Het Effectieve Werken
Advies op maat? Bel ons:
088 - 2580 100
Het Effectieve Werken

Omgaan met de grootste tijdverspillers: hoe doe je dat?

Wat zijn jouw grootste tijdverspillers? Veel mensen staan eigenlijk niet goed stil bij wat zij doen en bij hoe belangrijk deze activiteiten zijn. Hierdoor verspillen we dagelijks veel tijd. Dit zorgt er ook voor dat we al snel het idee hebben dat we het gewoonweg veel te druk hebben om alles in een dag gedaan te krijgen wat we op een dag willen doen. Wanneer we alle tijdverspillers weg zouden halen, dan zouden we zelfs tijd overhouden! Het Effectieve Werken geeft je handige tips om met de grootste tijdverspillers om te gaan.

 

1. Internet en social media

Als we tegenwoordig ergens veel tijd aan verspillen, dan is het wel het internet. Social media lopen hierin voorop. We willen eventjes kijken op het account en vervolgens zijn we zonder het te merken direct een kwartier van onze tijd kwijt. Hoe meer je je laat afleiden door internet en social media, hoe minder vrije tijd je hebt. Plan je social media tijd in en voorkom dat je jezelf kunt verliezen in eindeloos surfen zonder specifiek doel. Besteed bijvoorbeeld eens aandacht aan social media time management.

 

2. Woon-werkverkeer

Zeker mensen die niet om de hoek werken komen vaker in de file te staan onderweg naar het werk. Deze tijd verliezen we, omdat we de tijd niet nuttig besteden. Toch kun je zeker ook in de file je tijd nuttig besteden in plaats van verspillen, ook als je zelf rijdt. Denk bijvoorbeeld aan zakelijke luisterboeken om iets van te leren of het aanleren van een nieuwe taal. Zo ontwikkel je jezelf voortdurend tijdens het wachten in de file. Dat files soms zonder aanleiding kunnen ontstaan kun je in onderstaande video zien.

 

 

3. Vergaderingen

Vergaderingen vergen veel tijd en leveren vaak minder op dan we zouden willen. Hierdoor zijn veel vergaderingen voor een groot deel tijdverspilling. Als je effectiever wilt vergaderen, dan kun je blijven staan tijdens de meeting. Dit zorgt er namelijk voor dat de vergadering niet langer duurt dan nodig. Bedenk daarnaast altijd of het voor jou wel echt belangrijk is om bij de vergadering aanwezig te zijn. Niet iedere vergadering is voor jou relevant.

 

4. Planning

Planning kan je veel tijd kosten. Dit is het geval wanneer je je taken niet inplant of wanneer je ze op een verkeerde wijze inplant. Zonde, want met een goede takenlijst kun je heel wat tijd winnen op de gemiddelde werkdag. Zorg altijd voor een goede planning en stel zeker dat je je hier ook goed aan kunt houden. Je zult zien dat dat je veel extra tijd op zal leveren.

 

Tip:

Wil je graag meer weten over time management? Volg onze cursus time management.

> Meer weten?

Wil jij écht afrekenen met tijdverspillers?

Je hebt op de gemiddelde werkdag met meer tijdverspillers te maken dan je denkt. Wil jij echt effectiever werken, meer tijd overhouden én minder stress ervaren? Dan is een cursus time management een goed idee! Bekijk online onze mogelijkheden of neem eens vrijblijvend contact met ons op.

Andere lazen ook

De 60 beste time management tips

17-07-2017

We hebben de 60 beste time management tips voor je verzameld. Tips voor op kantoor, thuis, je studie en drukbezette ouders.

Lees meer

Prioriteiten stellen kun je leren! [Update 2018]

4-04-2018

Prioriteiten stellen en realiseren gaat over je tijd goed benutten. Het lezen van deze blog is een waardevolle tijdsbesteding als de volgende opbrengsten jouw aanspreken.

Lees meer

Concentratieproblemen de baas - 15 praktische tips

18-03-2019

Last van concentratieproblemen? In deze blog lees je 15 nuttige tips voor een optimale concentratie als je werk daarom vraagt

Lees meer