Je concentratie boosten? 9 tips!

03 december 2018

Je concentratie boosten.. hoe doe je dat? Veel mensen raken ergens gedurende de werkdag hun focus kwijt en willen dan de concentratie boosten, per direct. Kan dat? Ja en nee.. Het is mogelijk om tijdelijk je concentratie te boosten op het moment dat je het nodig hebt, maar in veel gevallen is het ook nodig om aanpassingen te maken in je levensstijl. Dit gaat dan weer niet van het ene op het andere moment. Het Effectieve Werken geeft je 9 tips om je concentratie te boosten op de korte én de lange termijn.

 

1. Zorg voor voldoende slaap

Je hebt een goede en gezonde nachtrust nodig om overdag goed te kunnen focussen. Een goede nachtrust geeft niet alleen je lichaam rust, maar ook je geest. Deze rust heb je nodig om overdag je concentratie te kunnen boosten als het nodig is.

 

2. Blijf in beweging

Heb je per direct meer concentratie nodig? Beweeg! Fysieke activiteit zorgt voor een direct verbeterde zuurstoftoevoer naar je hersenen en dit heb je nodig om je concentratie te boosten. Strek dus even de benen, beweeg een minuutje en profiteer!

 

3. Verdeel je taken slim

We hebben allemaal momenten op de dag waarop we meer concentratie hebben en momenten waarop de concentratie een beetje verloren gaat. Zo zijn er ochtendmensen en mensen die in de ochtend opstartproblemen hebben.. Verdeel je taken slim en zet de taken waar je veel focus voor nodig hebt in de agenda voor het tijdblok waarin je de meeste concentratie hebt.

 

4. Train je hersenen

Je kunt je hersenen trainen op alle mogelijke vlakken. Zo laat onderstaande video je zien hoe je nieuw gedrag aanleert door de hersenen te trainen. Je kunt je hersenen boosten door ze te trainen. Hier zijn meerdere mogelijkheden toe. Probeer bijvoorbeeld de kleinste geluiden goed te horen of probeer alle stappen te tellen die je zet op een dag. Hier heb je focus voor nodig en zo leer je jezelf eenvoudig beter te concentreren.

 

 

5. Eet gezond

Eet je wel regelmatig en gezond? Als je dit niet doet, dan gaat het ten koste van je concentratie en je productiviteit. Wij hebben eerder een aantal recepten voor productiviteit gedeeld. Deze kun je zeker ook gebruiken om je concentratie te boosten.

 

6. Neem je rust

Ben jij iemand die op het werk vaak tijd te kort komt? Dan is het heel makkelijk om gewoon even een pauze over te slaan en iets in te halen, toch? Doe maar niet! Als je pauzes over gaat slaan, dan verlies je concentratie. Wil je je concentratie boosten? Neem dan je rust. Daar zijn pauzes voor bedoeld.

 

7. Ga niet multitasken

Wat voelt dat heerlijk hè, als je lekker druk bezig bent en meerdere dingen tegelijk kunt? Je bent er trots op dat jij zo goed kunt multitasken! Wil jij je concentratie verbeteren? Ga dan vooral niet multitasken. Als je meerdere taken tegelijk doet, dan kost het meer tijd dan wanneer je één ding tegelijk doet. Het heeft allemaal met focus te maken!

 

8. Yoga-oefeningen

Wereldwijd staat yoga bekend als methode om stress los te laten en het concentratievermogen te verbeteren. Dit geldt ook voor meditatie. Het is dan ook niet vreemd dat yoga en meditatie vaak samengaan. Je kunt dit ook uitstekend toepassen op je werk om je concentratie te boosten.

 

9. Ga stress uit de weg

Stressgevoelens belemmeren een goede concentratie. Wanneer je last hebt van veel stressgevoelens, door je werk of een thuissituatie bijvoorbeeld, dan merk je dit gedurende de hele dag aan een verlaagd concentratieniveau. Wil je je concentratie boosten, dan is het goed om te voorkomen dat je stress gaat absorberen. Heb je stress? Zorg dan dus voor het loslaten van stress, zodat je het niet op gaat stapelen.

 

Je concentratie boosten met time management

Je kunt ook met time management je concentratie boosten. Natuurlijk vertellen wij je graag hoe je dit doet, bijvoorbeeld tijdens een time management cursus. Meld je eenvoudig aan of neem eens contact op voor meer informatie. Wij vertellen je graag meer.