Voorkom een burn-out! 8 praktische tips

22 september 2021

Hoe kun je een burn-out voorkomen? Daarover gaat deze blog. Je vindt tips om een burn-out te voorkomen en verder lees je wat je kunt doen bij een beginnende burn-out.

Om een dreigende burn-out te voorkomen is het handig om eerst vast te stellen wat een burn-out eigenlijk is, inclusief een aantal wetenswaardigheden.

De burn-out (definitie, symptomen en oorzaken)

Een burn-out is een eindstadium van langdurige stress en spanning. En nu? Weten we nog niet veel. Het betekent dat het lichaam zoveel inspanning heeft geleverd gedurende een periode van enorme hoogspanning dat de rek er simpelweg uit is. Het lichaam protesteert al langere tijd en houdt er nu mee op. De symptomen:

Chronische vermoeidheid, prikkelbaar, overal tegenop zien, verminderde weerstand, overal tegenop zien en soms zelfs totale uitval. Dus alleen nog maar rusten, liggen en uitgeput zijn.

1,3 miljoen mensen heeft jaarlijks te maken met burn-out achtige klachten of een volledige burn-out. 4 miljoen mensen zitten op de grens en zitten er tegenaan. Indrukwekkende cijfers.

Door de jaren heen zien we een enorme toename in burn-out gevallen. Dit komt deels door de veranderde maatschappij en deels ook doordat tegenwoordig meer wordt gemeten dan vroeger. We weten nu simpelweg meer.

Alhoewel de psychologie nog altijd in de kinderschoenen staat zijn er wel wat oorzaken aan te wijzen.

  • Toename van werkdruk. In vergelijking met de jaren 80 produceren we nu, grotendeels digitaal, meer dan 300 keer zoveel papier. Mailtjes, teksten, printjes, werksystemen, controle. Allemaal vormen van papiergebruik. Bij digitaal werken kost een extra bestand geen geld. Hoe anders in de tijd van de typemachine.

  • Ten opzichte van 30 jaar geleden krijgen we nu per 24 uren meer informatie te verstouwen. Appjes, mailtjes, social media, telefoontjes. We staan altijd aan, en niet reageren op een app lijkt een doodzonde.

  • Het aanmaken van teveel dopamine. Deze geluksstof kan ook teveel worden wanneer je telkens apps en mails beantwoord en vooral ook nieuwsgierig bent ernaar. Gemiddeld kijken we bijvoorbeeld meer dan 200 keer per dag op onze smartphone. Dit wekt een teveel van dopamine in de hand. Een teveel aan aandacht en teveel aan opwekken van nieuwsgierigheid maakt dat je steeds meer je eigen regie verliest.

  • We kijken de hele dag naar de ideale wereld. Op facebook is iedereen geniaal en gelukkig. Maar in het echt dan? Er wordt veel vergeleken en constant kijken naar wat je niet hebt maakt dat een toename van stress op de loer ligt.

  • De opkomst van de vele gelukscoaches en goeroes. Het telkens zoeken en verlangen naar positieve ervaringen is een negatieve ervaring op zich. Het accepteren van een negatieve ervaring is juist positief. Jij wilt toch gelukkig zijn? Jij wilt toch alles uit je leven halen? Jij wilt je toch ontwikkelen? Jij wilt toch niet stilstaan? Jij wilt toch scoren? Jij wilt toch talentvol zijn? Jij wilt er toch toe doen? Nou, misschien is er minder of niet naar zoeken soms veel beter. En het ligt hier niet aan de coaches. Zij springen hooguit in een gat in de markt. Het begon bij de behoefte.

  • De economie moet altijd groeien. Stilstand is achteruitgang. Meer doen met minder mensen. Verhogen van je inzet. Het draagt bij aan een verhoogd niveau van spanning.

  • De technologische vooruitgang. Ons brein is door de evolutie ongeveer 3% veranderd. De afgelopen 10 jaren is de technologische vooruitgang niet meer bij te houden. Iets nieuws vandaag is over 2 maanden achterhaald. Dit heeft impact op ons leven en op ons werk. Plaats en tijdongebonden werken, thuiswerk, flexibele werkplekken, virtueel vergaderen. Allemaal veranderingen. En of ze goed of fout zijn doet er niet toe. Het is een verandering, en dat geeft spanning en stress.

  • Gedragskenmerken. Mensen met perfectionisme raken sneller in een burn-out situatie dan sommige anderen. Het telkens streven naar het perfecte en niet snel tevreden zijn geeft extra stress.

