Het Effectieve Werken
Advies op maat? Bel ons:
088 - 2580 100

Werk sneller aan een opgeruimd bureau – 5 kantoortips!

Een opgeruimd bureau is niet voor iedereen weggelegd. Veel mensen hebben het ‘talent’ om binnen een half uurtje werken een chaos te creëren op het bureau, waardoor er direct een aanslag op het time management wordt gepleegd. Werken aan een rommelig bureau zorgt namelijk voor belemmeringen en hindernissen. Het is niet alleen zo dat je langer moet zoeken naar zaken die je nodig hebt. Het is ook zo dat je aan een rommelig bureau meer stress ervaart. Het Effectieve Werken heeft 5 kantoortips voor je verzameld om je werkplek netjes te houden.

 

 

Rommelig bureau – rommelige geest

Een rommelig bureau zorgt voor een rommelige geest. Je hebt deze uitspraak vast wel eens gehoord als jij altijd een chaos creëert op je werkplek. Het is zeker waar dat een rommelig bureau een rommelige geest veroorzaakt. Andersom werkt dit overigens ook zo. Als je geen rust in je hoofd hebt, dan ben je sneller geneigd om overal een rommel van te maken. Wij hebben 5 time management tips voor op het werk opgesteld, bedoeld om in de toekomst te werken aan een georganiseerd bureau.

 

1. Werk zo veel mogelijk papierloos

We leven in een tijd waarin we heel veel zaken digitaal af kunnen handelen. Steeds meer bedrijven maken de stap naar volledig papierloos functioneren. Nu is dit niet altijd mogelijk, maar het is zeker wel mogelijk om zo veel mogelijk papierloos te gaan werken. Zorg voor een effectieve communicatie per mail en digitaliseer je administratie. Minder papier staat gelijk aan minder rommel op je bureau.

 

2. Ruim je digitale rommel op

Deze kantoortip sluit een beetje aan op de vorige. Als je meer digitaal doet, dan ontstaat het risico dat je er een digitale rommel van maakt. Een schoon bureaublad betekent niet alleen een opgeruimd bureau om aan te zitten, maar ook een opgeruimd bureaublad op de computer waar je aan werkt. Digitale rommel is ook rommel. Daar wil je vanaf! Gebruik je een programma niet meer? Verwijder het direct. Ditzelfde geldt voor mailtjes. Als het is afgehandeld, neem er dan afstand van door de mail naar de digitale prullenbak te verplaatsen. Neem wekelijks een kwartier de tijd om je digitale rommel op te ruimen.

 

3. Wekelijks opruimmoment

Plan wekelijks een opruimmomentje in om je bureau weer helemaal te ontdoen van rommel. Je kunt tijd besparen door te werken aan een georganiseerde werkplek, dus is het de moeite waard om een kwartiertje per week in de agenda te reserveren voor het ‘ontrommelen’ van je bureau. Daarnaast kun je je werkdag goed afsluiten door de laatste 5 minuten van je werkdag de meest ‘aanwezige’ rommel op te ruimen.

 

4. Pauzeer in de kantine

Het gebeurt vaak dat mensen pauzeren aan het bureau. Dit is natuurlijk prima, maar de meeste mensen ‘vergeten’ vervolgens de pauzerommel te verwijderen van het bureau. Aan het einde van de dag staan er meerdere kopjes of bekers, er liggen verpakkingen van tussendoortjes en overal vind je kruimels. Niet de bedoeling! Pauzeer liever in de kantine of ruim je pauzerommel direct op. Werk je thuis? Dan is een productieve thuiswerkplek heel belangrijk. Ook hier geldt dat je je pauzerommel direct uit de weg moet ruimen.

 

5. Minimaliseer!

Heb je echt 15 pennen nodig in je pennenbakje? Is het echt nodig om een stuk of 5 notitieblokken te hebben of om 10 lege dossiermappen op je bureau te hebben liggen? Natuurlijk wil je dat je werkplek compleet is, maar velen maken de werkplek overcompleet. Nergens voor nodig! De kans is klein dat 2 pennen het tegelijk begeven, nietwaar? Je kunt best een voorraadje aanhouden, voor de zekerheid, maar doe dit niet op je bureau.

 

Volg eens een time management training

Is time management nog niet helemaal ‘jouw ding’? Dan is de kans groot dat je veel tijd kunt besparen door eens een time management cursus te volgen. Wij bieden meerdere time management trainingen aan waar je zeker iets aan hebt. Er is gegarandeerd ook een training beschikbaar die goed bij jou past. Meld je aan of vraag eens een gratis brochure aan om te ontdekken wat een time management training voor jou kan betekenen.

Andere lazen ook

De 60 beste time management tips

17-07-2017

We hebben de 60 beste time management tips voor je verzameld. Tips voor op kantoor, thuis, je studie en drukbezette ouders.

Lees meer

Wat productieve mensen gemeen hebben – 9 tips

13-03-2017

Productieve mensen hebben een doel, weten waar hun prioriteiten liggen en focussen zich op de belangrijkste taken. 9 tips hoe ook jij een stuk productiever kunt worden dan je denkt.

Lees meer

Weersta iedere verleiding met deze vijf technieken

30-01-2017

Het lijkt het wel of je opgeslorpt wordt door ad hoc vragen, nutteloze verzoeken en mails. Aan belangrijke dingen kom je niet toe. Pas als iedereen weg is. Maar ja, dan is de dag alweer bijna voorbij. Herkenbaar?

Lees meer