Het Effectieve Werken
Advies op maat? Bel ons:
088 - 2580 100
Het Effectieve Werken

5 management tips voor entrepreneurs

Time management tips voor entrepreneurs zijn ideaal voor al die ondernemende ondernemers die elke dag weer tijd te kort lijken te komen. De entrepreneurs lijken altijd te moeten rennen om alles gedaan te krijgen en velen van hen zouden willen dat een dag meer dan 24 uren zou bevatten. Helaas, we moeten het allemaal doen met ‘slechts’ 24 uren in een etmaal. Gelukkig is dit ook goed mogelijk, als je de tijd maar goed indeelt en bewust met je taken omgaat. Het Effectieve Werken heeft 5 slimme time management tips voor entrepreneurs.

 

1. Plak een prijskaartje op je tijd

Als entrepreneur moet je heel verstandig omgaan met je tijd om ervoor te zorgen dat je voldoende tijd hebt en niet te maken krijgt met een overdosis aan stress. Je kunt effectief werken door een prijskaartje aan je tijd te hangen. Dit bedoelen we natuurlijk figuurlijk. Tijd is geld, maar over hoeveel geld praten we dan? Denk eens na hoeveel jouw tijd waard is. Laten we zeggen dat een uur van jouw tijd 200 euro kost. Je doet een uur over het schrijven van een nieuwsbrief die je misschien 50 euro op zal leveren. Zie je het punt? Je kunt werk uitbesteden dat jouw tijd niet waard is, letterlijk. Als entrepreneur moet je je alleen bezig houden met taken die je meer opleveren dan dat ze je kosten.

 

2. Werk bewuster

Het is belangrijk om je goed bewust te zijn van hoe je je tijd besteedt als je aan het werk bent. Als je je goed bewust bent van hoe je je tijd besteedt, dan is het ook makkelijker om de taken te identificeren en je te concentreren op uitsluitend de taken die je financieel of persoonlijk voordeel bieden. Veel entrepreneurs besteden bijvoorbeeld veel te veel tijd aan social media, ongemerkt, waardoor zij tijd te kort komen voor belangrijkere taken. Kijk eens bewust naar hoeveel tijd je met social media bezig bent. Vaak is dit meer tijd dan je van tevoren had verwacht. De tijd die je aan de sociale kanalen besteedt kan vaak een heel stuk omlaag. Je ervaart direct minder stress en je hebt meer tijd voor echt belangrijke zaken.

 

3. Verdeel taken op basis van prioriteit

Vaak worden taken uitgevoerd zonder dat er eerst wordt nagedacht over de relevantie van de taak. Entrepreneurs vragen zich zelden af in hoeverre een taak nu echt prioriteit heeft. Hierdoor kom je gemakkelijk met je time management in de knoei. Kijk eens kritisch naar je taken en bedenk je welke taken je vandaag echt moet doen, welke taken je (indien nodig) ook morgen kunt doen, welke taken je beter kunt delegeren en welke taken ervoor zorgen dat jij je doelstellingen bereikt. Verdeel je taken bewust en je kunt je tijd indelen op basis van prioriteiten. Je kunt natuurlijk ook van de prioriteitenmatrix gebruik maken.

 

4. Leer nee zeggen

Eén van de belangrijkste time management tips, ook voor entrepreneurs, is: leer nee zeggen! We zeggen te vaak ja tegen anderen, terwijl we eigenlijk nee tegen onszelf zeggen. Dit kost dagelijks zo veel tijd dat je gemakkelijk in de problemen komt. Iedereen kan leren nee zeggen en wie het nog niet kan zou dit zeker aan moeten leren. Het maakt je productiever en je ervaart minder stress.

 

5. Leer van anderen

Je hoeft niet alles alleen te doen als entrepreneur. Op het vlak van time management kun je vaak veel tijd besparen, maar in de meeste gevallen heb je wat hulp nodig om het ook daadwerkelijk te doen. Je kunt bijvoorbeeld tijd besparen met apps die ervoor zorgen dat je productiever en meer gefocust bent. Leren van anderen is ook een uitstekende optie. Sommigen hebben een uitstekend gevoel voor time management, voor tijd indelen en prioriteiten stellen. De jonge ondernemer uit onderstaande video is zeker een inspiratiebron.

 

 

Tip:

Meer leren over time management? Volg dan onze cursus time management!

> Meer weten?

Meer time management tips nodig?

Er zijn nog veel meer interessante time management tips voor entrepreneurs (en voor alle anderen die moeite hebben met tijdbeheer). Schrijf je eens in voor een time management cursus bij Het Effectieve Werken om alles te leren over het bewust omgaan met – en indelen van – je kostbare tijd op het werk. Time management biedt je veel voordelen, maar dan moet je er wel effectief mee aan de slag gaan. Neem gerust eens contact met ons op als je nog vragen hebt.

 

 

Andere lazen ook

De 60 beste time management tips

17-07-2017

We hebben de 60 beste time management tips voor je verzameld. Tips voor op kantoor, thuis, je studie en drukbezette ouders.

Lees meer

Prioriteiten stellen in 2019!

4-04-2018

Prioriteiten stellen en realiseren gaat over je tijd goed benutten. Het lezen van deze blog is een waardevolle tijdsbesteding als de volgende opbrengsten jouw aanspreken.

Lees meer

Concentratieproblemen de baas - 15 praktische tips

18-03-2019

Last van concentratieproblemen? In deze blog lees je 15 nuttige tips voor een optimale concentratie als je werk daarom vraagt

Lees meer