Het Effectieve Werken
Advies op maat? Bel ons:
088 - 2580 100

5 time management fouten die stress veroorzaken

Time management fouten kunnen ervoor zorgen dat je veel stress ervaart op de werkvloer. Wanneer je time management op de verkeerde manier aanpakt, dan resulteert dit vaak in een lagere productiviteit en dit leidt weer tot uitstelgedrag. Uiteindelijk krijg je te maken met teleurstelling in jezelf en een verlaagde werktevredenheid. Kortom, time management fouten kunnen je in een neerwaartse spiraal plaatsen waar je niet in terecht wilt komen. Het Effectieve Werken geeft je inzicht in de 5 meest gemaakte time management fouten, zodat jij ze in de toekomst zeker niet maakt.

 

1. Werken zonder doelen

Wanneer je geen doelen stelt, dan weet je eigenlijk niet waar je naartoe wilt. Je hebt doelen nodig om een weg uit te kunnen stippelen. We hebben het dan niet alleen over doelen voor de lange termijn, maar vooral ook over doelen die op de korte termijn bereikt moeten worden. Wat wil je bijvoorbeeld aan het einde van de dag voor elkaar hebben? Werken zonder doelen levert je zelden een gewenst resultaat op.

 

 

2. Werken met verkeerde takenlijsten

Takenlijsten zijn er natuurlijk in alle soorten en maten. Iedereen pakt het immers anders aan. Eén van de meest gemaakte time management fouten is het werken met verkeerde takenlijsten. Als jij het in de morgen al benauwd krijgt van het kijken naar een takenlijst die ongeorganiseerd is, dan weet je dat je verkeerd bezig bent. Met een goede takenlijst kun je wel gedaan krijgen wat je gedaan wilt hebben.

 

3. Het ontbreken van een ochtendritueel

Je werkdag begint eigenlijk al thuis. Wanneer je de ochtend niet goed begint – direct vanuit je bed – dan kun je hier de hele dag last van hebben. Je ochtendritueel kan zorgen voor een hoge productiviteit, maar het kan ook zorgen voor een lagere productiviteit. Het is daarom voor je time management belangrijk om de start van de dag zo goed mogelijk te organiseren. Een vast ochtendritueel, waarin je de tijd voor jezelf neemt, zorgt voor een hogere productiviteit voor de hele werkdag.

 

4. Slecht voor jezelf zorgen

Een verkeerd time management kan beginnen bij slecht zorgen voor jezelf. Veel mensen laten pauzes vervallen om een taak af te kunnen krijgen of slaan het ontbijt over om wat langer op bed te kunnen blijven liggen. Dit gebeurt vaak vanuit het idee dat er dan extra tijd ontstaat om een taak af te kunnen ronden. In werkelijkheid breng je je productiviteit omlaag. Tijd indelen op een effectieve manier betekent dat je je tijd moet indelen inclusief pauzes. Je hebt namelijk pauzes nodig om je gedachten even te kunnen ontspannen en los te komen van je focus. Wanneer je pauzes overslaat, dan verlies je sneller je focus en heb je aan het einde van de dag minder werk verricht dan wanneer je gewoon je pauzes had genomen.

 

5. Het ontbreken van grenzen

Eén van de meest voorkomende time management fouten waar iedereen mee te maken kan krijgen is het ontbreken van grenzen. Je hebt grenzen nodig als je je tijd effectief wilt indelen. Je moet bijvoorbeeld grenzen stellen als het gaat om het gebruik van social media, maar ook als het gaat om het overnemen van taken die niet tot jouw verantwoordelijkheid behoren of om het helpen van collega’s. Stel grenzen om je eigen time management te bewaken en je zult zien dat je veel stressgevoelens los kunt laten.

  

Tip:

Time management fouten voorkomen? Volg onze cursus time management.

> Meer weten?

Goed aan de slag met time management

Time management fouten kun je voorkomen door heel bewust om te gaan met time management. Dit gaat niet vanzelf, maar dit kun je natuurlijk wel leren. Dit doe je bijvoorbeeld door een time management cursus te volgen. Hiervoor ben je bij ons van harte welkom. Natuurlijk kun je altijd eerst even vrijblijvend contact met ons opnemen voor meer informatie.

 

 

 

Andere lazen ook

De 60 beste time management tips

17-07-2017

We hebben de 60 beste time management tips voor je verzameld. Tips voor op kantoor, thuis, je studie en drukbezette ouders.

Lees meer

Wat productieve mensen gemeen hebben – 9 tips

13-03-2017

Productieve mensen hebben een doel, weten waar hun prioriteiten liggen en focussen zich op de belangrijkste taken. 9 tips hoe ook jij een stuk productiever kunt worden dan je denkt.

Lees meer

Weersta iedere verleiding met deze vijf technieken

30-01-2017

Het lijkt het wel of je opgeslorpt wordt door ad hoc vragen, nutteloze verzoeken en mails. Aan belangrijke dingen kom je niet toe. Pas als iedereen weg is. Maar ja, dan is de dag alweer bijna voorbij. Herkenbaar?

Lees meer