Hoe effectief zijn goede voornemens?

13 januari 2020

Elk jaar komen ze terug: De goede voornemens!

Eigenlijk een heel vreemd fenomeen. Alsof de wereld stopt op 31 december. Alsof 1 januari dé kans is op beterschap, een nieuw patroon, ander gedrag en goede voornemens. En dat alleen omdat ooit de jaartelling op deze manier tot stand is gekomen.

En elk jaar komt ook terug dat deze goede voornemens weer weinig kans van slagen hebben. Herkenbaar?

 

Waarom goede voornemens niet slagen

Het lijkt zo simpel. Een paar kilo afvallen, een half uur minder TV, iets meer tijd besteden aan je vrienden, minder social media en ga maar door. Waarom lukt het dan niet?

Onze gewoonten zitten in vaste patronen, en die zijn niet zomaar ontstaan. Ooit heb je besloten dat je ideale leven er zo uitziet (of is het je overkomen?). Uit vele onderzoeken blijkt dat het doorbreken van gedragspatronen een uitdaging is en ook blijft. Wanneer er geen echte noodzaak is om te veranderen, dan zal het dus niet gaan gebeuren.

Ook blijkt uit onderzoek (en uit nagenoeg alle literatuur over gedrag, invloed en leiderschap) dat beginnen zonder helder doel voor ogen verspilde energie is.

 

Heldere stappen die leiden tot succes

Stap 1. Stel je zelf de vraag: Waarom wil ik dit zo graag? Oftewel, wat levert het je op?

Stel je wil stoppen met roken. Wat is dan je winst wanneer je daadwerkelijk stopt? Er is al jaren een enorm ontmoedigingsbeleid ten aanzien van roken, en toch roken we gewoon door. Toch? Als het je niet direct persoonlijk raakt, zul je eigen gedrag niet veranderen. Mijn beide ouders zijn, helaas veel te jong, aan longkanker overleden, met als oorzaak roken. Ik rook niet! Wat is jou persoonlijke winst wanneer je stopt?

Stap 2. Welke offers ben ik bereid te brengen?

Wat heb ik ervoor over? Wat is het me waard? Je toetst als het ware je wens.

Stap 3. Wat is mijn gewenste uitkomst?

Zoals Stephan Covey ooit zei: “Begin met het doel voor ogen” Het klinkt simpel, en toch beginnen we vaak te snel. De eerste 3 stappen geven alleen nog maar de richting en het effect. Wat wil je met je goede voornemen bereiken? Wanneer ben je tevreden? En wanneer moet het resultaat behaald zijn?

Stel je wil 5 kg  afvallen! Wanneer wil je dat bereikt hebben? Wat ga je doen wanneer je het doel hebt gehaald? Ik wil over een half jaar in maat 38 kleding passen en de 10km kunnen lopen binnen het uur klinkt anders dan, ik wil 5 kilo afvallen toch?

Stap 4. Maak kleine tussendoelen

Je wens of doel kleiner maken spoort aan tot extra actie. Iets gehaald of afgerond hebben geeft meer energie dan iets moeten doen.

Stap 5. Geniet bewust van het resultaat

Even stilstaan bij je behaalde doel. Het resultaat vieren geeft energie en een boost om door te gaan

Stap 6. Zorg voor een nieuw patroon

Wanneer het doel behaald is, probeer dan te wennen aan je nieuwe leefpatroon. Stel het is je gelukt 5 kg af te vallen. Hoe zorg je er dan voor dat je op dat gewicht blijft. Belangrijkst is dat er dan een nieuw (eet) patroon moet gaan ontstaan waarbij je jezelf comfortabel voelt. De rest van je leven offers brengen is waarschijnlijk teveel gevraagd. Een nieuw patroon waarbij je af en toe een beetje op je voeding let en wat meer beweging kan zo maar eens bijdragen aan blijvend resultaat.

 

Iedereen een heel mooi en zinvol 2020!