk. Eén van de meest gemaakte fouten in time management is wel het onvermogen om afleidingen te weerstaan. Afleidingen zorgen voor tijdverspilling. Dat is iets dat je precies niet kunt gebruiken wanneer het gaat om time management.

 

5. Uitstelgedrag laten bestaan

Veel mensen hebben last van uitstelgedrag. Bij velen lijkt het zelfs een beetje in hun natuur te liggen. Wanneer je last hebt van uitstelgedrag, dan heb je twee mogelijkheden. Je laat uitstelgedrag bestaan óf je pakt het aan. We hoeven je waarschijnlijk niet te vertellen wat de betere keuze is. Het Effectieve Werken kan je helpen wanneer je klaar bent om voor eens en altijd af te rekenen met uitstelgedrag.

 

6. Onvermogen om nee te zeggen

We zijn allemaal wel eens in een situatie terecht gekomen waarin we instemden met iets waarvan we op dat moment eigenlijk al wisten dat dat niet de juiste keuze was. Waarom zeggen we dan toch ja? In veel gevallen heeft dit eenvoudigweg te maken met het onvermogen tot nee zeggen. Daar hebben veel mensen last van en het behoort dan ook tot de meest gemaakte fouten in time management. Wel hebben we goed nieuws voor je: nee zeggen kun je leren!

 

 

7. Multitasking

Ook multitasking behoort tot de meest gemaakte fouten in time management. Multitasking geeft ons het idee dat we heel veel doen, omdat we met meerdere dingen tegelijk bezig zijn. In werkelijkheid kost iedere taak ons daardoor juist meer tijd dan wanneer we ervoor zouden kiezen om het taak voor taak aan te pakken. Multitasking kost je dus vooral heel veel tijd en levert je nooit het gewenste resultaat op.

 

Volg een time management cursus

Komen enkele van deze veel gemaakte fouten in time management je bekend voor? Tijd om er iets aan te doen! Je kunt veel tijd besparen en wie wil er nu niet genieten van extra (vrije) tijd? Volg eens een time management cursus bij Het Effectieve Werken en je zult zien dat ook jij veel meer uit je tijd kunt halen. 

Andere lazen ook

De 60 beste time management tips

17-07-2017

We hebben de 60 beste time management tips voor je verzameld. Tips voor op kantoor, thuis, je studie en drukbezette ouders.

Lees meer

Prioriteiten stellen kun je leren! [Update 2018]

4-04-2018

Prioriteiten stellen en realiseren gaat over je tijd goed benutten. Het lezen van deze blog is een waardevolle tijdsbesteding als de volgende opbrengsten jouw aanspreken.

Lees meer

6 tips om positief te denken [Update 2018]

18-04-2016

We zijn al gauw geneigd om negatief te denken. Negatieve gedachten brengen je niet verder, positief denken wel. In deze blog meer daarover en een paar tips.

Lees meer