Tips voor het voorkomen van een burn-out

Mooi, we hebben de definitie, de symptomen en de oorzaken. Dus weten we steeds beter wat we kunnen doen om bijvoorbeeld een beginnende burn-out te voorkomen, of een dreigende burn-out af te wentelen. Hierbij dus wat praktische tips hoe een burn-out te voorkomen en wat tips tegen een burn-out. Zodra je echt een burn-out hebt, dan volgt vaak een medisch traject. Voorkomen is dus veel beter dan genezen.
Per oorzaak volgt hieronder een praktische tip.

Tip 1 | Zorg voor heldere doelen op je werk

Toename van werkdruk en de waan van de dag laten regeren zijn directe oorzaken van stress. Wanneer je heel goed, vooraf, weet wat er van je verwacht wordt, dan weet je veel beter wat je wel en niet hoeft te doen. Taken krijgen dan een volgorde van belangrijkheid en de verwachting dat je alles moet wegwerken is dan veel beter onder controle.

Tip 2 | Sta eens uit

Moet je altijd alles meekrijgen? Moet je alles altijd direct zien en horen? Breng eens een uur per dag door zonder smartphone en laptop. Gewoon even niets, en zet dit eens in je dagschema. Je komt er steeds meer achter dat je in een uur tijd niet heel veel mist.

Tip 3 | Zet je notificaties en meldingen uit

Zorg ervoor dat je de mailnotificaties uit zet en ook je meldingen op je telefoon. Laat je niet verleiden door telkens te kijken en voorkom dat anderen je dag bepalen.

Tip 4 | Er bestaat geen ideaal

Bekijk eens wat je zelf post op bijvoorbeeld facebook. En klopt dit met je eigen realiteit? Bedenk telkens dat velen met jou dezelfde uitdagingen hebben.

Tip 5 | geniet eens van het hier en nu

Je kunt je intern of extern focussen. Hoe meer je in staat bent om intern te focussen hoe sterker je wordt. Geniet van een compliment, maar niet te lang. Accepteer een opmerking, maar niet te lang. Leef je leven en geniet minimaal 1 keer per dag bewust. En wat anderen vinden? Ze zullen altijd iets blijven vinden toch? Dus ook allerlei complimenten die je krijgt zijn net zo gevaarlijk dan de negatieve uitlatingen. Laat het niet te veel binnen.

Tip 6 | zet alles in volgorde van belangrijkheid

We willen telkens meer en sneller. Wanneer je 4 tot 5 keer per dag al je werkzaamheden in volgorde van belangrijkheid zet en je werkt ze op die manier af, dan voel je direct minder spanning en stress. Ons brein kan geen 2 dingen tegelijk en we kunnen niet ordenen in ons hoofd. Wanneer je dus altijd een prioriteit aanbrengt voel je rust. Ook geeft dit overzicht. En overzicht hebben is de basis voor controle en grip. Met overzicht voorkom je direct stress!

Tip 7 | Accepteer dat je niet alles kunt bijhouden

Een nieuwe app, een snelle automatisering oplossing, nieuwe social media kanalen. Je hoeft niet alles te weten en bij te houden. Geniet van de technologische vooruitgang die je helpt en laat de rest vooral liggen. Steeds meer willen we alles weten. In onze training timemanagement willen mensen vaak alles leren van bijvoorbeeld outlook. Leer alleen die zaken die je helpen. De rest vergeet je snel weer.

Tip 8 | Bedwing perfectionisme

Hierover is al een uitgebreide blog geschreven door ons. Bepaal vooral vooraf wanneer je tevreden bent en niet wanneer je ergens al aan begonnen bent. Dat helpt enorm. En onze blog lezen ook!

Een burn-out klinkt als een welvaartsziekte, en is het eigenlijk ook wel. Alles moet sneller, beter en perfecter. En soms is het goed niet altijd op zoek te zijn.

Geniet van je dag!

Martin van Limbeek

Ondernemer en trainer

Martin is trots dat hij deel uitmaakt van Het Effectieve werken team.. Hij gelooft in inspiratie door echtheid. In geen enkel boek leer je hoe te inspireren, dat komt uit je hart en uit de diepe wens om anderen echt te helpen. Als trainer / ondernemer binnen Het effectieve werken ziet Martin de combinatie van inspiratie en een bewezen methodiek waardoor je in iedere training de deelnemer raakt om het morgen nog beter te doen, effectief te gaan doen.

Lees meer over Martin van Limbeek