Het Effectieve Werken
Advies op maat? Bel ons:
088 - 2580 100
Het Effectieve Werken

Time management en slim omgaan met kritiek

Slim omgaan met kritiek op het werk is heel belangrijk. Het blijkt namelijk dat mensen die minder goed kunnen omgaan met kritiek op het werk een stuk minder productief zijn. Uit onderzoek blijkt dat men na het ontvangen van kritiek enkele minuten tot uren minder productief is. Het onvermogen tot goed omgaan met kritiek gaat dus ten koste van je time management. Zou fijn zijn als je dit kunt voorkomen. Het Effectieve Werken laat je zien hoe je slim om kunt gaan met kritiek op het werk, zodat je time management niet in gevaar komt.

 

Start met het analyseren van kritiek

Een groot deel van kritiek op de werkvloer heeft eigenlijk helemaal niets met jou te maken. In bepaalde situaties is men vrij snel met het geven van kritiek. Zo zijn we eigenlijk allemaal een stuk makkelijker in het geven van kritiek wanneer we zelf niet lekker in ons vel zitten. Als we net ruzie hebben gehad met iemand, dan is het heel makkelijk om tegen de volgende persoon die we tegen komen even flink uit te varen. Zo gebeurt dit ook vaak met kritiek op het werk. Analyseer daarom of de kritiek voortkomt uit een mening of uit een feit.

 

Meningen en feiten bij kritiek op het werk

Omgaan met kritiek kan twee kanten op gaan. Je hebt kritiek dat op werkelijke feiten is gebaseerd. Hiermee kun je omgaan door de fout te erkennen, je excuses aan te bieden en aan te geven dat het niet weer zal gebeuren. Daarnaast is er kritiek dat op een persoonlijke mening is gebaseerd. Feiten en meningen zijn compleet anders. Omgaan met kritiek op basis van een mening vraagt wat meer van je. Dit vraagt namelijk de moed om aan te geven dat je de mening van de ander waardeert en respecteert, maar dat je het er niet mee eens bent. Je kunt hier uitleg aan geven, maar dit hoeft zeker niet.

 

Reactietijd voorkomt uitstelgedrag bij kritiek

Mensen die moeilijk kunnen omgaan met kritiek op het werk hebben vaak last van uitstelgedrag en ook dit heeft natuurlijk alles met time management te maken. Waarom krijg je nu last van uitstelgedrag als je kritiek hebt gehad en hoe los je dit op? Vaak is dit eenvoudig op te lossen door te zorgen voor reactietijd. Mensen hebben de neiging om pijlsnel te reageren op kritiek. Doordat dit direct vanuit de emoties gebeurt ontstaat er dan al snel ruzie, vooral omdat de reactie in de meeste gevallen niet gepast is. Het is een ‘verdedigingsreactie’. Luister goed naar de kritiek en denk er eerst even over na voordat je een reactie geeft. Dit zorgt ervoor dat je vanuit je verstand reageert. Dit voorkomt onenigheid en dus ook het nare gevoel dat zorgt voor uitstelgedrag.

 

Omgaan met kritiek en time management

Slim omgaan met kritiek betekent dat je goed luistert en dat je de tijd neemt om op passende wijze te reageren. Wie verkeerd omgaat met kritiek zoekt al snel naar foutjes in de kritiek van de ander, zodat er kritiek teruggegeven van worden. Hierdoor blijf je ermee bezig en kun je het niet afsluiten in je hoofd. De kritiek – en jouw reactie hierop – blijft rondspoken in je hoofd en staat een goed time management in de weg. Je kunt het ineens niet meer bijhouden, omdat je geen rust in je hoofd hebt. Onderstaande video geeft je nog wat handige tips om goed om te gaan met kritiek op het werk.

 

 

Tip:

Meer leren over time management? Volg onze cursus time management!

> Meer weten?

Optimale aandacht voor je time management

Je kunt optimaal aan de slag met je time management wanneer je goed weet waar prioriteiten liggen en hoe je met externe factoren om moet gaan. Time management verdient al je aandacht, vooral omdat je daar zelf de meeste voordelen van ondervindt. Een  time management training is een goed idee als jij optimaal wilt leren omgaan met je tijd op het werk. Je kunt eens een gratis brochure aanvragen voor meer informatie.

Andere lazen ook

De 60 beste time management tips

17-07-2017

We hebben de 60 beste time management tips voor je verzameld. Tips voor op kantoor, thuis, je studie en drukbezette ouders.

Lees meer

Prioriteiten stellen kun je leren! [Update 2018]

4-04-2018

Prioriteiten stellen en realiseren gaat over je tijd goed benutten. Het lezen van deze blog is een waardevolle tijdsbesteding als de volgende opbrengsten jouw aanspreken.

Lees meer

6 tips om positief te denken [Update 2018]

18-04-2016

We zijn al gauw geneigd om negatief te denken. Negatieve gedachten brengen je niet verder, positief denken wel. In deze blog meer daarover en een paar tips.

Lees meer