Het Effectieve Werken
Advies op maat? Bel ons:
088 - 2580 100
Het Effectieve Werken

De 7 grootste tijdrovers van kleine ondernemers

Kleine ondernemers hebben in de praktijk meer moeite met time management dan de grotere spelers. In de basis is dit niet heel vreemd. Het is zo dat de kleine ondernemers vaak meer taken zelf uitvoeren, terwijl de grotere ondernemers meer personeel hebben om taken aan uit te besteden. Kleine ondernemers hebben hierdoor ook vaak meer te maken met tijdrovers; zaken die onnodig veel tijd opslokken en ervoor zorgen dat er geen sprake is van een goed time management. Het Effectieve Werken geeft je inzicht in de 7 grootste tijdrovers van kleine ondernemers.

 

1. Taken uitvoeren die niet echt waarde toevoegen

Kleine ondernemers besteden vaak te veel tijd aan taken die niet behoren tot de core business. En dus niet echt waarde toevoegen voor de klant. Denk aan allerlei administratieve rompslomp. Deze taken kunnen beter worden uitbesteed. Aan een Virtual Assistant bijvoorbeeld. Google maar eens naar een goede bij jou in de buurt. Ad-hoc in te huren per uur of voor een vast aantal uren per week.

 

2. Onnodige onderbrekingen

Binnen kleine ondernemingen zijn er vaak meer onnodige onderbrekingen. Het komt hier bijvoorbeeld vaker voor dat medewerkers elkaar taken toeschuiven die niet tot de verantwoordelijkheden behoren. Dit ‘helpen’ van collega’s kost veel tijd.

 

3. Ongeplande meetings en vergaderingen

Ongeplande meetings en vergaderingen kosten niet alleen veel tijd, maar missen vaak ook een duidelijk doel. Hierdoor is de vergadering niet alleen tijdrovend. Deze levert je ook weinig tot niets op. Word je uitgenodigd voor een ongeplande meeting? Weiger dan vriendelijk.

 

4. Uitstelgedrag

Kleine ondernemers hebben sneller de neiging om bepaalde taken steeds opnieuw uit te stellen. Uiteindelijk zorgt uitstelgedrag ervoor dat je steeds weer tijd te kort komt. Hierdoor ervaar je ook meer stressgevoelens, waardoor je productiviteit lager wordt.

 

5. Wennen aan te veel werk

Je went aan het doen van te veel werk op een dag. Voor een tijdje is dit geen ramp, maar na verloop van tijd gaat het teveel aan werk je nóg meer tijd kosten en wordt tijd indelen steeds lastiger. Dit kan zorgen voor overspannenheid of, bij langere periode, een burn-out.

 

6. Social media

Social media nemen veel tijd in beslag, zeker wanneer je als ondernemer goed actief wilt blijven op de kanalen. Dit is in deze tijd eigenlijk wel nodig, maar als je alles in eigen beheer wilt houden is het goed om aandacht te besteden aan social media time management. Dit voorkomt dat je jezelf erin verliest. In onderstaande video krijg je nog wat tips die ervoor zorgen dat je niet te veel tijd aan social media besteedt.

 

 

7. Geen ‘nee’ kunnen zeggen

Het onvermogen om ‘nee’ te zeggen komt zeker niet alleen voor in kleine ondernemingen. In vrijwel iedere onderneming zijn medewerkers aanwezig die moeite hebben met ‘nee’ zeggen. Gelukkig kun je ‘nee’ zeggen leren. Een aanrader, want het bespaart je veel tijd!

  

Tip:

Heb je ook veel last van grote tijdrovers? Volg onze cursus time management.

> Meer weten?

Je time management verbeteren

Merk je dat je als kleine ondernemer moeite hebt met tijd indelen en dat je te veel kostbare tijd kwijtraakt aan taken die niet tot je core business behoren? Met een goede time management training kun je zorgen voor verbetering. Wil je hier eerst meer over weten? Vraag dan onze brochure gratis aan.

Andere lazen ook

De 60 beste time management tips

17-07-2017

We hebben de 60 beste time management tips voor je verzameld. Tips voor op kantoor, thuis, je studie en drukbezette ouders.

Lees meer

Prioriteiten stellen kun je leren! [Update 2018]

4-04-2018

Prioriteiten stellen en realiseren gaat over je tijd goed benutten. Het lezen van deze blog is een waardevolle tijdsbesteding als de volgende opbrengsten jouw aanspreken.

Lees meer

6 tips om positief te denken [Update 2018]

18-04-2016

We zijn al gauw geneigd om negatief te denken. Negatieve gedachten brengen je niet verder, positief denken wel. In deze blog meer daarover en een paar tips.

Lees meer