Oorzaken waarom je weinig energie hebt

22 februari 2022

Je bent snel moe, voelt je vaak futloos, slaapt slecht en hebt ook vaak overdag te weinig energie. Dan wordt het tijd om er iets aan te doen en deze blog kan je daar alvast bij helpen.

Oorzaken weinig energie

Het is goed om te beseffen dat we nog steeds heel weinig van de psyche weten. Het brein blijft soms onvoorspelbaar. Wat we wel weten is dat weinig energie en een moe gevoel vaak komt door slaapproblemen, en of door psychische klachten of lichamelijke. En het klinkt zo logisch, als je beter slaapt heb je meer energie bijvoorbeeld. De oorzaken van slaapproblemen kunnen ook weer zeer uiteenlopend zijn. Neem bijvoorbeeld stress, dit kan echt direct leiden tot slaapproblemen. Ook piekeren (onderdeel van stress), te veel zorgen of gewoon niet fit zijn kan direct bijdragen aan wel of niet goed slapen.

Wat kun je doen om meer energie te krijgen en minder moe te zijn?

Hieronder volgen praktische tips die direct kunnen bijdragen aan een hoger energie niveau.

Tip 1 | bewustwording is de eerste stap

Wanneer je er bewust van bent dat je bijvoorbeeld weinig energie hebt, snel moe bent, futloos bent of best veel slaapt en nog steeds weinig energie hebt is je daar echt bewust van zijn de eerste stap. Accepteren dat het zo is en er iets aan willen doen is de helft van het succes.

Tip 2 | Verminder je schermtijd

We kijken gemiddeld tussen de 12 en 17 uur op een beeldscherm. Meer dan de helft van je leven ervaar je dus door een scherm. Televisie kijken, op de Ipad, telefoon bekijken, de lap top en boeken lezen. Allemaal activiteiten waarbij je ogen op een beperkte afstand van een scherm zijn. Hierdoor mist je brein de dimensie van ruimte. Dit kan leiden tot verminderde slaap, hoofdpijn en een drukkend gevoel. Kijk eens wat vaker naar buiten. Een vogel in de lucht ziet er veel leuker uit dan eentje op je beeldscherm.

Tip 3 | beweeg wat meer

Het grootste cliché maar echt waar. Bewegen geeft energie aan je brein, helpt je aan een betere spijsvertering en geeft je lichaam meer energie. Hierdoor bouw je direct energie op. Voel je jezelf moe en futloos? Ga dan eens elke avond 20 minuten wandelen.

Tip 4 | Geen mobiele telefoon 2 uren voor het slapen gaan

Zet je telefoon een aantal uren voordat je gaat slapen uit. Koop een gewone wekker en leg je mobiele telefoon niet op je nachtkastje. Je ogen wennen op deze manier beter aan een ander ritme. Een ander voordeel is dat je niet direct in de ochtend op je mobiel kijkt en social media doorneemt. Dit heeft weer een positief effect op een teveel aan dopamine.

Tip 5 | Laad je brein bewust op

Je brein opladen kan op 3 verschillende manieren:

  • Een powernap. Een slaapje van ongeveer 20 minuten (niet te lang) en je voelt je brein bijna letterlijk opladen
  • Wandelen. Een korte wandeling, alleen, zonder mobiele telefoon
  • Niks doen. Doe eens een paar minuten helemaal niks. Heerlijk

 

Tip 6 | Zorg voor een goed dagritme

Hoe regelmatiger je ritme, hoe fijner voor je energie. Opstaan, koffie drinken (vooral niet teveel) ochtendritueel, werken, voldoende pauze, en tijd maken voor je privé activiteiten bijvoorbeeld. Leg bijvoorbeeld je belangrijke privé momenten vast in je agenda. Dan maak je ze belangrijk. Wanneer je dag te vol zit schuiven vaak als eerste je eigen initiatieven op, en juist die geven je energie.

Tip 7 | Houd je stress in de hand

Op dit moment zijn er in Nederland ongeveer 4 miljoen mensen met een potentiële burn-out. Een indrukwekkend hoog aantal. Kortstondige stress is niet erg, maar wanneer stress een langdurig karakter krijgt voel je elke dag je energie dalen. Stel prioriteiten, maak heldere doelen voor jezelf en vraag jezelf regelmatig af hoe je ideale week eruit ziet. Een paar simpele ingrediënten om stress te verminderen. Is het heel erg wanneer je een keer nee zegt? Is het heel erg wanneer dat rapport er iets minder goed uitziet? Is die spelfout in die mail echt zo erg? Relativeren is soms erg goed om te doen. Het helpt je van een deel van je stress af. In onze blog over perfectionisme gaan we op dit thema nog veel dieper in.

Tip 8 | Verminder je zorgen

Zorgen gaan in je hoofd zitten. Je wilt er het liefste niet aan denken, en toch komt het telkens terug. Dit kost veel energie. Stel daarom een Piekerkwartier in wanneer je echte zorgen hebt. Denk 15 minuten alleen maar aan je zorgen, en het zal verminderen voor de rest van de dag.

Tip 9 | Werk volgens de Effectief Werken methodiek

Wanneer je grip op je werk hebt en een helder overzicht dan levert dit direct energie op. Iets simpels als in de ochtend niet met je mail beginnen heeft al direct impact op je energie. Je begint dan namelijk met iets dat jij belangrijk vindt. Ook de methodiek kan je helpen met meer rust, grip en overzicht. Doe eens een minddump bijvoorbeeld (schrijf je hoofd leeg) en het werkt direct. In onze blog over de hele methodiek lees je meer over alle facetten.

Tip 10 | Denk positief

Positief denken is goed voor lichaam en geest. Uitgaan van iets positiefs is zo veel beter dan blijven hangen in iets negatiefs. Stel je bent veel te druk. Dan wil je dus graag meer tijd. Denken aan meer tijd, geeft al meer energie dan uitgaan van te druk zijn. Ook denken in de gewenste uitkomst kan heel goed helpen. Denk bijvoorbeeld niet aan boodschappen doen, maar aan lekker eten. Denk niet aan rommel opruimen, maar een opgeruimd huis. Heel simpel maar wel heel effectief.

Het belangrijkste is dat je het serieus neemt. Leg je telefoon wat vaker weg, pas eens wat gewoonten aan en ineens kan het zomaar zijn dat je energieniveau stijgt.

Met energieke groet,

Martin van Limbeek

Ondernemer en trainer

Martin is trots dat hij deel uitmaakt van Het Effectieve werken team.. Hij gelooft in inspiratie door echtheid. In geen enkel boek leer je hoe te inspireren, dat komt uit je hart en uit de diepe wens om anderen echt te helpen. Als trainer / ondernemer binnen Het effectieve werken ziet Martin de combinatie van inspiratie en een bewezen methodiek waardoor je in iedere training de deelnemer raakt om het morgen nog beter te doen, effectief te gaan doen.

Lees meer over Martin van Limbeek