Het Effectieve Werken
Advies op maat? Bel ons:
088 - 2580 100
Het Effectieve Werken

Je concentratie verbeteren op het werk? 7 tips!

Je concentratie verbeteren is niet eenvoudig, zeker niet als je veel aan je hoofd hebt op het werk. Toch heb je de nodige focus nodig om alle taken succesvol en binnen de gewenste tijd uit te voeren. Het Effectieve Werken geeft je 7 slimme concentratie tips voor meer focus op het werk.

 

1. Start met belangrijke taken

Iedere werkdag bestaat uit het uitvoeren van belangrijke en minder belangrijke taken. Door deze slim in te delen kun je goed gebruik maken van je concentratie. Je hebt namelijk meer focus aan het begin van de dag dan aan het einde van de dag. Start daarom met de echt belangrijke taken, zodat je deze uitvoert met een optimaal concentratievermogen. Vaak kun je later op de dag wel wat concentratie missen voor het uitvoeren van kleinere en minder belangrijke taken.

 

2. Verwijder afleidingen

Veel mensen hebben moeite met het vasthouden van de concentratie. Herken je dat? Zo ja, let eens bewust op waardoor jouw focus onderbroken wordt. Hierdoor krijg je scherp wat jouw persoonlijke afleidingen zijn en hoe je deze afleidingen kunt elimineren. Denk aan je mailbox, social media of wellicht je smartphone. Word afleidingen de baas en vind meer focus!

 

3. Laat stress los

Stress staat een goed concentratievermogen in de weg. Je kunt niet altijd om stressgevoelens heen, zeker niet op het werk. Toch is het wel nodig om stress los te laten, zodat je de concentratie kunt verhogen en beter in staat bent om meer focus te krijgen voor je taken. Hieronder vind je een video om snel en effectief stress los te laten.

 

 

4. Ruim je werkplek op!

Hoe ziet jouw werkplek eruit? Weet je dat het veel moeilijker is om je te concentreren met rommel om je heen dan wanneer je in een goed opgeruimde ruimte werkt? Goede reden om je werkplek op te ruimen! Overweeg eens een experiment en ruim een week lang aan het einde van elke dag je werkplek op, zodat je aan het begin van de volgende werkdag schoon kunt beginnen, letterlijk. Dit helpt zeker om je concentratievermogen te verhogen.

 

5. Stel een takenlijst op

Concentreren werkt beter als je precies weet wat je te doen staat en hoeveel tijd daarvoor staat. Doe niet alles uit je hoofd, maar schrijf op wat je moet doen en volgens welke planning je dit moet doen. Door het op te schrijven heb je iets om je aan vast te houden en op die manier zorgt een goede takenlijst ervoor dat je meer focus hebt.

 

6. Ga niet multitasken

Multitasken wordt vaak door mensen genoemd als een pré. Zij zijn er trots op dat zij kunnen multitasken op het werk. Helaas, niemand kan multitasken, ook jij niet! Je kunt meerdere dingen tegelijk – en dat kan natuurlijk best wel waar zijn – maar je kunt deze dingen niet tegelijk doen én even snel afronden dan wanneer je ze los van elkaar zou doen. Multitasken is dus niet iets om trots op te zijn. Het kost je namelijk meer tijd dan wanneer je de taken van elkaar zou scheiden. Stop dus met multitasken en pak iedere taak apart aan. Je zult zien dat je dan meer focus hebt en je dus veel sneller klaar bent met je werk.

 

7. Stel de juiste prioriteiten

Prioriteiten stellen is belangrijk om je werk op de juiste wijze uit te voeren, taak voor taak. Wanneer je ervoor zorgt dat je de juiste prioriteiten stelt, dan werk je prettiger én kun je de concentratie verbeteren. Je kunt eens ons e-book Prioriteiten Stellen gratis downloaden om te leren hoe je het best prioriteiten stelt op het werk.

 

Tip:

Meer tips over time management? Volg dan onze cursus time management!

> Meer weten?

Je tijd optimaal beheren

Het is belangrijk om je tijd goed te managen op het werk. Alleen dan kun je prettig werken en heb je meer vrije tijd. Je kunt je taken namelijk veel sneller afronden als je op de juiste wijze omgaat met time management en als je voldoende concentratie hebt om je eraan te houden. Je kunt eens een gratis brochure aanvragen van Het Effectieve Werken of een kijkje nemen bij onze time management trainingen. Je bent altijd welkom!

 

 

Andere lazen ook

De 60 beste time management tips

17-07-2017

We hebben de 60 beste time management tips voor je verzameld. Tips voor op kantoor, thuis, je studie en drukbezette ouders.

Lees meer

Prioriteiten stellen kun je leren! [Update 2018]

4-04-2018

Prioriteiten stellen en realiseren gaat over je tijd goed benutten. Het lezen van deze blog is een waardevolle tijdsbesteding als de volgende opbrengsten jouw aanspreken.

Lees meer

6 tips om positief te denken [Update 2018]

18-04-2016

We zijn al gauw geneigd om negatief te denken. Negatieve gedachten brengen je niet verder, positief denken wel. In deze blog meer daarover en een paar tips.

Lees meer