Het Effectieve Werken
Advies op maat? Bel ons:
088 - 2580 100
Het Effectieve Werken

Multitasken in teams: zou je dat nu wel doen?

Multitasken in teams komt veel voor. Teamleden doen, zelfstandig of met elkaar, meerdere dingen tegelijk. Dit geeft het idee dat er meer gedaan wordt op een dag, maar in werkelijkheid is dit niet het geval. Multitasken in teams is dan ook een heel slecht idee, zoals multitasken voor bijna iedereen een slecht idee is. Maar waarom is het eigenlijk zo’n slecht idee? Het Effectieve Werken legt je graag wat feiten voor over multitasken in teams. Onderstaande video laat je in een heel eenvoudig experiment al zien dat multitasken meer tijd kost.

 

 

Multitasken in teams vermindert de productiviteit

Het menselijk brein kan op één moment slechts 5 tot maximaal 9 stukjes informatie opslaan. Dit is mogelijk, maar het wordt wel een ‘rommeltje’ in de hersenen. Hoe meer je tegelijk wilt doen, hoe rommeliger het wordt in de hersenen en dit kost tijd. Uiteindelijk neemt de productiviteit hierdoor flink af. Multitasken in teams kost gemiddeld 40 procent aan productiviteit.

 

Het IQ daalt mee..

De productiviteit binnen het team daalt dus met gemiddeld 40 procent, maar dit is niet het enige dat daalt. Het IQ van de teamleden daalt namelijk mee. Wanneer er sprake is van multitasken in teams, dan daalt het IQ van elk teamlid gemiddeld met 10 procent. Dit heeft natuurlijk ook een negatief effect op de teamprestaties.

 

Maar liefst 98 procent kan het gewoon niet

Het is natuurlijk heel vervelend om toe te geven dat je iets niet kunt. Toch is het in bepaalde gevallen heel normaal dat je iets niet kunt, gewoon omdat verreweg de meeste mensen op de aardbol het niet kunnen. Multisking is hier een goed voorbeeld van. Slechts 2 procent van alle mensen is daadwerkelijk in staat om effectief te multitasken. Zij hebben iets ‘extra’ in de hersenen, waardoor zij wél sneller zijn wanneer zij multitasken. Dit betekent dat maar liefst 98 procent van de mensen het gewoonweg niet kan. Wil je dus zo productief mogelijk zijn? Werk je takenlijst dan punt voor punt af.

 

Er is één uitzondering op de regel

Met het oog op ons vorige statement is de kans dus heel klein dat jij écht kunt multitasken. Dit geldt niet alleen voor jou, maar ook voor alle andere personen in je team. Dit maakt multitasken in teams dus best een slecht idee, maar voor iedereen geldt één uitzondering op de regel. We kunnen namelijk wél vrijwel allemaal twee dingen tegelijk doen als één van de twee muziek betreft. We kunnen muziek luisteren en iets anders tegelijk doen zonder snelheid of kwaliteit te verliezen. Hoe zit dit dan? Dit heeft vooral te maken met het feit dat er een speciaal deel van de hersenen is gereserveerd voor muziek.

 

Multitasken in teams zorgt voor extra onderbrekingen

Iedereen die werkt heeft in meer of mindere mate te maken met afleidingen. Denk aan collega’s die om hulp vragen, een klant die onverwachts belt of de werkgever die een onverwachte meeting organiseert. Het gebeurt.. Onderzoek laat zien dat mensen die met een pc werken gemiddeld eens per 10,5 minuten worden afgeleid. Bij multitasken in teams is deze tijd nog korter, omdat we a) niet geconcentreerd werken en b) veel meer energie verliezen aan multitasking. Afleidingen kunnen tot wel 2,5 uur wegnemen uit een werkdag. In Amerika kosten al deze afleidingen de economie jaarlijks maar liefst 650 miljard dollar!

 

Maak je team een stuk effectiever

Een team hoort natuurlijk optimale teamprestaties neer te zetten. Dit gaat niet wanneer er sprake is van multitasken in het team. Multitasken in teams kost meer dan je je realiseert, zeker met het oog op effectiviteit en productiviteit. Wij hebben een speciale training voor teams ontwikkeld, namelijk Effectiviteit voor Teams, waarmee ieder team effectiever wordt. Wil je meer weten? Neem gerust eens contact met ons op.

Andere lazen ook

De 60 beste time management tips

17-07-2017

We hebben de 60 beste time management tips voor je verzameld. Tips voor op kantoor, thuis, je studie en drukbezette ouders.

Lees meer

Prioriteiten stellen in 2019!

4-04-2018

Prioriteiten stellen en realiseren gaat over je tijd goed benutten. Het lezen van deze blog is een waardevolle tijdsbesteding als de volgende opbrengsten jouw aanspreken.

Lees meer

Concentratieproblemen de baas - 15 praktische tips

18-03-2019

Last van concentratieproblemen? In deze blog lees je 15 nuttige tips voor een optimale concentratie als je werk daarom vraagt

Lees meer