Het Effectieve Werken
Advies op maat? Bel ons:
088 - 2580 100

Time management voor verschillende medewerkers

Wanneer je onderdeel uitmaakt van een groep collega’s, dan merk je dat je verschillende type collega’s hebt. Ieder type heeft eigen manieren als het gaat om time management en – heel eerlijk – de ene collega kan waarschijnlijk een stuk beter omgaan met time management dan de andere. Het Effectieve Werken vertelt je meer over de diverse soorten medewerkers en de manier waarop zij omgaan met time management.

 

1. De echte aanpakkers

Ten eerste zijn er de echte aanpakkers. Zij houden van snel doorwerken en zijn goed in tijd indelen. Dit komt voort uit de wil om zo veel mogelijk taken af te ronden in een zo kort mogelijke tijd. Veranderingen worden gemakkelijk opgepakt en gezien als een nieuwe uitdaging. De aanpakkers kunnen over het algemeen het best omgaan met time management, maar zij hebben wel moeite met personen die hun werkwijze in de war schoppen. In de meeste gevallen hebben zij dan ook geen moeite met nee zeggen.

 

2. De doorgewinterde perfectionisten

Je kent ze vast wel: de perfectionisten. Iedere taak krijgt bijzonder veel aandacht, enkel omdat er een dwang naar perfectie heerst. In de meeste gevallen zijn het de perfectionisten die het slechtste omgaan met time management. Dit heeft niets te maken met tijd indelen in de basis, maar vooral met de mogelijkheid om iets binnen de tijd af te ronden. Dit gaat vaak niet, omdat de taak dan niet perfect is. Deze soorten collega’s besteden meer tijd aan taken dan anderen en komen daardoor snel in de problemen als het om tijd gaat.

 

3. De enthousiaste inspirators

Onder de soorten medewerkers vinden we ook de inspirators. Van alle soorten collega’s zijn dit de mensen die je het meest kunnen inspireren. Zij kunnen snel, effectief en makkelijk schakelen, zijn goed in samenwerken om een beter resultaat te bereiken en zij maken het anderen graag naar de zin. Dit zorgt ook voor een slechter vermogen tot nee zeggen. Daarnaast maken zij mensen graag aan het lachen en dit gaat geregeld ten koste van time management. De nodige grappen en grollen pikken tijd weg uit de agenda. Van alle soorten collega’s laten zij over het algemeen het meest uitstelgedrag zien.

 

4. De vriendelijke vrienden

Deze groep collega’s heeft de grootste moeite met tijd indelen en het afronden van de eigen taken. Hier is een heel logische verklaring voor. Zij willen door iedereen aardig gevonden worden en om dit te bereiken zijn zij niet in staat om nee te zeggen. In de meeste gevallen lopen zij de benen uit het lijf voor collega’s, maar vergeten zij de nodige aandacht te besteden aan de eigen taken. Deze ‘vriendelijke vrienden’ worden vaak gezien als vertrouwenspersoon en zijn dan ook dé collega waar men naartoe gaat wanneer er problemen zijn of wanneer er onenigheid is tussen collega’s. Dit zorgt ervoor dat deze medewerkers de meeste stress ervaren.

 

Time management voor alle soorten medewerkers

Zoals je hierboven in de omschrijvingen kunt zien heeft iedere soort een eigen manier van omgaan met time management. Voor alle soorten collega’s geldt dat er aanpassingen gemaakt moeten worden om tijd optimaal in te delen en goed om te gaan met time management. Goed nieuws, want iedereen kan leren als het om time management gaat. In onderstaande video vertellen we je meer over onze time management cursus.

 

 

 

Tip:

Time management voor iedere soort medewerker? Volg onze cursus time management!

> Meer weten?

 Wil jij er ook mee aan de slag?

Voor alle soorten medewerkers biedt time management voordelen. Een goede time management training zorgt ervoor dat je het optimale uit je werkdag haalt én dat je alles gedaan krijgt wat je wilde doen. Wil je er direct mee aan de slag? Dan kun je je meteen inschrijven. Wil je eerst meer informatie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Andere lazen ook

De 60 beste time management tips

17-07-2017

We hebben de 60 beste time management tips voor je verzameld. Tips voor op kantoor, thuis, je studie en drukbezette ouders.

Lees meer

Wat productieve mensen gemeen hebben – 9 tips

13-03-2017

Productieve mensen hebben een doel, weten waar hun prioriteiten liggen en focussen zich op de belangrijkste taken. 9 tips hoe ook jij een stuk productiever kunt worden dan je denkt.

Lees meer

Weersta iedere verleiding met deze vijf technieken

30-01-2017

Het lijkt het wel of je opgeslorpt wordt door ad hoc vragen, nutteloze verzoeken en mails. Aan belangrijke dingen kom je niet toe. Pas als iedereen weg is. Maar ja, dan is de dag alweer bijna voorbij. Herkenbaar?

Lees meer